(10.50 hodin)
(pokračuje Sobotka)

Příští rok se má spustit tzv. druhý pilíř důchodové reformy. Ten druhý pilíř kromě vlády a správců penzijních fondů nikdo nechce. Druhý pilíř nás už příští rok bude stát 6 miliard korun a v dalších letech budou výdaje ještě vyšší. A já bych rád vyzval pana ministra financí Kalouska, aby se vyjádřil k dopadům druhého pilíře na deficit veřejných rozpočtů. On zde hovořil o dopadu církevních restitucí, to je samozřejmě jedna věc, ale i druhý pilíř a vznik druhého pilíře a vyvádění peněz ze státního důchodového systému do soukromých penzijních fondů má negativní dopad na bilanci veřejných rozpočtů podle metodiky ESA 95. A já si myslím, že by bylo dobře, kdyby se tady k tomu vláda přiznala a kdyby tento další negativní faktor důchodové reformy nezamlčela.

Tento rozpočet souvisí také s krokem, který učinil ministr Drábek, který už dnes tedy není ministrem, ale s důsledky jeho politiky se tady bohužel ještě budeme setkávat i v příštích letech. Tento rozpočet byl sestaven jenom díky tomu, že vláda podrazila seniory. Že zradila důchodce a snížila tempo valorizace důchodů v příštím roce. Ačkoli veškeré reformy byly prosazovány s příslibem, že na seniory negativně nedopadnou, že se nemusejí ničeho bát, tak vláda snížila tempo valorizace důchodů jenom na jednu třetinu inflace. A jestliže si uvědomíme, že v letošním roce nás čeká rekordní inflace, která překročí tři procentní body, že se důchodci museli vyrovnat s takto výrazným zdražením, ale příští rok bude valorizace penzí jenom někde kolem jednoho procenta, tak to znamená, že domácnosti dvou milionů důchodců budou muset tento zdražovací šok absorbovat, aniž by jim ho vláda podstatným způsobem kompenzovala. To znamená, rozpočet v této podobě bylo možné sestavit jenom na základě brutálního zásahu do tempa valorizace důchodů a na základě zásahu do životní úrovně dvou milionů seniorů v naší zemi. A je myslím důležité si to připomenout, protože o tom tady na začátku nezaznělo ani slovo.

Tento návrh rozpočtu také souvisí s církevními restitucemi. Vláda tady ve svém balíčku a ve své politice provedla restrukturalizaci veřejných prostředků a je to absurdní restrukturalizace, protože na místě vlády by každý rozumný ekonom použil zdroje na podporu zaměstnanosti, na podporu hospodářského růstu, na podporu exportu. Tato vláda použije zdroje pro soukromé penzijní fondy a pro církevní restituce. To jsou priority vlády v příštím roce. Žádné jiné priority jsem ve vystoupení ministra financí neslyšel. A je to chyba, na kterou doplatíme všichni. Celá Česká republika doplatí na další chybný státní rozpočet.

Po kongresu ODS, kde současný předseda vlády avizoval jakousi změnu vládní politiky, jsem s napětím čekal na novou verzi státního rozpočtu. Čekali jsme, že nová verze státního rozpočtu bude odrážet i výsledek krajských a senátních voleb. Že snad vládní koalice pochopila, že lidé cítí, jak je tato politika vlády špatná. Jak nás vede do začarovaného kruhu poklesu, škrtů, recese a snižování životní úrovně. Očekával jsem, že vláda bude reagovat v návrhu rozpočtu nejenom na výsledek voleb, ale také na fakt, že česká ekonomika je v recesi a že nás příští rok, pokud nepodnikneme žádné aktivní kroky, čeká další růst nezaměstnanosti. Bohužel tento návrh rozpočtu je jedno velké zklamání. Vláda neprojevila žádnou pružnost, nemá žádné pochopení pro podporu hospodářského růstu a tento rozpočet, tak jak ho předložila, je jenom opakováním stále stejných chyb, které nám tady předvádí rozpočtová politika současného ministra financí Miroslava Kalouska. Ale ta rozpočtová politika není úspěšná, protože ona vyrábí stále nové dluhy a my na splácení těchto nových a nových dluhů máme menší zdroje právě v důsledku toho, že česká ekonomika neroste, ale klesá. Tohle není politika, která by nás mohla dostat kamkoliv dopředu. Je to prostě pokračování stagnace a jsou to ztracené roky života pro celé generace, které by dnes měly být na vrcholu ekonomické aktivity, které by dnes měly být schopny využít potenciálu, a země by jim měla nabídnout určité šance. Ale pro celou generaci je to možná úplně ztracená dekáda stagnace, kterou díky téhle vládě v naší zemi zažíváme.

Myslím si, že by bylo možné hovořit o konkrétních negativních dopadech této struktury rozpočtu. Samozřejmě nebudu zmiňovat všechny. Jedna věc mě ale velmi zaráží. Je to otázka prostředků na politiku zaměstnanosti.

Nás v příštím roce čeká buď stagnace nezaměstnanosti, nebo její růst. Ale vláda plánuje znovu snížit peníze na aktivní politiku zaměstnanosti a vláda plánuje, že dokonce ušetří na vyplácení podpor v nezaměstnanosti. Ptám se, co to znamená. Ignoruje snad vláda fakt v návrhu rozpočtu, že tady hrozí stagnace nebo růst nezaměstnanosti? Nebo vláda počítá s tím, že bude ještě svou politikou nezaměstnanost podporovat tím, že omezí zdroje na vytváření nových pracovních míst? Znamená to, že vláda absolutně rezignovala na jakoukoliv aktivní politiku zaměstnanosti a už v této oblasti nehodlá vůbec nic dělat?

Chci připomenout, že v této zemi je řada sociálně problematických regionů. Že je tady řada míst, kde sociální napětí dosahuje neúnosné úrovně, a jediné, co vláda v těchto regionech realizuje, je rušení míst policistů a hasičů. Prostě vláda není schopna zasáhnout v té oblasti, kde by to nejvíce pomohlo. To znamená v oblasti podpory zaměstnanosti a v oblasti podpory lokálních ekonomik. Tahle situace se bude v příštím roce jenom prolongovat. Já v tom rozpočtu nevidím žádný pozitivní signál pro Ústecký kraj, nevidím tam žádný pozitivní signál pro severní Moravu, pro regiony na jižní Moravě, kde je vysoká nezaměstnanost. Tam prostě v tom rozpočtu není vůbec nic.

Druhá věc, která se týká této podoby státního rozpočtu, je spojena s prostředky, které by měly být určeny na financování zdravotní péče. Chci připomenout, že měsíc před koncem roku máme obrovskou míru nejistoty, pokud jde o poskytování zdravotní péče v nemocnicích. Zejména jde o krajské nemocnice. Ministr zdravotnictví Heger kritizoval Všeobecnou zdravotní pojišťovnu za to, že jí hrozí deficit. Jsme v situaci, kdy vláda zvyšováním DPH neustále zdražuje poskytování zdravotní péče, a pro příští rok vláda znovu navrhuje stagnaci příspěvku za státní pojištěnce. Já se domnívám, že i kdyby vláda měnila vedení VZP každý měsíc, tak to nové finanční zdroje do systému nepřivede. Jestliže vláda sníží úhrady v rámci úhradové vyhlášky, bude to znamenat velké problémy v regionálním zdravotnictví včetně personálního zabezpečení.

Když jsem tady mluvil o porušených slibech: Vláda také porušila slib vůči lékařům a vůči zdravotnímu personálu. Ministr Heger slíbil před rokem jak lékařům, tak zdravotním sestrám, že vláda zajistí finanční zdroje na to, aby nemuseli odcházet z nemocnic. V tomto rozpočtu ale nic takového není. Není nic takového ani v odhadech vývoje systému našich zdravotních pojišťoven. To znamená, tento rozpočet produkuje další krizi ve zdravotnictví, která nás bude čekat v příštím roce. A není možné si představovat, že vláda tuto krizi zvládne tím, že začne zavírat nemocnice. Bez jakékoliv koncepce, bez jakéhokoliv ohledu na dostupnost a kvalitu poskytované zdravotní péče. Prostě pokud nevyřešíte problém v rozpočtu, tak to znamená, že jsou ohroženy další a další nemocnice a je ohrožováno poskytování kvalitní zdravotní péče pro občany. A teď už nehovořím o penězích na bezpečnost, pro policii, pro hasiče a pro všechny tyto další skupiny. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP