(16.00 hodin)

 

Místopředseda PSP Jiří Oliva: Děkuji. Další interpelace patří panu kolegovi Skokanovi a vznáší ji na ministra Pavla Dobeše ve věci čerpání prostředků Státního fondu dopravní infrastruktury. Prosím, pane kolego, máte slovo.

Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Petr Skokan: Omlouvám se za zdržování. Vážený pane předsedající, já vám děkuji za udělení slova, ale bohužel nemohu říci vážený pane ministře, neboť pan ministr Dobeš stejně jako většina členů této vlády až na zářivou výjimku pana ministra Hegera tu jako tradičně není přítomen.

Přesto. Vážený pane ministře Dobeši, na jednání hospodářského výboru Parlamentu České republiky jsme se dozvěděli, že Státní fond dopravní infrastruktury do konce tohoto roku nestihne vyčerpat prostředky z jednotlivých kapitol, které byly určeny pro financování staveb. Abych byl konkrétní. K 30. září bylo z národních zdrojů vyčerpáno pouze 42 % prostředků a z fondů EU pouze 44 % prostředků a to máme počítáno k desátému měsíci. Já nevím, jak to v klimatických podmínkách posledních dvou měsíců tohoto roku chcete stihnout.

Čerpání v některých položkách se k tomuto datu pohybuje na rekordně nízké úrovni. Například na Ředitelství silnic a dálnic je v kapitole údržba silnic první třídy vyčerpáno pouhých 28 %, v kapitole opravy dálnic dokonce pouhých 16 %. My jsme si stěžovali rok co rok, jak málo peněz dává stát do dopravy a konkrétně do dopravní infrastruktury a především jak do jejího rozvoje, tak údržby, ovšem toto, co spáchali vaši podřízení za těch málo peněz, to opravdu nemá obdoby.

Vyplývá z toho jediné. Ministerstvo dopravy a Ředitelství silnic a dálnic fatálně manažersky nezvládly čerpání prostředků z rozpočtu a zejména z peněz na opravy a údržby komunikací. (Upozornění na čas.) Malá část oprav tedy bude zahájena ještě teď, ve zcela nevyhovující roční dobu a ve spěchu a velkou část povinností ministerstvo v tomto roce nesplní vůbec.

Bohužel ale nejde o jediný nebo největší problém. V současné době čelíme bezprecedentnímu rozhodnutí Evropské komise o neproplacení 9,5 miliardy korun České republice v rámci operačního programu Doprava. Přímou zodpovědnost za tento program nese Ministerstvo dopravy a to i na rozdíl od svých zahraničních protějšků naprosto evidentně nezvládlo. (Další upozornění na čas.) Důsledky toho - už budu končit - jsou vážné. 9,5 miliardy korun teď bude chybět ve státním rozpočtu České republiky, bude se muset škrtnout, bude se muset vybrat nebo půjčit někde jinde. Tyto peníze nám sice mohou být později propláceny v rámci jiných projektů. (Předsedající opět upozorňuje poslance Skokana na překročení času vymezeného pro interpelaci.)

Omlouvám se. Administrativní náklady jsou již dnes v nenávratnu, zatímco akutní díra ve státním rozpočtu je stále tady. V takové situaci se vás, pane ministře Dobeši ptám, kdo konkrétně za tato pochybení ponese odpovědnost. Omlouvám se za překročení limitu.

 

Místopředseda PSP Jiří Oliva: Děkuji. Toleroval jsem to jenom proto, že pan ministr není přítomen, takže ušetříme pět minut a odkážu vás na jeho písemnou odpověď v zákonné lhůtě.

Další interpelaci vznáší kolega Vojtěch Adam na stejně nepřítomného ministra Pavla Dobeše. Prosím.

 

Poslanec Vojtěch Adam: Vážený pane místopředsedo, vážený pane nepřítomný ministře dopravy, já čas naopak ušetřím. Jako starosta obce s rozšířenou působností se chci zeptat pouze na jednu jedinou a stručnou věc, o které tady bylo všechno už dávno mnohokrát řečeno, ale pořád nefunguje. Kdy už konečně bude fungovat registr motorových vozidel na obcích s rozšířenou působností! To je vše. Děkuji. Čas jsem ušetřil.

 

Místopředseda PSP Jiří Oliva: Děkuji za ušetření časového limitu a na vaši interpelaci vám pan ministr odpoví v zákonné době.

Další interpelaci vznáší pan kolega Hulinský na pana ministra financí Miroslava Kalouska.

 

Poslanec Petr Hulinský: Pane předsedající, kolegyně, kolegové, nepřítomný pane ministře, dle dostupných informací bylo 30. září 2012 vybráno na dani z přidané hodnoty pouze 200 miliard korun. Státní rozpočet tak byl plněn pouze na 64,7 %. Obce získaly o 3,3 miliardy korun méně než ve stejném období roku 2011. Například příjem hlavního města Prahy byl nižší o jednu miliardu korun.

Proto se vás, pane ministře, ptám, z jakého důvodu není plněno celostátní inkaso z daně z přidané hodnoty, jaká je predikce celostátního inkasa DPH na rok 2013. Ministerstvo financí predikovalo celostátní příjmy daně z přidané hodnoty na rok 2013 v objemu 309,6 miliardy korun. Vývoj inkasa v letošním roce tomu nenasvědčuje.

Kolik dostanou obce v absolutním vyjádření z celostátního inkasa DPH v roce 2013, je má další otázka. Predikováno bylo 61,6 miliardy. Při zohlednění posilnění daňových příjmů obcí o 12 miliard by mělo být dosaženo částky 67,9.

Vážený pane ministře, rád bych znal vaši písemnou odpověď.

 

Místopředseda PSP Jiří Oliva: Děkuji, pane kolego. Pan ministr vám písemně odpoví v zákonné době.

Další interpelaci vznáší pan poslanec Vít Bárta na nepřítomného ministra dopravy Pavla Dobeše. Prosím, pane kolego, máte slovo.

 

Poslanec Vít Bárta: Vážený pane místopředsedo, jenom technická informace. Ne vždy pan ministr Dobeš odpovídá v zákonném termínu. Mám s tím svoje osobní zkušenosti. Řada interpelací je později, než by mělo býti.

Já se obracím s řádnou ústní interpelací na pana ministra Dobeše z důvodů fiktivního převzetí stavby D4709.2 Bohumín-státní hranice a ptám se zde nepřítomného pana ministra Dobeše, z jakého důvodu se domnívá, že pan ředitel Ing. Jan Hezoun, náměstek ředitele ŘSD, zanedbal své povinnosti, nebo neinformoval o špatném stavu dálnice D47, když na kontrolním dni konstatoval seznam závad, jako je pokles skruže při povodni, jako je vznik příčných trhlin v nosné konstrukci, jako je příčné zkroucení nosníků při podélném přepínání atd.

Otázka tedy zní. Pokud jste převzal objekt číslo 208, ve kterém vyhozený ředitel Hezoun zjistil zásadní závady, ze kterých nechtěl ustoupit, nabývám dojmu, že naopak byl zde záměr panem ministrem blokovat řádné reklamační řízení, na které pan Hezoun v případě daného mostu upozornil.

Dále se ptám, a velmi by mě zajímalo s ohledem na blížící se konec záruční doby, kde je avizovaný expertní posudek německých odborníků, který pan ministr v červnu tohoto roku avizoval v souvislosti s pozváním německých odborníků na úrovni mostu D4709.2. (Upozornění na čas.)

Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jiří Oliva: Děkuji. Já samozřejmě nejsem odpovědný za dodržování zákonných lhůt ze strany pana ministra, nicméně nezbývá mi, než vás na jeho písemnou odpověď odkázat.

Další interpelaci vznáší pan poslanec Petr Zgarba na pana ministra zemědělství Petra Bendla ve věci poškozování zemědělců. Prosím, pane kolego, máte slovo. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP