(15.50 hodin)
(pokračuje Nečas)

A potom, to přece nedává žádnou logiku, aby vláda projednávala tuto záležitost na plénu Poslanecké sněmovny bez toho, aby první projednala kontrolní závěr Nejvyššího kontrolního úřadu a aby tuto záležitost projednal například příslušný garanční výbor, v tomto případě zemědělský výbor. Takže ta logika chování z naší strany je naprosto jasná a obávám se, že logika vašeho chování je také naprosto jasná.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová To byl závěr osmé interpelace. S devátou byl vylosován pan poslanec Radek John. Táže se předsedy vlády Petra Nečase na situaci ve vyloučených lokalitách. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Radek John: Děkuji. Vážený pane premiére, obracím se na vás z titulu předsedy bezpečnostního výboru, který opakovaně jednal se starosty a regionálními pracovníky ze Šluknovska a dalších sociálně a ekonomicky postižených lokalit naší země. Z těch jednání vzešlo několik velmi konkrétních návrhů opatření, která jsme opakovaně medializovali, ale ke kterým se dokonce přihlásili i členové vlády, kteří v době nepokojů se občas na Šluknovsku objevili. V této chvíli starostové Šluknovska a obyvatelé říkají: Úplně se na nás vykašlali. Ze slibů není splněno vůbec nic. A já se děsím, že čekáme na nové vypuknutí nepokojů, a potom znovu přijedou členové vlády a znovu budou slibovat něco, co měli dávno splnit.

A abych byl konkrétní, já si myslím, že je lehce splnitelné a je naprosto absurdní, že dosud není splněno pět základních bodů.

Zajímá mě stav vzniku jednotného registru přestupků, který může významně pomoci ke snížení drobné kriminality a recidivy, což ostatně potvrzují jak zahraniční zkušenosti, tak případ Slovenska, což není tak úplné zahraničí. Dává to možnost zvyšovat peněžní pokuty za opakování přestupků. Já jsem to navrhoval v protikorupční strategii v prosinci 2010, pak to málem vládou neprošlo, až teprve šluknovské nepokoje vyvolaly tento slib a myslím, že i vládní činitelé slibovali. Takže kdy konečně bude jednotný registr přestupků.

Druhý klíčový bod. Jak vláda pokračuje v přípravách loterijního zákona, kdy konečně může dokázat, že nenadržuje organizátorům hazardu. V této chvíli, upozorňuji, a je to velký problém v řadě obcí, je stále možné přes rozhodnutí Ústavního soudu v rámci měst Františkovy Lázně, Chrastavy a Kladna, stále je možné razantně omezit hazard na svém území. Návod, jak účinně postupovat, jsme představili s kolegou Novotným. A nás zajímá, jak vláda v současnosti řeší tuto nejasnou právní situaci a jak ji vyřeší do budoucna a zda podniká nápravné kroky k omezení hazardu a striktnímu postihu gamblerství, které způsobuje v této zemi škodu 40 miliard ročně, zatímco zisk z daní ze asi jenom 7 miliard, takže proděláváme desítky miliard na tom, že neomezujeme dostatečně hazard.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Čas, pane kolego.

 

Poslanec Radek John: Ježíš, to mě mrzí. Jenom poslední, úplně absurdní.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Nezlobte se, ale já tady musím všem měřit stejným metrem. Jednací řád vám určuje čas.

 

Poslanec Radek John: Dobře. Tři další body později.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Prosím, aby si každý poslanec sledoval - na tabulích, které jsou vlevo i vpravo, běží čas, který vám zbývá, takže máte možnost si kontrolovat i během svého projevu svá slova, abyste stihli říci podstatu dotazu.

Pana předsedu vlády nyní poprosím o odpověď na devátou interpelaci.

 

Předseda vlády ČR Petr Nečas: Vážená paní předsedkyně, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, musím říci, že vláda si je vědoma výbušnosti situace v některých regionech se sociálně vyloučenými lokalitami a jejich nebezpečí pro společenskou soudržnost naší země. Na druhou stranu musím odmítnout jistou tendenci podlehnout přehnané hysterii, která líčí situaci, jako kdybychom se nacházeli krátce před vypuknutím občanské války.

Podle zprávy Úřadu služby kriminální policie a vyšetřování Policejního prezídia pro Ministerstvo vnitra za první čtvrtletí nejsou na území České republiky identifikována žádná bezpečnostní rizika ve vztahu k sociálně vyloučeným lokalitám. Tady cituji nikoliv nějaký svůj postoj, ale analytický materiál Policie České republiky. Při sledování nacistických ultrapravicových hnutí nejsou zaznamenány žádné aktuální aktivity. Nezastírám ale, že to napětí tam je. Já to vůbec nechci bagatelizovat. To neznamená, že máme být nějakým způsobem v klidu, a vůbec nepochybuji o tom, že panu poslanci Johnovi jde o to samé, o co jde podle mého názoru všem slušným lidem v této zemi a všem slušným poslancům a poslankyním v této Sněmovně, to znamená, aby se ten problém skutečně řešil.

Jaké jsou důvody tohoto napětí.

Za prvé. Nadále dochází ke koncentraci nízkopříjmových osob v provizorním či neadekvátním bydlení v menších obcích, kde se nacházejí volné kapacity neodpovídajícího bydlení, především ubytovny.

Za druhé. Zejména obce a malá města nemají dostatek kapacit situaci řešit, například možností zaměstnání, sociálních služeb a bydlení, činností městské policie a podobně. Většinou jde také o obce s nedostatkem pracovních příležitostí.

Za třetí. Bohužel v některých obcích chybí politická vůle situaci řešit, protože jde o politicky citlivé a velmi často nevděčné téma. Neochota vedení samospráv situaci řešit je odůvodňována mimo jiné obavami z negativní reakce majority na pomoc orientovanou na příslušníky menšin či sociálně vyloučených osob. Chci ale zdůraznit, že tady skutečně nesmějí být všichni házeni do jednoho pytle. Jsou tady jednoznačné příklady pozitivního přístupu samospráv, ale samozřejmě i takových, pro které platí ta teze, kterou jsem tady uvedl.

Za čtvrté. Místně je potvrzen nárůst drobné kriminality a přestupkové činnosti a z toho vyplývající nárůst napětí mezi místními obyvateli, často s etnickým podtextem. To bychom si neměli nalhávat.

Za páté. Drobné kriminalitě páchané obyvateli vyloučených lokalit, zvláště Romy, je věnována nepřiměřená pozornost ze strany médií, což dále zhoršuje vztahy mezi většinovým obyvatelstvem a romskou menšinou. Média rovněž publikují neověřené, či přímo nepravdivé informace o trestné činnosti založené na dílčích informacích z raných bází vyšetřování. Klasický případ byla přece Břeclav. Řekněme si opět otevřeně, tam mohly vypuknout velmi vážné nepokoje s rasově motivovaným podtextem a všechno to bylo dáno vlastně tím, že média uveřejňovala neúplné, a jak se později ukázalo, dokonce nepravdivé informace.

Za šesté. Kritickou sociální situaci obyvatel vyloučených lokalit prohlubuje nedostatečná vymahatelnost práva, zvláště v případě podvodných půjček, lichvářství, nepřiměřené náklady exekutorů a porušování pracovního práva.

Chci ale zdůraznit, že existují i pozitivní trendy. Dvacet čtyři měst a obcí se zapojilo do spolupráce s Agenturou pro sociální začleňování, zhruba 20 z nich postupuje ve spolupráci velmi dobře a jsou motivována situaci zlepšovat, což představuje nezanedbatelnou část ze zhruba 150 obcí, které na svém území tento problém řeší.

Daří se aplikovat rychlá opatření na zklidnění situace ve spolupráci obcí, Agentury pro sociální začleňování a dalších aktérů, jako jsou například školy, viz Břeclav. Na Šluknovsku se postupně daří výrazně zlepšovat spolupráci Agentury pro sociální začleňování, Ústeckého kraje a starostů měst. Vznikl již společný plán další intervence. Agentura má kapacitu nabídnout v příštím roce spolupráci dalším 17 obcím a městům. Ve spolupráci resortu místního rozvoje, práce a sociálních věcí a agentury se daří prosazovat účinné projekty z prostředků strukturálních fondů, což může být využito i v příštím programovém období.

Na konkrétní otázky. Registr přestupků připravuje Ministerstvo spravedlnosti, připravuje softwarovou aplikaci a bude spuštěn. Vláda k tomu schválila usnesení. Co se týče loterijního zákona, je vláda připravena předložit paragrafované znění. Má ho připravené. (Předsedající upozorňuje na čas.) Bohužel v tuto dobu vyjednáváme velmi citlivou otázku kompatibility s evropským právem. Jinými slovy, abychom se nestali předmětem arbitráží a soudů.

Omlouvám se za překročený čas, ale chtěl jsem zodpovědět i konkrétní dotazy.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji za tuto odpověď, a tím tedy končím ústní interpelace na předsedu vlády. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP