(11.50 hodin)
Poslanec František Laudát: Takže děkuji, tím jsme vyčerpali pozměňovací návrhy a zbývá hlasovat o zákonu jako celku ve znění schválených pozměňovacích návrhů.
Místopředseda PSP Jiří Oliva: Děkuji. Já se ještě ujistím, že bylo o všech návrzích hlasováno. Ano. Tak můžeme hlasovat o návrhu zákona jako celku.
Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon číslo 145/2010 Sb., o spotřebitelském úvěru a o změně některých zákonů, podle sněmovního tisku 781, ve znění schválených pozměňovacích návrhů."
Zahajuji hlasování. Kdo souhlasí s tímto usnesením, stiskne tlačítko, zvedne ruku. Kdo je proti?
Hlasování pořadové číslo 80. Přihlášeno 164, pro 163, proti nikdo. Konstatuji, že s návrhem zákona byl vysloven souhlas. Tím můžeme skončit projednávání tohoto bodu.
Můžeme přistoupit k projednání bodu s pořadovým číslem 110, kterým je
110.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 166/1993 Sb.,
o Nejvyšším kontrolním úřadu, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 352/ - třetí čtení
Prosím, aby u stolku zpravodajů zaujal místo zpravodaj pan Stanislav Polčák, a pana ministra Blažka zastoupí paní místopředsedkyně Peake. Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 352/4.
Otevírám k tomuto bodu rozpravu. Prosím, paní kolegyně Klasnová se hlásí do rozpravy. Faktická poznámka kolegy Skopala je omyl? Je to omyl. Prosím.
Poslankyně Kateřina Klasnová: Vážený pane předsedající, děkuji za slovo.
Vážené kolegyně, vážení kolegové, já jsem tady k tomuto tisku vystupovala už několikrát, takže si neodpustím vystoupit ani nyní ve třetím čtení. Jak jsem říkala, Věci veřejné pochopitelně vítají schválení této novely zákona o Nejvyšším kontrolním úřadu, díky němuž se vlastně podaří uvést v život změnu Ústavy, kterou jsme tady schválili už v létě. A změnu spočívající v rozšíření kontrolních pravomocí Nejvyššího kontrolního úřadu na kontrolu územně samosprávných celků, kontrolu veřejných institucí, ale i kontrolu podniků s většinovým podílem státu, kraje či obcí.
Minule jsem tady na plénu žertovala, že jedinou jistou většinu v Poslanecké sněmovně má ČEZ. A on v duchu tohoto mého žertu se zde skutečně načetl pozměňovací návrh, načetla ho paní vicepremiérka pro boj s korupcí, a tento návrh tedy vyloučí z veřejné kontroly právě polostátní energetický gigant ČEZ. Ráda bych řekla, že o ČEZu se dlouhodobě spekuluje jako o podniku, prostřednictvím něhož jsou financovány politické strany. A to nijak skrytě. Já si tu dovolím ocitovat druhého vicepremiéra této vlády, který například loni v září prohlásil toto: Je veřejným tajemstvím v této republice, že pan Roman a ČEZ financovali politické strany. Jediná TOP 09 od něj nic nedostala. - Takže se těším, pane vice premiére, vy tady teď nesedíte, ale možná mě slyšíte v kuloárech, pane Schwarzenbergu, těším se, že podpoříte návrh, aby energetický gigant ČEZ nebyl vyloučen z kontroly Nejvyššího kontrolního úřadu.
Já si myslím, že potřeba kontrolovat právnické osoby, v nichž má stát většinovou účast, ČEZ nevyjímaje, je logickým naplněním Ústavy o kontrole s hospodařením majetku státu a nově také o hospodaření obcí a krajů. Smyslem existence NKÚ je kontrolovat nakládání s veřejným majetkem, aby uchránil peníze daňových poplatníků před tunelováním, před plýtváním, které navíc vede k zbytečnému zadlužování jak státu, tak územně samosprávných celků. Nejvyšší kontrolní úřad je pojistkou pro občany, že budou moci zjistit, co se s jejich penězi děje.
Současný trend, který nastartovala již předchozí vláda, že se majetek ve vlastnictví státu, obcí a krajů velmi často transformuje na akciové společnosti či jiné právnické osoby, vede k potřebě kontroly také těchto osob, neboť právě u nich je ukryta velká část veřejných peněz. Jak jsem tady řekla, já si myslím, že Nejvyšší kontrolní úřad by měl mít možnost nahlížet do účtů gigantů se státní majetkovou účastí, ať už je to tedy ČEZ, který ten pozměňovací návrh z kontroly vylučuje, ale ať už jsou to České dráhy, ČEPRO, Letiště Praha, městské dopravní podniky. Lesy České republiky, ty v tom zahrnuty jsou. Já bych chtěla zdůraznit, že účetnictvím těchto podniků protečou bez řádné kontroly stovky miliard korun, a jak jsem zde říkala již minule na plénu, tato vláda si říká vláda rozpočtové odpovědnosti a v rámci této rozpočtové odpovědnosti se načetly z mého pohledu, a možná jsem příliš velká citlivka, že mi to vadí, ale načetly se a schválily se určité změny, které opravdu znamenají, že se vybírají stokoruny od občanů České republiky. Ať už je to snížená valorizace důchodů, anebo další opatření z pera Ministerstva práce a sociálních věcí, která znamenají to, že například zdravotně postižení občané přicházejí o své průkazky ZTP, přicházejí tak o možnost mít příspěvek na mobilitu, možnost mít slevu v dopravě či dopravu zdarma. Lidé po amputacích v rámci této škrtací a rozpočtově odpovědné mánie nemají možnost pořizovat si motorové vozidlo, respektive nedostanou příspěvek na pořízení motorového vozidla. Podle údajů z Transparency International ale zmizí z veřejných rozpočtů, tedy nejenom ze státního rozpočtu, ale právě tedy z těch veřejných rozpočtů 60 až 120 miliard korun ročně.
NKÚ je na výkonné moci nezávislou pojistkou pro občany, takže oproti jiným kontrolním mechanismům, které má k dispozici moc výkonná, představuje větší jistotu, že špatné věci vyjdou na světlo a nezametou se pod koberec. Tady bych chtěla zdůraznit - a já jsem velmi ráda, že schválíme rozšíření pravomocí Nejvyššího kontrolního úřadu, byť předpokládám, že se to nebude vztahovat na ČEZ, protože tady se najde většina, která pro to ruku nezvedne, tak jsem přesto ráda. Ale ráda bych zdůraznila, že sebelepší kontrola ještě neznamená skutečnou nápravu daného stavu. A tady bych ráda znovu upozornila na kontrolu například státního podniku Lesy České republiky, která proběhla, jejíž závěry jsou známy téměř rok, a vláda neučinila absolutně nic. Nula, nic. Kromě toho, že pan generální ředitel Sýkora tedy rezignoval, tak se nestalo nic. A pan generální ředitel rezignoval o své vůli a není to tak, že ho ministr zemědělství eventuálně po tlaku pana premiéra či vicepremiérky pro boj s korupcí donutil za ta velká pochybení k rezignaci. A já nevím, jestli ty mediální spekulace jsou pravda, či nikoliv, já jsem Lesy České republiky poprosila o vyjádření, každopádně podle toho, co se objevilo v médiích, by měl pan generální ředitel dostat odstupné v řádech několika milionů korun. Ale jak říkám, čekám na odpověď z Lesů České republiky, které mi vždycky velmi (v uvozovkách a ironicky řečeno) ochotně odpovídají.
Ale zpátky k meritu věci. Já jsem podala pozměňovací návrh, podle něhož by Nejvyšší kontrolní úřad mohl kontrolovat hospodaření s majetkem právnických osob, v nichž má stát nebo územně samosprávný celek většinovou majetkovou účast, bez výjimek. Já jsem tady o tom hovořila minule. A já určitě nechci, aby si paní vicepremiérka pro boj s korupcí - cituji její slova v reakci na můj pozměňovací návrh - pokaždé uplivla, když si doma rozsvítí světlo, ale chci, aby naplnila svou agendu boje proti korupci a nevynechávala z ní právě jeden z nejvýznamnějších a nejdiskutovanějších z polostátních podniků, kterým protečou miliardy. ***