(12.10 hodin)
(pokračuje Dolejš)
Kritika, že systémová a koncepční opatření tato vláda neprovádí, opravdu není pouze moje. Přichází dokonce i zprava. Přichází dokonce od nezávislých expertů. Tak proboha už to zkuste vnímat a zamyslete se nad tím, že jako se vám nepovedlo repete s balíčkem. Když tisk 695 spadl do kanálu, tak vy jste ho z toho kanálu vytáhli, v nezměněné podobě, ani jste to neutřeli, dali sady sem a máte ty potíže, jaké máte, tak to nedělejte proboha s návrhem státního rozpočtu. Protože pak to budete vy, a ne opozice, kdo vyvolá rozpočtové provizorium a kdo nové vládě, teď nechci říct jestli po předčasných volbách, nebo nějaké, která bude ustanovena, aby za vás hasila požáry, v této politické sestavě, tak to velmi zkomplikujete a to vám už pak samozřejmě nikdo neodpustí.
Rozpočet na rok 2013 se stal tématem, které možná přivedlo některé občany k zájmu o veřejné finance. Lidé nejsou hloupí, lidé vnímají, co je věcný argument. Bylo by dobré, když to vnímají občané na ulici, aby to začali vnímat i kompetentní ministři v čele s panem premiérem.
Děkuji za pozornost. (Potlesk poslanců KSČM.)
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Teď bych požádal pana poslance Michala Babáka, připraví se Antonín Seďa.
Poslanec Michal Babák: Vážený pane předsedající, dámy a pánové. Vyjádřil bych se krátce k návrhu rozpočtu na rok 2013.
Musím konstatovat, že v rozpočtu je spousta nesrovnalostí, v rozpočtu je spousta nepravd a rozpočet je v rozporu se zákonem o rozpočtových pravidlech. Rád bych se ztotožnil i s názorem pana ministra financí, že je třeba rozpočet přepracovat z důvodů řekněme legislativních neodsouhlasených věcí, které mají souvislost s rozpočtem na rok 2013. Ovšem rád bych se zaměřil spíše na určité nepravdy, které jsou v tomto rozpočtu, a ten rozpor, který je se zákonem o rozpočtových pravidlech.
Už to tady zaznělo od mého předřečníka pana poslance Šincla, že v rozpočtu je problém s příjmy na příjmové stránce, to znamená s výběrem daní, a též na výdajové stránce, a to především v kapitolách všeobecné pokladní správy a v kapitole státního dluhu.
Co se týče příjmové stránky, tak jednoznačně musím podotknout, že rozpočet je nastaven v příjmech nepravdivě, a to zejména z důvodu toho, že je predikován na růstu HDP o jedno procento, růstu ekonomiky, což je trochu schizofrenní situace, protože je predikován též s růstem daně z přidané hodnoty o jeden procentní bod na snížené i zvýšené sazbě, což je jednoznačně v rozporu a protiřečí si právě s růstem ekonomiky, který je predikován na současných sazbách, to znamená jedno procento zvýšení ekonomiky oproti HDP. Což samozřejmě je predikováno též od ČNB, nicméně některé, jak už tady zaznělo, instituce predikují pokles o 1 až 1,5 procentního bodu.
Dále bych rád podotkl, že je třeba se podívat do historie ne dlouhé. Například v roce 2009 byla predikce příjmů, rozdíl predikce příjmů a závěrečného účtu, dokonce o 140 miliard nižší, v roce 2010 o 22 miliard nižší a v roce 2011 o 43 miliard nižší, což je v konečném důsledku za poslední tři roky neschopnost vybírat daně od Ministerstva financí ve výši 205 miliard. Co se týče roku 2012, tam je v tuto chvíli nejednoznačná výše okolo 35 až 40 miliard tohoto nevýběru. Což samozřejmě vzbuzuje jednoznačně dojem, že rozpočet je v rozporu se zákonem o rozpočtových pravidlech.
Dále bych se zaměřil na již zmiňovanou kapitolu všeobecné pokladní správy a státního dluhu, která jednoznačně má souvislost právě s neschopností vybírat daně, jak tady zaznělo. V těchto dvou kapitolách již dlouhou dobu mají nejen pan ministr Kalousek, ale i předchozí ministři, kteří byli na tomto úřadě, mají tzv. vatu, tzn. mají přebytky na těchto účtech.
Pojďme se podívat do krátké historie, tzn. do let 2009, 2010 a 2011, kdy původní návrh rozpočtu a rozdíl mezi původním návrhem rozpočtu a konečným závěrečným účtem v roce 2009 byl 19 miliard korun v těchto dvou kapitolách, v roce 2010 byl 53 miliard korun a v roce 2011 byl 48 miliard korun. To znamená, tady se nám jeví jednoznačně špatné rozpočtování těchto kapitol. A samozřejmě na rok 2013 taktéž odhadujeme navýšení těchto dvou kapitol minimálně na 20 miliard korun.
Z těchto zejména dvou důvodů, mohl bych zmínit další, ale dvou velice exaktních důvodů, kde si troufám říci, že rozpočet je v rozporu se zákonem o rozpočtových pravidlech, takže je nepravdivý, si dovoluji navrhnout též usnesení, které bych navrhl vedle toho usnesení pana ministra financí, a byl bych rád, kdyby Poslanecká sněmovna o něm hlasovala.
Usnesení Poslanecké sněmovny ze 47. schůze 26. října 2012 k vládnímu návrhu zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2013, čili ke sněmovnímu tisku 812, prvé čtení:
Poslanecká sněmovna
1. Neschvaluje základní údaje vládního návrhu zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2013 podle sněmovního tisku 812.
2. Doporučuje vládě následující změny: příjmy a výdaje navrhnout ve výši odpovídající platné právní úpravě, varianta jedna; příjmy navrhnout ve výši odpovídající platné právní úpravě a reálnému růstu ekonomiky; výdaje v kapitolách státního dluhu a všeobecné pokladní správy navrhnout v reálné výši s přihlédnutím na nepravdivé návrhy za rok 2009, 2010, 2011, tedy na umělé navyšování vedoucí k přebytku.
Neodpustím si ještě jednu malou poznámku, a to k panu předsedajícímu, který mě včera napomenul, že jsem nazval zločinci zločince, kteří byli takto odsouzeni u soudu, a dnes nazval zločincem někoho, kdo u soudu odsouzen nebyl, za to, že je zodpovědný za třicet lidských životů. Takže poprosím o určitou objektivitu, obzvláště ve vedení této schůze.
Děkuji za pozornost. (Potlesk poslanců VV.)
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Pan poslanec Votava chce reagovat fakticky na průběh rozpravy.
Poslanec Václav Votava: Děkuji za slovo. Vážený pane místopředsedo, já jsem se hlásil z místa, zřejmě jste mě na displeji přehlédl.
Chtěl jsem reagovat na vystoupení pana kolegy Dolejše, který hovořil o rozpočtovém určení daní, novele o rozpočtovém určení daní, a dával ji do souvislosti, do kontextu se státním rozpočtem. Ano, tady se vytvořilo poměrně velké očekávání starostů obcí a měst, že dostanou přidáno na daňových příjmech, že dostanou bezmála 14 mld. korun. Poté, co zřejmě dojde k úpravě rozpočtu, mám vážné pochyby, že k nějakému navýšení daňových příjmů, především menších obcí, dojde. ***