(16.40 hodin)
(pokračuje Sobotka)

Podle našeho názoru tento limit na jednu stranu umožňuje, aby zaměstnavatel ohodnotil ve výši odměny schopnost zaměstnance ve státní správě plnit svěřené úkoly, ale současně oba tyto limity zabraňují tomu, aby tady docházelo k excesům, aby tady docházelo ke zneužívání možnosti rozdělovat odměny bez jakýchkoliv kritérií, bez jakéhokoliv omezení či stanovení stropu.

Vzhledem k tomu, že toto je poměrně vážný problém, jehož neřešení do značné míry znechutilo velkou část zaměstnanců veřejného sektoru, chtěl bych apelovat na všechny poslance a poslankyně, aby tento návrh podpořili teď při projednávání v prvém čtení, abychom případnou debatu o tom, zdali tyto limity jsou optimálně nastaveny, pokud jde o jejich výši, přesunuli do výborů tady v Poslanecké sněmovně. My jsme přesvědčeni jako sociální demokraté, že stanovení takovýchto limitů pro maximální odměny ve státní správě je na místě a že by bylo vhodné, aby tento zákon byl přijat. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Já bych teď požádal o slovo poslance Miroslava Jeníka, zpravodaje pro prvé čtení. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Miroslav Jeník: Vážený pane předsedající, vážená vládo, dámy a pánové, dovolte mi, abych ve své zpravodajské zprávě zmínil několik věcí k tomuto návrhu zákona, a to jednak to, že regulace výše odměn existuje. Za prvé je to prostřednictvím omezujících hledisek, stanovených pro jejich poskytování právní úpravou, to je za splnění mimořádného nebo zvláště významného pracovního úkolu. Za druhé, významným prvkem regulace jsou postupy rozpočtových orgánů, které v podstatě na odměny dávají zlomky procent z celkového objemu finančních prostředků. Vláda nastolila v platové oblasti trend odpovědnosti představitelů zaměstnavatelů ve veřejných službách.

Vazba maximální výše odměn na platný tarif si myslím je nesystémová. Platový tarif se stanoví podle složitosti, odpovědnosti a namáhavosti práce a pracovní způsobilosti, to jest platová třída, a dále pak podle pracovních schopností zaměstnance, to je započitatelná praxe. Výše odměny je závislá na náročnosti pracovních úkolů. Hlediska pro přiznávání obou uvedených složek se tedy zásadně odlišují.

Návrh neřeší poskytování odměn zaměstnanci, se kterým zaměstnavatel sjednal smluvní plat. Tím je podle mého názoru navržená úprava nelogická a nekompletní.

Odůvodnění návrhu není systémovým vyhodnocením dosavadní obecné praxe poskytování odměn a v řadě případů si myslím, že je i založeno na účelových i trochu nepřesných tvrzeních. Proto si dovolím v podrobné rozpravě navrhnout zamítnutí tohoto návrhu zákona v prvním čtení. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Otevírám obecnou rozpravu. Pan ministr Drábek se hlásí o slovo.

 

Ministr práce a sociálních věcí ČR Jaromír Drábek Dobré odpoledne. Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, já si dovolím jenom jednu velmi krátkou poznámku k věci, na kterou možná předkladatelé trochu nemysleli.

V současné době je možné u pracovníků zařazených do 13. a vyšší platové třídy uzavřít smluvní plat. Úprava, kterou předkladatelé chtějí zavést, předpokládám, že s tímto vůbec nepočítá, protože pak samozřejmě, bohužel, kdo bude chtít obejít ten předkládaný zákon, tak prostě takovému zaměstnanci stanoví smluvní plat a to je horší řešení, protože cílová odměna, nebo odměna po provedené práci motivuje k nějakému výkonu, kdežto stanovení smluvního platu bez toho, aby bylo možné dát přiměřenou odměnu, samozřejmě k takovému efektivnímu chování nenabádá.

Takže já prosím o zvážení, že pokud by taková úprava měla být přijata, a je samozřejmě možné a relevantní o tom diskutovat, tak by musela také zohlednit tu skutečnost, že je možné s některými kategoriemi zaměstnanců veřejné správy uzavřít smluvní plat.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Dalším přihlášeným je pan poslanec Opálka. Máte slovo.

 

Poslanec Miroslav Opálka: Děkuji, pane místopředsedo. Vážení členové vlády, kolegyně, kolegové, musím konstatovat, že při projednávání balíku, ve kterém byl novelizován inkriminovaný zákon, jehož novelu dnes projednáváme, jsem přesně na tento problém upozorňoval. Musím konstatovat, že se naplnilo přesně to, proč to asi vláda protlačila Poslaneckou sněmovnou - aby mohla odměnit nehoráznými odměnami ty, kteří pro ni, a nakonec často i za ministry, pracují. Jestli pracují tak usilovně, že je třeba vynaložit z veřejných a státních prostředků tolikanásobné odměny oproti běžným platům v České republice, o tom silně pochybuji.

Musím konstatovat, že jsem pro návrh, který byl předložen. Pokud pan ministr zde upozornil na jednu možná nepřesnost, tak není žádný problém se o ní ve výboru poradit a ve druhém a třetím čtení celý tento zákon doladit. Nakonec, pozměňovací návrhy a komplexní pozměňovací návrhy k vládním návrhům jsou dnes zcela běžné a ministerstva tak opravují své nedodělky, jak to uvidíme zítra při třetích čteních, kdy dostáváte pomalu tak silný materiál pozměňovacích návrhů, jako je předložená předloha.

Abych to zrekapituloval: Mám za to, že odměny, které prosákly, a bude jich samozřejmě více, díky médiím na světlo světa, jsou nehorázné. Konání vlády v této oblasti jak na Úřadu práce tak na řadě ministerstev je nehorázné a je ho třeba zákonem změnit. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: O slovo se ještě hlásí pan zpravodaj poslanec Miroslav Jeník. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Miroslav Jeník: Jak jsem avizoval, navrhuji zamítnutí zákona v prvém čtení.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano. V rozpravě zazněl návrh na zamítnutí. Dívám se, jestli se ještě někdo hlásí. Vidím pana poslance Jeronýma Tejce.

 

Poslanec Jeroným Tejc: Vážený pane předsedající, vážené kolegyně a kolegové, já samozřejmě chápu, že tady padl návrh na zamítnutí od zástupců koaličních stran, které mají odpovědnost za ministerstva, za úřady, kde se tyto poměrně vysoké odměny v minulosti vyplácely, ale podle mého názoru je potřeba s tím přestat. To je také důvod, proč jsme tento návrh zákona předložili. Můžeme se bavit o tom, jestli ty limity jsou dobře nastaveny, můžeme se bavit o tom, jestli úředníci mají mít maximální limit odměn, které dostávají, 10 %, 20 %, 30 %, ale uvědomme si, že v tomto státě většina lidí žádné odměny ke svému platu nedostává, většina zaměstnanců veřejné správy šla se svým tarifem dolů přinejmenším o 10 %, a pokud vůbec nějaké odměny dostanou, tak jsou to řády procent, maximálně deseti procent. A tady se bavíme o tom, že by někteří vybraní úředníci nadále mohli pobírat odměny ve výši 100 %, 200 % nebo 300 % svého platu. Já myslím, že k tomu není jediný důvod.

Státní správa a veřejná správa je tu od toho, aby dobře fungovala. Proto se stanovují určitá kritéria a podle toho se nastavují výše platů. Už ten průlom, že tato vláda přišla s tím, že budou smluvní platy, podle mého názoru není správný, ale pokud smluvní platy jsou, dá se alespoň odvodit, jaký plat má každý zaměstnanec, každý úředník, jakou výši. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP