(12.10 hodin)
(pokračuje Navrátilová)
Poté by následovalo hlasování o pozměňovacích návrzích, které přijal výbor pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu svým usnesení číslo 101, uvedených v tisku v tisku 574/7 pod písmem A. Jako poslední potom bude hlasování o zákonu jako celku.
Tolik tedy k proceduře hlasování, a přestože je jednoduchá, prosím Sněmovnu o její schválení.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Ano. Má někdo nějakou námitku k proceduře? Nemá-li zahajuji hlasování číslo 180 a ptám se, kdo souhlasí s návrhem procedury. Kdo je proti?
V hlasování číslo 180 přítomno 150, pro 123, proti 1. Proceduru jsme schválili.
Prosím paní zpravodajku o první návrh.
Poslankyně Dagmar Navrátilová: Děkuji. Nyní bychom tedy přistoupili k vlastnímu hlasování, a to o pozměňovacím návrhu uvedeném v tisku 574/7 pod písmenem B1.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Stanoviska prosím? (Zpravodajka: Moje stanovisko je záporné.) Pan ministr? (Neutrální stanovisko.)
Zahajuji hlasování číslo 181. Kdo je pro tento návrh? Kdo je proti návrhu?
V hlasování číslo 181 přítomno 153, pro 61, proti 67. Návrh přijat nebyl. Můžeme pokračovat.
Poslankyně Dagmar Navrátilová: Děkuji. Dále budeme hlasovat o pozměňovacím návrhu pana poslance Sklenáka uvedeném pod písmeny B2 až B5.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Stanoviska prosím? (Zpravodajka: Stanovisko negativní. Ministr: Nesouhlasím.)
Zahajuji hlasování číslo 182. Kdo je pro tento návrh? Proti návrhu?
V hlasování číslo 182 přítomno 156, pro 61, proti 85. Návrh přijat nebyl. Můžeme pokračovat.
Poslankyně Dagmar Navrátilová: Děkuji. A nyní budeme hlasovat o pozměňovacím návrhu pod písmenem A usnesení výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Stanovisko? (Zpravodajka: Moje stanovisko je kladné. Ministr: Souhlasím.)
Zahajuji hlasování číslo 183. Kdo souhlasí s tímto návrhem? Kdo je proti návrhu?
V hlasování číslo 183 přítomno 156, pro 146, proti nikdo. Návrh byl přijat.
Tím jsme projednali všechny návrhy a budeme se zabývat hlasováním o celém návrhu zákona.
Návrh usnesení zní takto: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, podle sněmovního tisku 574, ve znění schválených pozměňovacích návrhů."
Zahajuji hlasování číslo 184. Kdo je pro přijetí zákona, se ptám. Proti?
V hlasování číslo 184 přítomno 156, pro 143, proti 2. Konstatuji, že s návrhem zákona byl vysloven souhlas.
Děkuji panu ministrovi, děkuji paní zpravodajce.
Poslankyně Dagmar Navrátilová: Já také děkuji.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Zahajuji projednávání bodu číslo
30.
Vládní návrh zákona o pojistném na důchodové spoření
/sněmovní tisk 692/ - prvé čtení
Z pověření vlády tento návrh uvede ministr financí Miroslav Kalousek. Prosím pana ministra o slovo.
Ministr financí ČR Miroslav Kalousek Děkuji za slovo, paní předsedkyně. Dovolte, abych představil návrh zákona o pojistném na důchodové spoření. Na konci roku 2011 vstoupily v platnost zákony konstituující v českém prostředí tzv. druhý pilíř důchodového systému, jehož cílem je vytvoření alternativy ke státem zprostředkovanému průběžnému důchodovému systému. V rámci legislativního procesu však byla účinnost zákona o jednom inkasním místě, kde je to konstituováno, odložena až na 1. leden 2015. To bylo v souvislosti s loterijní daní a my jsme avizovali, že budeme navrhovat zkrácení na účinnost k 1. 1. 2014, leč druhý pilíř je zamýšlen k 1. lednu 2013. Proto si dovolujeme předložit tento návrh, o kterém jsme vlastně již jednou v komplexu jednotného inkasního místa hlasovali, nicméně je nezbytné, aby prošel znovu legislativním procesem, aby byla zajištěna účinnost k 1. 1. 2013.
Děkuji za pozornost.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji panu ministrovi. Slovo dostává nyní zpravodajka pro prvé čtení paní poslankyně Helena Langšádlová. Prosím.
Poslankyně Helena Langšádlová: Vážená paní předsedkyně, vážené kolegyně, vážení kolegové, vládní návrh zákona o pojistném na důchodové spoření bychom mohli nazvat určitým technickým dokončením penzijní reformy, která již byla schválena. V rámci ní byl zaveden druhý pilíř s účinností od prvního ledna příštího roku. Jeho podstata spočívá v tom, že si lidé budou moci dobrovolně převést tři procentní body z povinného sociálního pojištění na svůj individuální spořicí účet, a to za předpokladu, že si k němu připojí další dva procentní body ze svého. Diskusi o tomto nejdůležitějším bodu důchodové reformy již Sněmovna absolvovala mnohokrát, proto se k ní nebudu vracet.
Raději se soustřeďme na projednávaný návrh. Ten reaguje na skutečnost, že současná úprava počítala se vznikem jednotného inkasního místa již od roku 2013. Chybí tak požadovaná individualizace, a proto je prakticky nemožné příspěvky do druhého pilíře přičítat v případě závislé činnosti konkrétního zaměstnance. Hlavním cílem je správci pojistného umožnit, rozšířit, za jaké poplatníky plátce pojistného prostředky hradí. Toto je základní předpoklad fungování druhého pilíře důchodového systému, ve kterém je nutné převádět inkasované prostředky na účty penzijních společností za jednotlivé poplatníky a umožnit jim vlastní důchodové spoření. Jedná se tedy o nastavení procesních pravidel.
Připomeňme, že správcem pojistného bude do vzniku jednotného inkasního místa finanční správa. Protože při vzniku jednotného inkasního místa by stejně přecházely veškeré odvodové kompetence na finanční správu, je jednodušší ji stanovit již nyní - Českou správu sociálního zabezpečení. Ta se právě při vzniku jednotného inkasního místa vzdá kompetence vybírat sociální pojištění. Do právního řádu bude zavedeno nové peněžité plnění zvané pojistné na důchodové spoření. Označení pojistné bylo zvoleno zejména z důvodu, že se jedná o část pojistného na sociální zabezpečení, která z něj bude vyčleněna, aby mohla být převáděna do druhého pilíře důchodového systému. Právní úprava však není založena na pojišťovacím principu, ale na principu spořicím. Prostředky se převádějí do důchodového fondu, kde jsou investovány podle zvolené strategie. Po ukončení účasti na spoření jsou účastníkům uhrazeny jedním ze způsobů uvedených v zákoně. V případě smrti účastníka se prostředky stanou předmětem dědictví, což posiluje mezigenerační vztahy v rodině.
Na závěr bych ráda uvedla, že zavedení druhého pilíře bude představovat posílení důchodového systému, bude sem směřovat více prostředků. Peníze vyvedené z prvního pilíře nepředstavují ztrátu, protože výpadek bude kompenzován nižšími nároky na první pilíř v budoucnosti. Zároveň dojde k rozložení rizik a zbavení se závislosti na jednom zdroji příjmů v důchodovém věku. Cílem je také posílení principu zásluhovosti, který se v průběžném pilíři projevuje velmi málo.
Děkuji vám za pozornost.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji paní zpravodajce. Otevírám obecnou rozpravu v prvém čtení. Přihlášen je pan poslanec Miroslav Opálka. Prosím. ***