(19.50 hodin)

 

Poslanec Břetislav Petr: Vážený pane místopředsedo, dámy a pánové, je skoro nepochopitelné, že v době, kdy vláda má velké problémy s naplňováním důchodového účtu, který je označován jako první pilíř, a tento systém se začal propadat do výrazných deficitů, které, jak je zřejmé z důvodové zprávy, dosáhnou v letošním roce 50 mld. a v roce 2015 by to mělo být až 57 mld., chce spustit druhý důchodový pilíř, jehož příprava je provázena celou škálou nedostatků, nedořešených problémů a časových problémů, pokud by tento pilíř měl být spuštěn od 1. ledna příštího roku.

Asi záměrně vláda nechce informovat veřejnost, jak se zavedení druhého pilíře projeví na přísunu peněz do prvního pilíře, ze kterého je v současné době vypláceno 97 % důchodů, ať už se jedná o důchody starobní, invalidní, vdovské nebo sirotčí. Jen pro ilustraci - z prvního pilíře je vypláceno 2 870 000 důchodů a jeho průměrná úroveň se pohybuje na úrovni 10 760 korun.

Nějak se při těchto úvahách přehlíží skutečnost, že v současné době celá řada lidí odchází do předčasných důchodů, a to pouze z jednoho důvodu - ztratili práci a nemají jinou možnost, než požádat o výrazně snížený starobní důchod. Jenom od roku 2010 do poloviny letošního roku odešlo do předčasného důchodu 150 000 lidí, což snížilo rovněž přísun peněz do prvního důchodového pilíře. Trvale klesá počet pracovníků, kteří platí do prvního pilíře, takže není jasné, jak to vlastně bude v budoucnu, a dá se předpokládat, že důchody z prvého pilíře v následujících obdobích budou trvale klesat.

Na nedostatku peněz v prvém důchodovém pilíři se bude výrazně podílet i zavedení druhého pilíře, neboť každý pojištěnec, který půjde do druhého pilíře, odvede o 3 % méně do prvního pilíře. A tito lidé musí nadále zůstat pojištěni v prvém pilíři. Jejich důchodová výměra z tohoto pilíře bude pochopitelně klesat. Jednak v důsledku toho, že za každý rok pojištění jim nebude počítáno 1,5 %, ale pouze 1,2 %, takže když to převedeme, tak tito lidé, kteří vstoupí do druhého pilíře, dosáhnou stěží 80 % toho, co by měli z prvého pilíře, kdyby nevstoupili do pilíře druhého. Pochopitelně tím, že každý pojištěnec vstoupivší do druhého pilíře bude ochuzovat první pilíř o 3 %, tak i z tohoto důvodu bude klesat částka, na kterou bude mít nárok z prvního pilíře.

Je situace a otázka, jaký bude dopad této reformy, ale v žádné z důvodových zpráv k oběma těmto zákonům jsme nedostali odpověď. V této souvislosti bych rád připomněl výsledky studie, kterou nechal zpracovat státní statistický úřad, která řeší dopad u těchto navrhovaných změn. V této studii je řečeno, že aby bylo možné posoudit skutečný dopad zavedení druhého pilíře, scházejí jakékoliv relevantní údaje. A pokud budeme vycházet z údajů sousedních zemí, tak zde je výrazné nebezpečí, že budou muset být pro nedostatek finančních prostředků jak v prvém, tak i druhém pilíři prováděny výrazné změny, které budou mít vždy negativní dopad na výši důchodu ať už z prvého, nebo druhého pilíře.

Pokud hovoříme o tom, co si musí občan zajistit, aby mu byl vyplácen důchod z prvního pilíře, tak prakticky nemusí vůbec nic. Ale pokud si pročteme, co bude muset občan zajišťovat, pokud bude chtít vstoupit do druhého pilíře, tak je to celá řada činností, které nebudou tak jednoduché, kde bude muset výrazným způsobem zvážit svá rozhodnutí, aby dopad, když ty fondy neuspějí, nebyl na něho katastrofální.

Z čeho chce vláda vyplácet 97 % důchodů z prvého pilíře? Vláda tvrdí, že k žádnému poklesu výplaty důchodu z prvního pilíře nedojde, a to ani v době, kdy bude zaveden druhý pilíř.

Čili otázka dnes zní zhruba asi takto: Jak posuzovat současný stav, kdy druhý pilíř není a vláda byla nucena krátit valorizaci důchodů? Já se domnívám, že prohlášení vlády a skutečnost si navzájem hrubě protiřečí. Z čeho plyne optimistický názor? Budeme opět zvyšovat už dnes zvýšené DPH, kdy 15 a 21 % za rok nebo za dva nebude stačit? Otázka je položena, odpověď schází.

Účast ve druhém pilíři bude pro každého účastníka definitivní, až nový úřad, který se bude jmenovat Centrální registr smluv, který bude spravovat Generální finanční ředitelství, potvrdí, že účastník může do tohoto druhého pilíře vstoupit. Pochopitelně zákon předpokládá, že přísun peněz do druhého pilíře bude zajišťovat jedno inkasní místo, ale to jedno inkasní místo má být realizováno až v roce 2015. Jak v mezidobí od 2013 do 2015 budeme převádět finanční prostředky, které ti odvážlivci, kteří vstoupí do druhého pilíře, odvedou, aby to přišlo na příslušné místo?

A tady je ještě jeden velice závažný problém. Stávající penzijní fondy, aby mohly spravovat peníze ve druhém pilíři, musí být transformovány do penzijních společností, kde bude oddělen majetek soukromých společností od sumy peněz, které do něho budou dávat pojištěnci. Tyto společnosti budou pro klienta zajišťovat tzv. důchodové spoření, a pokud ten, který spoří, podlehne vábení, že by mohl dostat až 6, 7 %, tak se taky může stát, že tento fond zkrachuje a že nakonec střadatel a klient, když se naplní možnost jeho odchodu, z toho druhého pilíře nemusí dostat prakticky nic. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP