(16.20 hodin)
(pokračuje Heger)

Já bych jenom ten problém dostupnosti péče, pokud jde o dopravní záležitosti, demonstroval na případě kardiovaskulárních center a léčby akutních infarktů myokardu, což mimo jiné je mnohem akutnější záležitost než běžný porod. Ta centra jsou zhruba jedno v kraji, rozhodně v kraji Plzeňském, který je relativně větší než některé menší kraje, tak i tam je centrum jedno a dopravně to nedělá dostupnost a ta péče je zcela ekvitní.

Pokud jde o ten váš dotaz jak ministerstvo s krajem jednalo, tak my jsme jednali opakovaně se všemi kraji a někde ta vstřícnost byla větší, někde menší. Nejlepší vstřícnost jsme našli v Jihomoravském kraji, kde jsme zcela konkrétně pracovali s krajskými orgány a s expertním panelem na tom, kde vidíme my jako optimalizaci té sítě možnou. S Plzeňským krajem jsme nenavázali tuto kooperaci a jednat se nám s nimi nepodařilo. Na druhou stranu, pokud je mi známo, tak ten problém nemocnice v Rokycanech, tak jak mně byl prezentován ještě jinými poslanci od vás, byl v tom, že kraj neviděl zde prioritu zachování nemocnice. Mimo jiné, diskutované parametry na provozování porodnice jsou minimálně 500 porodů ročně a byly dokonce hlasy, které potom jaksi neprošly, že to optimum je až někde nad 800 porody ročně.

Pokud jde o to, kolik platí za porod ve fakultní nemocnici a kolik platí za porod v malé nemocnici pojišťovny, tak to je jednak předmětem výrazného zestejňování těch plateb a je potřeba říct, že platby se neodvíjejí jenom od počtu porodů a krát tedy příslušná sazba, ale také se odvíjejí od spektra porodů, protože ne všechny porody jsou zcela jednoduché a ve větších nemocnicích je podstatně více komplikovanějších případů, případů, které vyžadují, aby ta péče byla dražší, a za tu dražší péči potom platí pojišťovny více.

Takže já k tomu vašemu - (Předsedající: Pane ministře, váš čas uplynul. Ministr Heger okamžitě odstupuje od řečniště.)

 

Místopředseda PSP Jiří Oliva: Děkuji (směje se), skutečně perfektní ukázka kázně.

Pane kolego, vznesete doplňující otázku?

 

Poslanec Václav Votava: Tak já mám jenom minutu, bohužel. Pane ministře, je mi líto, při vší úctě, s Plzeňským krajem jste nejednali, protože jste ani neprojevili snahu s ním jednat. A oni snahu projevili. Takže to je asi - ten problém je asi někde jinde. Není pravda, že říkáte, že rokycanská nemocnice není prioritou kraje. Naopak. Rokycanská nemocnice je prioritou kraje a všude to tak kraj také prezentoval. Takže to mě mrzí, že bohužel se uchylujete - neříkám ke lži, ale prostě k nepravdě.

Za druhé, co se týká úhrad, samozřejmě, jestliže tedy budou rodit rodičky ve fakultní nemocnici v Plzni, tak to bude daleko dražší než v nemocnici v Rokycanech, která provádí opravdu ty výkony dobře a bezproblémově a levněji. Takže to mi jako hlava nebere, jak říkávám často.

A za třetí ptal jsem se i na toho vašeho náměstka pana Ženíška, který sliboval, že nemocnice v Rokycanech bude fungovat tak, jak funguje (upozornění na čas), v rámci volební kampaně a pravda to není a jste z jedné strany.

 

Místopředseda PSP Jiří Oliva: Prosím ještě o odpověď na doplňující otázku pana ministra.

 

Ministr zdravotnictví ČR Leoš Heger Tak děkuji za připomenutí těch otázek. Já opravdu nevím, co pan náměstek Ženíšek sliboval v rokycanské nemocnici, a zeptám se ho na to zcela určitě. Musím tedy ale odmítnou to tvrzení, že ta péče bude v plzeňské nemocnici dražší. Péče prostě bude všude placená stejně, jenom to ještě asi dva roky potrvá, než k tomu dojde. Ale zcela určitě ta péče bude dražší v nemocnicích velkých, protože prostě tam je mnohem více pacientů, kteří jsou těžší. To, s čím vystupuje v médiích opakovaně a naprosto neseriózně, pokud jde o používání čísel, malá asociace, která prostě vezme náklady nemocnice a vydělí je počtem pacientů nebo počtem lůžkodnů, tak to samozřejmě je naprosto jasné, že jestliže v té nemocnici jsou lehčí pacienti a v druhé nemocnici těžší, tak pak to vypadá, že jsou placeni lépe v té velké nemocnici, ale je to dáno jenom spektrem pacientů, které ta nemocnice má. A ti nejdražší pacienti dneska konzumují ve velkých nemocnicích tolik peněz, že zhruba 5 % nejdražších pacientů zkonzumuje 50 % rozpočtu. Tak to je zavádějící.

My jsme slíbili všem krajům, že pokud se ony na nás obrátí, budeme s nimi jednat, s Plzeňským krajem jsme chtěli jednat v rozsahu výzvy, kterou nám dali lidé okolo LOKu a týkala se zejména úhrad a zejména mezd. Příliš vstřícnosti jsme od některých krajů nedostali. V každém případě ale ten náš slib trvá, a pokud kraj bude chtít, abychom se do těch jednání vložili, a děláme to v krajích, tak se vložíme i v tom kraji Plzeňském.

 

Místopředseda PSP Jiří Oliva: Děkuji, pane ministře. Další interpelaci vznáší pan poslanec Petr Hulinský na nepřítomného ministra dopravy Pavla Dobeše. Prosím, pane kolego, máte slovo.

 

Poslanec Petr Hulinský: Pane předsedající, vážený nepřítomný pane ministře. Devátého července tohoto roku došlo ke spuštění nového centrálního registru vozidel. Skutečná situace, která nastala bezprostředně po jeho spuštění, kdy byl centrální registr vozidel po celé tři pracovní dny zcela nefunkční a v následujícím období se dařilo jen s velkými potížemi zajistit jeho funkčnost, je všem známa, a to jednak díky médiím a zejména z osobní zkušenosti tisíců občanů, kterých se bezprostředně týkala. Současně docházelo od vás také k příslibům náhrad škod vzniklých vlastníkům vozidel, kterým nebylo umožněno plnění jejich zákonem stanovených povinností. Prakticky nový centrální registr vrátil agendy o několik let zpět.

Přestože jste svůj ministerský post opakovaně spojil s jeho fungováním, svému slovu jste nedostál, a to přesto, že se nedávno zveřejnil dílčí výsledek provedeného auditu, který zcela jasně prokázal, že jste v předchozím období ohledně podepsané smlouvy patrně lhal. Ukázalo se, že tato byla podepsána v době, kdy aplikace nebyla dokončena, její funkčnost ověřena a nebyla uskutečněna migrace dat z původního systému. Skutečný stav je takový, že migrace dat se dá spíše nazvat jejich emigrací a avizovaná revoluce v činnosti státní správy a samosprávy spojená se spuštěním základních registrů je spíše kontrarevolucí. Zhotovitel navíc nemusí a není vystaven riziku sebemenších sankcí, neboť ty nejsou součástí smlouvy uzavřené bez řádného výběrového řízení.

Pane ministře, chtěl bych znát odpovědi na následující otázky: Jakým směrem se bude dále ubírat řešení tohoto šlendriánu, kdy nelze zajistit dodržení zákonných podmínek pro vedení těchto agend, jež nejsou dosud propojeny se základními registry, a nový centrální registr vozidel nedisponuje řadou funkcionalit, které jsou nezbytně nutné pro řádné vedení agendy dle platné legislativy? Kdy bude z hlediska funkčnosti registru a komfortu klientů dosaženo aspoň úrovně, která byla standardní před spuštěním nového centrálního registru vozidel? Kdy budou z vaší strany naplněny sliby o kompenzaci nákladů vynaložených jednotlivými obcemi s rozšířenou působností a jak se vyrovnáte s osobní odpovědností za současný stav?

Pane ministře, žádám písemnou odpověď.

 

Místopředseda PSP Jiří Oliva: Děkuji, pane kolego, pan ministr vám určitě odpoví.

Další interpelaci vznáší pan poslanec Vít Bárta rovněž na ministra dopravy Pavla Dobeše. Prosím, pane kolego, máte slovo.***




Přihlásit/registrovat se do ISP