(11.10 hodin)
(pokračuje Kubice)

Meziročně došlo k nepatrnému nárůstu, plus 3 790 skutků, to znamená plus 1,2 procenta. Nárůst registrované kriminality byl zaznamenán v sedmi krajích, z toho největší v Moravskoslezském a Ústeckém kraji. V počtu objasněných trestných činů - Policie České republiky objasnila celkem 122 238 skutků, což představuje nárůst 4 553, procentuálně 3,9 procenta.

Stagnovala majetková i hospodářská kriminalita. V roce 2011 bylo v ČR zjištěno nejméně majetkových trestných činů od roku 1992. V jejich rámci se dlouhodobě snižuje počet krádeží prostých, jako například krádeží aut, krádeží věcí z aut. Meziročně se snížil též například počet krádeží vloupání do bytů.

Pokračoval trend nárůstu násilné kriminality. Počet stíhaných a vyšetřovaných osob vzrostl na 114 975, což představuje meziročně nárůst 2,2 %. Trend zvyšování podílu recidivistů na celkovém počtu stíhaných a vyšetřovaných osob se nezměnil.

Registrovaná kriminalita mládeže v roce 2011 nezaznamenala oproti roku 2010 výraznějších změn.

Na úseku dopravní nehodovosti byl zaznamenán nejnižší počet usmrcených osob od roku 1955.

V oblasti zajišťování majetkových hodnot pocházejících z trestné činnosti bylo dosaženo přelomových, historicky nejlepších výsledků, když se podařilo zajistit majetek v celkové hodnotě 4,3 miliardy. Nárůst zajištěného majetku oproti roku 2010 činil 335 %.

Kromě globálních hrozeb, jako je terorismus či organizovaný zločin, vnímá současné vedení Ministerstva vnitra jako bezpečnostní prioritu korupci.

O tom, že nedochází k dramatickému zhoršování bezpečnostní situace, svědčí i výsledky výzkumu. Pocit bezpečí a spokojenosti s činností policie, který byl realizován v roce 2012 Centrem pro výzkum veřejného mínění. V únoru 2012 se v rámci České republiky cítilo bezpečně asi 74 % občanů, nejvíce od roku 2002, zatímco v roce 2002 se bezpečně cítilo pouze 45 % občanů.

Údaje za první pololetí 2012 v meziročním srovnání zatím nepotvrdily trend mírného nárůstu kriminality z roku 2011. Naopak meziročně dochází k poklesu zjištěné kriminality o 3,3 %. Pokles byl zaznamenán ve všech hlavních kategoriích kriminality - násilná, mravnostní, majetková, zbývající kriminalita a hospodářská kriminalita. V prvním pololetí roku 2012 se mimo jiné snížil počet krádeží vloupáním do ostatních objektů, minus 7,5 %, když v roce 2011 tento trestný čin naopak dominoval maximálním nárůstem.

Druhým materiálem je Zpráva o plnění úkolů vyplývajících ze strategie prevence kriminality na léta 2008 až 2011 za roku 2010 a úkoly na rok 2012. Zprávu o realizovaných preventivních opatřeních směřující ke snižování kriminality předkládá Ministerstvo vnitra vládě již od roku 1996. Předložená zpráva se zabývá zejména vyhodnocením projektů a programů prevence kriminality realizovaných na celorepublikové, krajské nebo městské úrovni.

Mezi hlavní priority roku 2011 patřila prevence extremismu, pokračovala realizace a podpora programu prevence kriminality a extremismu Úsvit, který je zaměřen zejména na zvýšení bezpečí občanů v sociálně vyloučených lokalitách a v jejich bezprostředním okolí. V roce 2011 se program rozšířil i do měst a obcí šluknovského výběžku. Na jeho realizaci spolupracují s Ministerstvem vnitra samosprávy měst a obcí, policie, místní neziskový sektor a aktivně jsou do něj zapojeni i občané. Nejefektivnějším projevem programu Úsvit je projekt Asistent prevence kriminality, na který získalo Ministerstvo vnitra v roce 2011 dotaci z prostředků evropského sociálního fondu ve výši 37 milionů 771 tisíc 432 korun. Asistenti jsou vybíráni z dlouhodobých nezaměstnaných a obtížně zaměstnatelných obyvatel sociálně vyloučených lokalit a zaměstnávaní jsou jako pracovníci městské policie. Projekt bude realizován po dobu tří let, během níž bude proškoleno a zaměstnáno 50 asistentů.

Na celostátní úrovni byly metodicky a finančně podporovány meziresortní specifické preventivní projektym týkající se především prevence kriminality dětí a mládeže. Například projekt Systém včasné intervence a Národní koordinační mechanismus pátrání po pohřešovaných dětech, pomoci obětem trestné činnosti, například program Pomoci a podpory obětí obchodování s lidmi, speciální výslechové místnosti a prevence kriminality páchané prostřednictvím elektronických médií, například kyberšikany. Významným tématem podporovaných projektů byla také prevence domácího násilí.

Pokračovala realizace krajských a městských programů prevence kriminality. Bylo podpořeno 322 projektů z oblasti sociální prevence, situační prevence a informování občanů, které se realizují ve 14 krajích, 121 menších obcích a ve 37 městech s počtem obyvatel nad 25 tisíc obyvatel. Státní podpora krajským a městským preventivním aktivitám z rozpočtu Ministerstva vnitra v roce 2011 činila 45 milionů 413 tisíc 255 korun.

Obě shora uvedené zprávy byly projednány dne 10. října 2012 ve výboru pro bezpečnost Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky, který je doporučuje usnesením ze dne 12. 10. 2012 doručeným poslancům jako tisk 723/1 vzít na vědomí.

Děkuji vám za pozornost.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji panu ministrovi. Zprávu projednal výboru pro bezpečnost. Usnesení bylo doručeno jako sněmovní tisk 723/1. Nyní požádám o slovo zpravodajku výboru paní poslankyni Marii Nedvědovou, aby nás informovala o jednání výboru, a také ji požádám, aby přednesla návrh usnesení Poslanecké sněmovny. Prosím, paní poslankyně.

 

Poslankyně Marie Nedvědová: Vážená paní předsedkyně, kolegyně, kolegové, výbor pro bezpečnost projednal zprávu o bezpečnosti, tak jak zde bylo už řečeno panem ministrem, na své 10. schůzi dne 10. října 2012 a zprávu vzal na vědomí.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji. Zahajuji všeobecnou rozpravu a nemám do ní žádnou přihlášku. Paní poslankyně Nedvědová se hlásí jako první. Prosím.

 

Poslankyně Marie Nedvědová: Já si přece jenom neodpustím určité poznámky k této zprávě. Kolegové, kteří byli na bezpečnostním výboru, už tyto mé připomínky v podstatě slyšeli, ale vzhledem k tomu, že jich bylo méně, přece jenom si je dovolím zopakovat.

Zpráva o situaci v oblasti vnitřní bezpečnosti v podstatě analyzuje toliko kriminalitu registrovanou, nikoliv však kriminalitu latentní, která je podle názoru zpracovatelů předmětem sociologických výzkumů, a proto se tato zpráva touto latentní kriminalitou vůbec nezabývá. Nesnaží se přitom ani náznakem konstatovat, či jen odhadnout počty neznámých či neodhalených věcí. Pochopitelně s ohledem na negativní zkušenosti řada lidí trestní oznámení nepodá či na jeho prověření netrvá. Za této situace objasněnost kolem 38 % je podle mého názoru velice nízká. A pokud se konstatuje pokles u některých trestných činů včetně různých druhů krádeží, nelze objektivně říci, zda z těchto důvodů je uvedený pokles skutečný, případně do jaké míry.

Za tohoto stavu se domnívám, je nutno zprávu hodnotit jako neúplnou, neboť se nezabývá materií v celé šíři a snaží se pouze poukázat na některé úseky a dosáhnout tak kladného hodnocení bezpečnostní situace za rok 2011. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP