(16.20 hodin)
(pokračuje Seďa)

Vážené kolegyně, vážení kolegové, podle veřejných informací řeší Hasičský záchranný sbor ČR a sbory dobrovolných hasičů kolem 60 procent činností v souvislosti s řešením dopravních nehod. Přitom mezi příjmem za vybrané pojistné z provozu motorového vozidla a výdajem za uhrazené škody včetně naplnění garančního fondu pojišťoven je rozdíl přes 6 mld. korun ročně. Není bez zajímavosti, že to je částka ročního rozpočtu hasičů.

Dále se návrh zákona zároveň opírá i o mezinárodní zkušenosti s tímto vícezdrojovým financováním, které půjde na modernizaci a obnovu techniky Hasičského záchranného sboru. Tím se pomůže i jednotkám sborů dobrovolných hasičů, které získají starší techniku od hasičů profesionálních. Proto se i já přimlouvám za propuštění návrhu zákona do druhého čtení.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Teď bych požádal pana poslance Václava Klučku. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Václav Klučka: Děkuji, pane předsedající. Kolegyně a kolegové, má role je mírně jednodušší, protože mnoho předřečníků už důležitost tohoto projednávaného zákona zvýraznilo, takže mi dovolte pár poznámek.

Materiál, který dnes projednáváme, byl zpracován na základě dlouhodobého záměru využít pro financování integrovaného záchranného systému určité procento z příjmu pojišťoven získané v souvislosti s poskytováním pojistné ochrany, tedy neživotního pojištění a povinného pojištění z motorových vozidel. Současná aktivita vychází z podrobných analýz možných dopadů rozpočtového výhledu na roky 2013 a 2014 z hlediska zajištění bezpečnosti a ochrany obyvatelstva. Ochrana životů, zdraví a majetkových hodnot je jednou ze základních povinností státu. Tato skutečnost je zakotvena v ústavním zákoně č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti České republiky, přičemž zajištění spolehlivého fungování bezpečnostního systému a akceschopnosti jeho jednotlivých složek je také prioritou bezpečnostní politiky České republiky, což je jednoznačně uváděno jak v programových prohlášeních posledních vlád, tak i v aktualizované bezpečnostní strategii České republiky ze dne 8. září 2011.

Páteřní složkou integrovaného záchranného systému ochrany obyvatelstva České republiky a krizového řízení je Hasičský záchranný sbor doplněný o jednotky sboru dobrovolných hasičů obcí. Hasičský záchranný sbor je v současné podobě optimálně organizovaný a centrálně řízení bezpečnostní sbor. Má funkční organizační uspořádání a legislativně zřetelně vymezené postavení a působnost. Hasičský záchranný sbor České republiky zároveň představuje určující složku v ochraně obyvatelstva České republiky a v této oblasti koordinuje výkon státní správy, integrovaný záchranný systém a navrhuje směry dalšího vývoje v této oblasti. Je personálně stabilizovaný, akceschopný a disponuje kvalitně vycvičenými profesionály s technikou, výstrojí a věcnými prostředky. Pro nutnost zachování akceschopnosti Hasičského záchranného sboru České republiky v nejbližším období je třeba maximálně efektivně využívat stávající personální, technické, materiální i finanční zdroje, kterými hasičský záchranný sbor disponuje, a realizovat další opatření umožňující zajistit financování systému v rozsahu nezbytném pro zachování jeho spolehlivosti a akceschopnosti a tímto efektivním způsobem pak eliminovat, či alespoň snížit případná rizika související zejména s nedostatkem finančních prostředků a připravit se tak na potenciální hrozby.

Tento postup má však svoje objektivní limity. Hasičský záchranný sbor České republiky si uvědomuje, že střednědobý výhled státního rozpočtu na roky 2013-2014 není rozhodně pozitivní a další snižování finančních prostředků znamená citelný zásah do fungování dosavadního celého systému. Předpokládané snížení finančních zdrojů pro rok 2013 na úroveň 5 mld. 804 mil. korun a pro rok 2014 na úroveň 5 mld. 197 mil. korun nelze zajistit jakýmikoliv úspornými opatřeními. V rozpočtu není zohledněn trend růstu inflace a nárůstu počtu zásahů, což může ohrozit i zajištění bezpečnosti práce a ochrany zdraví zasahujících příslušníků. Problémem je i zastaralost technických prostředků, zejména u sboru dobrovolných hasičů. Finanční prostředky jsou již dlouhodobě vynakládány s maximální úsporností po zavedení těch nejtvrdších úsporných opatření, která jsou v současné době realizována. Tím se ovšem celý propad ve finančních zdrojích stále prohlubuje. Zvyšuje se stáří techniky, omezení nezbytné péče o budovy, odsouvání oprav, skoro nulové investice a podobně.

Finanční restrikce v letech 2013 a 2014 budou mít nekompromisní dopad na rozsah služeb poskytovaných hasičskými záchrannými sbory, jak jsou občané této republiky na ně zvyklí. Hasičský záchranný sbor České republiky i obce provozující jednotky sborů dobrovolných hasičů musí řešit budoucí financování těchto jednotek. Jako jedna ze současných možností se jeví využití spolufinancování z fondů Evropské unie, což je v současnosti realizováno na úrovni HZS České republiky. Dále je prostě nutné se zamyslet nad další alternativou financování mimo státní rozpočet, kdy by bylo možné získávat takovéto finanční prostředky toliko na úhradu nákladů spojených s pořízením a údržbou požární techniky a věcných prostředků požární ochrany.

Dříve byla například snaha využít na integrovaný záchranný systém výdělky z hazardu, či například předešlé snahy na vytvoření takzvaného fondu z pojištění. Tyto snahy ovšem vždy ztroskotaly na neschválení příslušných legislativních návrhů v rámci Parlamentu České republiky. Zákonodárné iniciativy, které byly vedeny snahou zapojit pojišťovny do financování jednotek požární ochrany, navazovaly na praxi, která byla v České republice od roku 1948 naprosto běžná a je běžná ve státech Evropské unie. Záměry se opíraly o skutečnost, že uchráněné hodnoty ze zásahové činnosti jednotek požární ochrany jsou zprostředkovaně výnosem pojišťoven.

Dámy a pánové, je mi líto, že tento zákon je předkládán formou poslanecké iniciativy. Cožpak vláda necítí nutnost řešit oblast bezpečnosti přesně v souladu se svými dokumenty programového prohlášení a strategie bezpečnosti tohoto státu? Cožpak vláda neslyší ten nářek, který je jak u profesionálních, tak dobrovolných hasičů a ostatních bezpečnostních složek s cílem upozornit na to, že stav je už naprosto kritický?

Dámy a pánové, kromě toho, že vás velmi slušně žádám o postoupení tohoto tisku do druhého čtení, tak zároveň přednáším návrh, aby tento tisk byl rovněž projednán ve výboru pro bezpečnost. Děkuji vám za pozornost. (Slabý potlesk z řad poslanců ČSSD.)

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Pan poslanec Petr Braný.

 

Poslanec Petr Braný: Vážený pane místopředsedo, členové vlády, kolegyně a kolegové, chtěl jsem se do problematiky také podrobně pustit, ale ušetřím vás toho, protože jsem poslouchal předřečníky a myslím si, že z hlediska fundovaného přístupu tady zaznělo hodně.

Dovolil bych se první poznámkou vrátit trochu do historie. V roce 1860 byla císařským diplomem mimo jiné i uvolněna spolková činnost a od té doby začala vznikat různá sdružení hasičů. A není tu snad nikdo, kdo by se nezúčastnil oslav, které právem patří hasičům, když vzpomínají stoletá a vyšší výročí. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP