(12.20 hodin)

 

Poslanec Miroslav Opálka: Děkuji vám, paní předsedkyně. Vážená vládo, kolegyně, kolegové, přiznám se, že jsem čekal nějaké přednostní vystoupení, ale není-li tomu tak, dovolte, abych obecnou rozpravu zahájil.

Dnes máme mimo jiné na programu návrh novely nedávno přijatého zákona o pojistném na důchodové spoření, který má umožnit reálné zavedení druhého pilíře důchodového systému, a to od 1. ledna příštího roku. I když jde o problematiku konfliktní, a troufnu si poznamenat, většinovou společností odmítanou, přesto vláda přichází do Parlamentu s touto zákonnou úpravou v krátké době opakovaně. Tento krok je v podstatě, jak hovořil pan ministr i paní zpravodajka, vynucený novými okolnostmi, ale - a o tom se již nezmínili - i minulou neschopností.

Věřím, že to vládu netěší, neboť se znovu rozpoutá parlamentní i veřejná diskuse nad její asociální důchodovou reformou i nad její legislativní "schopností". Vláda, resp. Ministerstvo financí totiž nestihlo včas připravit všechny potřebné návrhy, související se zavedením druhého pilíře a transformací třetího pilíře. Nejde totiž jen o to, že bylo rozhodnuto o odkladu zřízení jednotného inkasního místa, a tím je současná právní úprava nedostačující. Jde také o věcné i legislativní problémy.

Vláda proto přichází s nápravou změn, ale kdo se podívá na oba předložené vládní návrhy, tisky 692 a 693, uvidí i spoušť oprav věcných a technických chyb. To považuji za neúnosné. Žel, není to ale nic výjimečného. Poslanecká sněmovna či Senát velice často upravují vládní či koaliční návrhy zákonů na základě spousty pozměňovacích návrhů, které dodatečně připravuje zpracovatel, tedy příslušné ministerstvo, většinou pro koaliční poslance. Svědčí to o ukvapené legislativní práci ministerstev, Legislativní rady vlády i vlády samotné. Důležitý je pro ně termín schválení zákona a kvalita se řeší za pochodu dodatečně. A to pak kompetentní dostávají vysoké odměny!

O co tedy zejména jde? K meritu věci. (Reaguje na poznámku mimo mikrofon.) Do právního řádu nyní vláda nově zavádí například peněžité plnění, tedy termín pojistné na důchodové spoření. Označení pojistné vláda zvolila zejména z důvodu, že se jedná o dosud pevnou část pojistného na sociální zabezpečení, která z něj bude vyčleněna, aby mohla být nově individuálně převáděna do druhého pilíře důchodového systému. Nová právní úprava důchodového spoření však není založena na pojistném principu, ale na principu spořicím a ekvivalentním a to je třeba občanům stále zdůrazňovat. Pojišťovací princip je ve druhém pilíři důchodového systému obsažen až po ukončení účasti na důchodovém spoření, a to převodem prostředků z důchodového spoření jako úhrady jednorázového pojistného na pojištění důchodu na základě individuálního, čili individuální pojistné smlouvy o pojištění důchodu.

Nepodpora předlohy poslaneckým klubem Komunistické strany Čech a Moravy je předvídatelný postoj. My jsme se schválenou formou - to neznamená, že nesouhlasíme s druhým pilířem - druhého pilíře důchodového systému, který oslabuje státní pilíř, nesouhlasili. A podle stávající právní úpravy protlačené Parlamentem České republiky původní vládní koalicí je nemožné část pojistného na sociální zabezpečení určenou pro druhý pilíř důchodového systému vybírat a dále spravovat. Nepřijetí této nově navrhované právní úpravy by tedy znamenalo, že jednotliví poplatníci si fakticky nemohou od příštího roku spořit na důchod prostřednictvím druhého pilíře. Nevidím tedy z naší strany důvod podpory pro vládní předlohu, i když jde takzvaně o technickou či jinou, aby byl současný systém odpovídajícím způsobem revidován a byla zajištěna jeho funkčnost.

Naším cílem je především dlouhodobá stabilizace prvého, státního pilíře a doplňkové pilíře vnímáme jako dobrovolný nadstandard, který nemá oslabovat solidaritu státního pilíře, ale tomu, kdo má na odloženou spotřebu, umožnit si důchod zvyšovat.

Klient, který se přihlásí do nově zavedeného druhého pilíře, tímto krokem, jak je již obecně známo, vyvede trvale z prvého, tedy státního solidárního pilíře tři procentní body ze svého důchodového pojištění a k nim povinně přidá další dvě procenta ze svého vyměřovacího základu. Tím se oslabí příjmová část státního důchodového účtu. Nominální částka bude závislá na počtu pojištěnců, kteří se trvale do druhého pilíře zapojí, a rovněž na výši jejich příjmů. Je tedy složité dělat odhady. Současný odhad pro rok 2013 se pohybuje okolo minus 20 až minus 30 miliard. Věřím, že to bude méně. Tento výpadek však dlouhodobě nepokryjí plánované příjmy ze zvýšené sazby daně z přidané hodnoty. Vyvolaná realita nakonec povede k dalšímu snížení míry solidarity ve státním pilíři a k poklesu poměru důchodů ke mzdám, myšleno státních důchodů, což sníží reálnou hodnotu těchto důchodů. A to není v souladu s programem Komunistické strany Čech a Moravy.

Symbolické je také to, že se stále více a více kompetencí ze sociální oblasti, které garantuje Ministerstvo práce a sociálních věcí, převádí pod Ministerstvo financí, resp. pod správu mimo státní správu, a to nejen věcně, ale i formálně, viz například hlasování o přidělení vládního balíku návrhů zákonů o změně daňových, pojistných a dalších zákonů v souvislosti se snižováním schodku veřejných rozpočtů a přikázání k projednání ve výborech. Koalice se rozhodla, že i sociální zákony patří jen a jen do rozpočtového výboru, a tak rozpočtový výbor řeší nejen druhý a třetí důchodový pilíř, ale bude řešit i úrazové pojištění, řeší předdůchody, a jak jsme nedávno viděli, řeší i hmotnou nouzi.

Ale vrátím se zpátky k pojistnému na důchodové spoření. Upozorňuji, že bez rizika nebudou ani občané, kteří se do druhého pilíře zapojí. Zvýší se jim celkové odvody do důchodového systému o dva procentní body, sníží nárok z prvého pilíře, který oslabí, a toto své rozhodnutí již nebudou moci změnit, i když se bude jejich finanční a majetková situace vyvíjet negativně. Je to samozřejmě logické, ale dopady si málokdo uvědomí. Udržení a kapitalizace jejich úspor v obou soukromých pilířích budou závislé na světovém politickém a hospodářském vývoji, finančních turbulencích, nákladech na dlouhodobou administraci spoření i úspěšnosti či neúspěšnosti jimi vybraného správce důchodového spoření, jak se bude umět pohybovat na finančních trzích. Riziko si ponesou desítky let klienti sami. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP