(15.00 hodin)
(pokračuje Ohlídal)

Policie žádá o vydání paní exministryně Parkanové hlavně proto, že nebylo provedeno to výběrové řízení. Pan ministr Kalousek ji brání v tom smyslu, že při nákupu speciální techniky nemusí být výběrové řízení provedeno. Buď se pan Kalousek mýlí, anebo úmyslně lže, protože zákon o majetku státu č. 219/2000 Sb. § 12 odstavce 4 a 5 tuto skutečnost jasně říkají. Skutečnost, že výběrové řízení provedeno má být.

Takže vážený pane premiére, ptám se, pokud máte ve vládě dva takové ministry, jedna ministryně bude možná obviněna z trestného činu, druhý ministr vědomě lže (upozornění na čas) - v civilizovaném státě by takováto vláda rezignovala. Pane premiére, přemýšlíte o demisi?

Děkuji za pozornost.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji za tento dotaz a prosím pana předsedu vlády o odpověď v této věci.

 

Předseda vlády ČR Petr Nečas: Vážená paní předsedkyně, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, samozřejmě nemohu neodpovědět na závěr dotazu pana poslance Ohlídala. Ne, nepomýšlím v této souvislosti na demisi, nepovažoval bych to za správné, za krok, který má jakýkoliv důvod. Nevidím k němu prostě jeden jediný motiv. Mohu pouze dodat i ve světle předcházející interpelace, kde jsme řešili i jednotlivé účelové úniky informací z vyšetřovacích spisů, abychom si skutečně vyčkali na to, že tady bude minimálně u členů mandátového a imunitního výboru znalost žádosti, jejího obsahu a konkrétních výstupů, protože zatím vycházíme pouze z mediálních úniků. Takže bych velmi posečkal s nějakými dalekosáhlými interpelacemi.

A kromě toho mi dovolte říci poměrně tvrdou a jasnou tezi, že o tom, kdo bude ve vládě, nebo nebude ve vládě, nebude cestou žádosti o vydání rozhodovat parta policejních plukovníků nebo podplukovníků, to asi by nebyl ten správný krok. Případně o tom, zda je někdo vinen, nebo nevinen, bude rozhodovat maximálně nezávislý soud, nikoliv podobné kroky. Takže to skutečně musí být řečeno naprosto jednoznačně.

Také musím říci, že samozřejmě jsem jako předseda vlády nepohlížel lhostejně na stav, který mimo jiné způsobil i kauzu letounů CASA. Chci připomenout, že to byla vláda pod mým vedením, která definitivně po téměř dvaceti letech zastavila nepříznivý stav, že vlastně zahraniční zbraňové systémy mohly být nakupovány prakticky výhradně pouze cestou různých překupníků, z nichž někteří se domohli velmi privilegovaného postavení. A chci také připomenout, že zvláště za situace, kdy zdrcující většina veřejných zakázek na Ministerstvu obrany byla zadávána bez jakéhokoliv výběrového řízení, tak právě tato vybraná skupina prostředníků z toho skutečně měla nesmírně vysoké hospodářské výnosy

A jenom pro připomenutí, protože jsem byl interpelován poslancem sociální demokracie, chci říci, že jednoznačně prokazatelně na konkrétních číslech se dá ukázat, že největší objem veřejných zakázek v resortu Ministerstva obrany, které byly zadány bez výběrového řízení, byl zadán za vlád sociální demokracie a speciální rekordman v tomto byl tehdejší ministr Jaroslav Tvrdík, kdy až 75 % objemu - nikoli počtu zakázek, ale celkového finančního objemu - bylo zadáno bez jakéhokoli výběrového řízení. Čili veřejná zakázka s výběrovým řízením byla naprostou výjimkou a sociálně demokratičtí ministři obrany s tímto konkrétním sociálně demokratickým ministrem obrany v tom byli skutečnými přeborníky, rekordmany a borci.

Co se týče otázky tehdejší veřejné zakázky, musím říci, že ta byla formulována jinak. Byl tam dlouhodobý problém, který řeší všechny české vlády od konce 90. let, a sice problém letounů L-159 a toho, že v České republice existuje několik hangárů plných těchto nepotřebných letadel, a každá česká vláda, ať to byla vláda pod vedením občanského demokrata, úředníka, nebo sociálního demokrata, dělala všechno pro to, aby tato letadla uplatnila někde na trhu. Aby i vzhledem k zásobám ale i vzhledem k domácímu výrobci tady existovala i jiná tržní oblast, na kterou by tato letadla L-159 šlo dodávat. Čili hlavním smyslem toho návrhu, který byl předložen a projednáván ve vládě již od roku tuším 2007, byla snaha provést výměnu letounů L-159 za jiný zbrojní systém, který Armáda České republiky potřebovala, v tomto případě transportní letadla.

Zda a jak to bylo provedeno. Já musím říci, že za situace, kdy vláda vycházela z toho, že má být součástí tohoto kroku pět letounů L-159, které mají být používány k výcviku ve Španělsku, čili v členské zemi Severoatlantické aliance, by to bývalo bylo vytvořilo velmi dobré tržní reference, ta myšlenka zněla velmi zajímavě. Ale já musím říci, že vláda, ve které jsem seděl, nikdy neschvalovala konkrétní znění smlouvy a už vůbec neschvalovala různé dodatky o prováděných servisních pracích za jednu miliardu na tři roky a podobně. To bylo až po skončení vlády, ve které jsem seděl.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji za odpověď. Pan kolega Ohlídal má doplňující dotaz.

 

Poslanec Ivan Ohlídal: Děkuji za slovo. Vážený pane premiére, vaši odpověď na moji otázku ohledně vaší demise jsem očekával. Dobře tedy, počkáme, jak se vyvine kauza paní exministryně Parkanové.

Přesto jste neodpověděl na všechny moje otázky. Já jsem se ptal, jestli vám tehdy bylo jasné, že například tento nákup neprobíhá podle zákona. Jaký byl rozdíl, nebo jestli jste hovořili o rozdílu mezi nákupem letounů CASA napřímo, anebo prostřednictvím prostředníků, Omnipolu. Tato otázka přeci se dá jednoznačně vyčíslit. Takže v Topolánkově vládě jistě jste o té věci hovořili. Nebo ne? Nebo jste k tomu přistupovali velkoryse? Byl bych rád, kdybyste ještě tyto otázky zodpověděl. Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Pan předseda vlády má nyní možnost odpovědět. Prosím.

 

Předseda vlády ČR Petr Nečas: Vážená paní předsedkyně, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, předseda vlády, jakkoli je v relativně mocném postavení, není ten, kdo má určovat, jestli něco bylo provedeno podle zákona, nebo v rozporu se zákonem. Já mohu pouze konstatovat, že celá tato záležitost byla předložena i Úřadu na ochranu hospodářské soutěže, který ji projednal a konstatoval, že zákon porušen nebyl. Není v České republice jiná autorita, která by to mohla z hlediska odborného říci. Takže pokud by to bylo jinak, tak by to bylo i v rozporu se stanoviskem Úřadu na ochranu hospodářské soutěže.

Navíc ten systém až do změn, které jsme prosadili, umožňoval v podstatě kromě dodávek přes prostředníky pouze přímé kontrakty vláda-vláda. To znamená typu Gripen, což mimochodem také není právě kauza zrovna čistého tendru provedeného za vlády sociální demokracie, když už jsme u toho, ten pronájem byl prováděn na bázi vláda-vláda. Prodeje nebo výměny, o které se jedná v tomto případě, tzn. letouny L-159 za dopravní letadla CASA a nákup dalších tří letadel CASA, byly provedeny přes prostředníky, nikoliv na bázi vláda-vláda.

Samozřejmě že o cenových limitech bylo jednáno, protože jsou součástí příslušného usnesení vlády s tím, že tady se ale vychází ze znalosti odborných pracovišť, především Ministerstva obrany. Protože těžko lze předpokládat, že ministr školství, mládeže a tělovýchovy, ministr kultury či ministr práce a sociálních věcí mají odborný aparát, který je schopen posoudit například cenu toho nebo onoho zbraňového systému. Takže tam samozřejmě tím klíčovým a autoritativním pracovištěm je Ministerstvo obrany a jeho znalost zbrojního trhu, protože dopravní letadla CASA jsou zbrojním systémem určeným pro použití ve válečné zóně.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji, pane předsedo. Pátá interpelace je od pana kolegy Jiřího Šlégra. Obrací se na předsedu vlády ve věci budoucnosti operačních programů. Prosím, pane kolego. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP