(10.40 hodin)

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Teď požádám pana poslance Votavu jako dalšího, kdo se mi přihlásil.

 

Poslanec Václav Votava: Děkuji za slovo, vážený pane místopředsedo. Kolegyně, kolegové, já jsem v této věci vystupoval několikrát, budu se zřejmě opakovat, doufám, že mi to odpustíte. Nicméně považuji za důležité znovu některé věci zde říci.

Mám problém především s mýtným, se slevou na mýtném 13 % - je to jak v senátním, tak v poslaneckém návrhu. Já si myslím, že tady zakládáme určitou diskriminaci malých dopravců živnostníků, kteří nedělají takové objemy, jako dělají ti velcí dopravci, kteří mohou koneckonců tu slevu přesunout i do ceny, vyjádřit ji v ceně, a malí dopravci tak určitě nebudou konkurenceschopní a může to být pro ně likvidační záležitost, nebo alespoň jeden z faktorů, jeden z takových hřebíčků do té rakve na jejich likvidaci. Vzpomeňme, jak dopadají malí obchodníci versus obchodní řetězce. V podstatě také hynou na to, že velcí prodejci, obchodní řetězce mají takové ceny, že jim malí obchodníci konkurovat nemohou. Takže tady vidím určité nebezpečí. Neustále hovoříme o podpoře malého a středního podnikání a toto zrovna není záležitost, která by měla podporovat malé a střední podnikání, především tedy, co se týká dopravy.

Také určitě je naším zájmem, abychom co nejvíce dopravy, těžké dopravy, přesouvali z komunikací na železnici, a v podstatě ty slevy k tomu nebudou přispívat. A my chceme přece šetřit životní prostředí, exhalace výfukových plynů atd., ale i z důvodu stavu naší silniční sítě, víme, v jakém stavu se nachází. Nepochybně ale bude mít ta sleva i výrazný dopad do rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury. Já jsem tady včera při interpelacích poslouchal své kolegy, kteří hovořili směrem k Ministerstvu dopravy, a zaregistroval jsem, jak pan ministr dopravy tady neustále opakoval, že prostě nejsou prostředky, nejsou peníze na rozvoj dopravní sítě. A my ještě samozřejmě tou třináctiprocentní slevou od velkých dopravců zkrátíme rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury. Myslím, že to není šťastné řešení a určitě to neprospěje stavu našich komunikací a nebudou prostředky pro jejich rozvoj a pro jejich opravu.

Co se týká billboardů, myslím, že tady o tom dost dobře mluvil pan kolega Křeček. Já si také myslím, že nám hrozí arbitráže. Já sice chápu, že billboardy u dálnic samozřejmě jsou bezpečnostním rizikem a je řada případů nehod, kdy dochází k tragickým událostem při střetu s takovýmto zařízením, nicméně je třeba uvážit i tu druhou polohu, kterou řekl pan kolega Křeček, a měli bychom ji velice zvažovat. Já si myslím, že je třeba v tomto směru využívat i možností, které dává současná legislativa, a zaměřit se také více na nelegální, černé billboardy a na jejich odstraňování, což se asi zřejmě neděje tak, jak by se dít mělo, a měly by se na to zaměřit Ministerstvo dopravy a příslušné orgány, aby tyto nelegální, nepovolené billboardy z našich komunikací zmizely.

Takže dámy a pánové, to je tak v podstatě to nejhlavnější, co myslím, že mi vadí na té senátní i na té poslanecké verzi, a nebudu hlasovat ani pro jednu z těchto verzí. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Pan poslanec Cempírek mi avizoval technickou. A prosím, dám slovo také panu poslanci Burešovi.

 

Poslanec Václav Cempírek: Vážený pane místopředsedo, dámy a pánové, vyslechl jsem příspěvek kolegy Votavy, ale nesouhlasím s tou jeho první částí. Podpořme Senát, senátní verzi. Sleva na mýtném podpoří právě ty malé dopravce, protože velcí dopravci vlastní vozidla Euro 5 a jich se vůbec zvyšování mýtného netýká. Týká se to právě těch drobných dopravců na vnitrostátních přepravách. Takže prosím, podpořme senátní verzi. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Pan poslanec Bureš ještě taky technicky.

 

Poslanec Jan Bureš: Já bych možná doplnil pana kolegu Cempírka. Prosím pěkně, přečtěte si pořádně novelu toho zákona. Tam je jasně napsáno, že sleva se týká palubní jednotky, to znamená vozidla, nikoli dopravce. Pokud by to byl dopravce, ano, má pan kolega Votava pravdu, nahrávalo by to těm velkým. Ale pokud se to týká vozidla a té palubní jednotky, která je přesně identifikovaná s tím vozidlem, tak to naopak pomáhá těm malým, naopak to pomáhá těm živnostníkům, protože ti mají šanci na tu slevu také dosáhnout.

A ještě bych připomněl jednu věc. Prosím pěkně, nezahrávejme si s tím, že bychom teď tuto věc kompletně shodili ze stolu. Tam jsme my v této Sněmovně také zavedli možnost vážení, kontinuálního vážení na silnicích. To je přece pro naše silnice plus, to je přece to, co má vytlačit ty přetížené kamiony, přetížená vozidla z těch silnic, kde nám působí nejvíce škody. Takže skutečně je teď velmi nebezpečné si zahrávat s tím, že bychom odmítli jak senátní, tak i Poslaneckou sněmovnou schválenou verzi. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Tak a teď bude reagovat pan poslanec Urban.

 

Poslanec Milan Urban: Pane místopředsedo, kolegyně, kolegové, myslím, že věci je třeba čas od času nazývat pravými jmény. To snížené mýtné má úplně jinou historii, než tak jak to tady zatím zaznívá. Když se rozhodlo, že se zvýší mýtné od příštího roku, tak čeští dopravci velmi brutálně oslovili tehdy bývalého ministra dopravy pana Bártu a řekli mu: My budeme dělat nějaké nátlakové akce, pokud to tak zůstane. Na základě těchto jednání přislíbil bývalý ministr dopravy Vít Bárta, že zařídí slevu na mýtném pro určité dopravce v České republice. Objevil se tu tedy zákon, který tu slevu na mýtném má zařídit. No a aby to bylo průchozí, tak se k tomu přidaly ty reklamy, které se mají zrušit, což je jakýsi požadavek veřejnosti, že v České republice máme tolik reklam, kolik jich nevidí v celé Evropě dohromady. Tak to je celý příběh tohoto zákona. Čili když budete hlasovat o mýtném, o sníženém mýtném, tak prosím neargumentujte tím, že to bude výhodné pro malé a střední podnikatele anebo že to byl motiv k tomu, aby se to mýtné snížilo. To ten motiv nebyl. Motiv byl zabránit nějakým protestním akcím velkých dopravců.

No a pak se tady hrají ty hry s reklamami, kterých já se tedy zúčastnit nechci, protože je podle mého názoru trochu podivné, jak se argumentuje v senátní i sněmovní verzi. To mě vede k závěru, že se mi tedy nechce hlasovat skutečně, jako už tady řekl někdo jiný, ani o jedné verzi tohoto zákona. Je to samozřejmě mé právo. Respektuji to, že někteří z vás se rozhodnou pro tu nebo pro onu verzi, a uvidíme, jak dopadne výsledek hlasování. Děkuji vám.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Tak a teď tady mám připraveného poslance Davida Ratha jako dalšího přihlášeného, pak pan poslanec Bém. Prosím, pan poslanec David Rath.

 

Poslanec David Rath: Dámy a pánové, co tady zaznělo přede mnou, je naprosto pravda, s tím mýtným. Protože tady se veřejnosti předkládá hlavně otázka billboardů podél silnice, na to je každý určitě odborník, protože se lidé rozdělí na dvě skupiny, nebo na tři - prvním se líbí, druhým se zásadně nelíbí, třetím jsou jedno. Přiznám se, že osobně patřím do třetí skupiny, že je mi to celkem jedno. V Německu je nevidíme, v některých zemích je jich podobně. Já jsem se vždycky ptal, když se tyto diskuse otevřely, ať někdo ukáže nějakou seriózní dlouhodobou studii o tom, že skutečně je tam vliv na vyšší dopravní nehody. Pokud něco takového existuje, prosím, nechť je to předloženo. Zatím ani Ministerstvo dopravy, ani nikdo jiný nic takového na stůl nedal. Čili skutečně se bavíme v té rovině emocí. Někomu se líbí, někomu se nelíbí, někdo věří tomu, že mají vliv na dopravní nehody, někdo tomu prostě nevěří. Žádné objektivní údaje nemáme. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP