(18.50 hodin)
(pokračuje Tejc)

Aplikace sociální služby. V celém státě je zadáno k dnešnímu dni 26. ledna 2778 žádostí, což odpovídá jednomu malému okresu. Z toho jsou dvě žádosti zamítnuty, cca 350 přiznáno a zbytek se posuzuje. Většina úřadů nový systém vůbec nevyužívá z důvodu luxusního fungování původní aplikace OKslužby. Co se týče těchto aplikací, nebyl jediný logický důvod ustoupit od agendového softwaru OKnouze nebo OKslužby. Tento software plně splňuje veškeré požadavky na nové aplikace kladené. Tady nebyl jediný důvod krom účelového vyvádění prostředků do spřátelených firem. Proto požadujeme urychlený návrat k původním agendovým aplikacím.

Čas na řešení se krátí. Ministerstvo práce jak ústy svého ministra Drábka, tak ústy jeho prvního náměstka pana Šišky, neustále zdůrazňuje, že tím, že rozdělili vývoj aplikací do různých firem, se ušetřilo. Prakticky se ale ukázalo, že právě v oblasti agendových aplikací jednoho úřadu není rozdělení vhodným řešením. A co se týče ceny aplikací, tady by se mělo říci, že český stát není tak bohatý, aby si mohl kupovat levné a navíc nefunkční věci. To, že nové aplikace programují mimo jiné studenti najmutí na brigádu, je veřejným tajemstvím. Jestliže jsou skutečně nové aplikace levné, pak by se to možná dalo přirovnat ke koupi jízdního kola místo auta. Kolo je levnější a má levnější provoz, ale co dříve vykonával motor, nyní je nutno odšlapat, pokud se ovšem na kole vůbec dojede včas k cíli. V rámci výplaty sociálních dávek,v zájmu zachování zdraví tělesně postižených a lidí závislých na platbě léků přes hmotnou nouzi, v rámci navazujícího sociálního smíru a udržitelné kriminality se čas krátí velmi rychle. O tom se už spousty úředníků mohlo přesvědčit na vlastní kůži.

Problém zvaný technika. Hardware není dostatečně a včas zajišťován dle změn uživatelů. Vybavit všechny nově příchozí uživatele nejen městských úřadů byl problém. V současné době jsme na hraně možnosti zajistit pro uživatele vše potřebné. Problém je jak s PC vhodnými pro práci, kde vyžadují nutnost připojení přes Windows 7, problematické jsou čtečky čipových karet, které jsou poruchové. Pokud se všechen nový software nepřipraví pro tiskárny, bude tu obrovský problém už na počátku února. Velká neznámá je ovšem i fungování systému a organizace práce.

Na závěr poslední citace: "Provedené změny vedou k destrukci úřadu práce. Změny nejsou včasně a důsledně koordinovány. V centru, tedy na Ministerstvu práce a sociálních věcí, se nemyslí dopředu a systematicky. Vzhledem ke dvacetiprocentnímu snížení počtu úředníků včetně následného dvacetiprocentního snížení jejich platů, vzhledem k nepřipravenosti, nepromyšlenosti zaváděných změn máme pocit řízené destrukce úřadů práce. Na Ministerstvu práce se nyní pohybuje mnoho nových lidí z byznyssféry, kteří neznají problematiku. Ti znalí už byli propuštěni. Zadání Ministerstva práce jsou jak pro fungování úřadů, tak pro vývoj softwaru častokrát neúplné. Noví dodavatelé softwaru dost často vyděšeni reagují teprve až na naše upozornění o souvislostech se zákony a s právním řádem. Nejen díky nutnosti pronikání do znění zákonů jsou informatici zatěžováni dalšími činnostmi, které informatice vůbec nenáleží. Informatici jediní rozumí systému v celé jeho komplexnosti, proto bylo zavedeným pořádkem konat pravidelné porady, pravidelná školení a pravidelná pracovní setkání. Poslední pracovní setkání bylo naposledy na začátku minulého roku.

Na závěr my informatici úřadu práce kategoricky odmítáme jakoukoliv zodpovědnost za současný stav dat, agendových programů, jakož i dalších složek počítačového systému Ministerstva práce. Odpovědnost odmítáme mimo jiné i proto, že od dob nástupu nové politické garnitury na Ministerstvo práce se absolutně utnula diskuse s informatiky na pracovištích úřadů práce, což znamenalo faktický konec přenosu jejich zkušeností z praxe do strategie a dalšího plánování. Nyní se vše provádí jen na základě špatných a lajdácky aplikovaných teorií z podnikové sféry.

Znovu dodáváme, že informatici byli upozorněni, že jejich kompetencí je pouze zajistit uživatelům nových aplikací funkční počítač napojený do sítě a přístup do claudu či přístup přes veřejný internet. Zaznělo to na poslední poradě, která se konala před koncem roku 2011. Navíc poslední porada v novém roce se konala 3. ledna. Dnes je 27. ledna, z toho vyplývá, že tiskovým mluvčím panem Reichlem zmiňované dvě porady za týden jsou naprosto lživé informace.

Dále se znovu a silně ohrazujeme proti obviňování mikrotýmu a testerů pracujících na nových aplikacích a projektech. Jestliže nejsou připraveny aplikace a jejich data, není co rozvíjet a není co testovat. Rádi bychom zdůraznili, že za všechny chyby vedoucí ke špatnému vyplácení dávek nese dle platné legislativy plnou odpovědnost zaměstnanec, tedy člověk závislý na funkčním softwaru spravovaných agend, ne zaměstnavatel. Z pozice techniků tedy plně obdivujeme odvahu všech úředníků, že i přes ztížené či znemožňující technické podmínky mají odvahu úředně činit, rozhodovat a vyplácet.

Na středeční schůzce v Litoměřicích generální ředitel Úřadu práce argumentoval, že je vyplaceno 1,4 z 1,5 mil. dávek, a navrhoval pomoc řešit problém, pokud nějaký existuje. Rádi bychom upozornili, že ze sta procent dávek, které se vyplácejí v měsíci lednu, připadá přibližně 50 % na státní sociální podporu, která se kompletně vyplácí z původního OKsystému, příspěvek na péči tvoří přibližně 25 %, většina z tohoto byla vyplacena v původním systému, a podpora v nezaměstnanosti tvoří cca 15 % dávek, které byly kompletně vyplaceny v původním systému. Z těchto údajů je nepochybné, že potíže s vyplácením dávek narostou v dalších měsících, kdy výplaty z původních aplikací budou ubývat, pokud se něco nezmění."

Dámy a pánové, já myslím, že je čas na změnu. Čas na změnu v postu ministra práce a sociálních věcí. (Potlesk poslanců ČSSD.)

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Prosím pana poslance Kováčika, který byl ještě další přihlášený a může vystoupit v této fázi. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Pavel Kováčik: Děkuji za slovo. Pane předsedající, vážená vládo, kolegyně a kolegové, nemusím připomínat, že už řadu týdnů jsme svědky nezvyklé mediální kritiky práce ministra práce a sociálních věcí pana Jaromíra Drábka. A v českých luzích a hájích není šprochu, na němž by nebylo pravdy trochu, to tak prostě platí. Ale z druhé strany přes všechny řekněme materiály, přes všechna tvrzení, přes všechnu sebeobranu, kterou jak pan ministr, tak jeho úřad, tak koneckonců vláda jako celek v těchto kauzách produkuje, nám všem přicházejí takzvaně z terénu zprávy velmi znepokojivé, zprávy, které popírají tu téměř dokonalost a uvádějí na poněkud jinou míru a do poněkud jiného světla údaje o určitých nepodstatných chybách, omylech, problémech rozjezdu celého systému a tak podobně.

Problémy v činnosti Úřadu práce jsou, pravda, v současné době zaviněny především tou technickou stránkou věci, čili nejsou z hlediska celkového fungování celého sociálního systému v České republice tou rozhodující prioritou, ale praktické dopady těchto technických problémů řadu lidí, ať už jsou před přepážkou nebo za přepážkou, uvádějí do neřešitelných situací. Ti, kteří včas nedostanou dávky, na kterých jsou zcela závislí, a teď nemluvím pouze o těch, kteří si z dávek učinili životní program, ale především o těch, kteří se na dávky dostali nezaslouženě, kteří přišli o práci, nemohli ji najít, o těch rodinách, které jsou složeny ze zoufalé matky samoživitelky a dvou tří dětí, o těch rodinách, které se, pokud jim dávky nepřijdou, dostávají pod hrozbu exekuce, ale také o těch lidech, kteří na druhé straně přepážky čelí těm drobným nedokonalostem a potížím rozjezdu tak, že i oni z toho mají vážný problém, musejí nést hlavní tíži kritiky občanů, a ta kritika je oprávněná a nevybíravá, akorát dopadá v řadě případů řekl bych většinou na ty nesprávné hlavy. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP