(17.00 hodin)
(pokračuje Šlégr)

Jedná se například o lékařky, učitelky a také zdravotní sestry. Místo toho, aby se tyto ženy v klidu připravovaly na své mateřství, jsou stresovány přesným časem, kdy mají být doma, a to bez ohledu na své potřeby, roční dobu a její počasí. Nemohou odjet na chatu v čase, který je pro ně vhodný, musí se podrobovat zbytečnému omezení a nesmyslnému časovému režimu.

Ani proces, který se musí podstoupit v době žádosti o neomezené vycházky, není nekomplikovaný. Vždyť nejsou ani vážně nemocné, což dikce příslušného paragrafu odst. 6 zákona č. 187/2006 Sb. přímo pro podání žádosti o vycházky předpokládá, a navíc se musí po třech měsících podání této žádosti opakovat. Jedná se bezpochyby o nadbytečnou administrativní zátěž jak ošetřujících lékařů, tak pracovníků České správy sociálního zabezpečení.

Vážený pane ministře, vyzývám vás, abyste provedl analýzu příslušného § 56 odst. 6 zákona č. 187/2006 Sb. k jednotlivým skupinám práceneschopným, tedy nejen těhotným. Žádám, aby bylo přijato řešení, které nebude zatěžovat těhotné, případně další práceneschopné, stresujícími omezeními, která ve svém důsledku nejsou ničím jiným než zcela zbytečnou zátěží lékařů a České správy sociálního zabezpečení. Děkuji za odpověď.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano. Takže prosím pana ministra Drábka o odpověď.

 

Ministr práce a sociálních věcí ČR Jaromír Drábek Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Kolegyně, kolegové, pane poslanče, já bych chtěl nejprve upozornit na to, že ta úprava není nová, že ta úprava tady už kdysi byla, jenom se v legislativním procesu jaksi ztratila při převodu kompetencí a při změně různých právních předpisů. To znamená není to nic, co by nebylo vyzkoušeno a co bychom zaváděli teď od 1. ledna.

Je prostě fakt, že pokud je někdo práceneschopný, tak člověk, který je práceneschopný, je nejspíš do tohoto stavu uznán právě proto, že má nějaké omezení. A týká se to samozřejmě i těhotných žen. To prostě tak je. Jestli tady je argument, že zaměstnankyně je uznána práceneschopnou proto, že se na svém pracovišti stýká s mnoha dalšími občany a mohla by se například nakazit nějakou přenosnou chorobou - no tak potom to je přece ten základní argument, proč například nepovolit vycházky ve večerních hodinách, protože vycházky ve večerních hodinách jsou obvykle využívány k tomu, aby byla navštívena nějaká kulturní záležitost nebo společenská záležitost, kde se opět pohybuje mnoho lidí, kteří jsou rizikem, že mohou být nákazou nějaké lehce přenosné nemoci.

Tím chci jenom ukázat, že to není tak jednoduché, říci, že někdo je práceneschopný jenom tak a není tady žádné riziko umožnit mu, aby vycházky byly neomezené. Právě proto byl zvolen ten model, že ošetřující lékař může přiznat vycházky neomezeně v odůvodněných případech, například u onkologického onemocnění, kde skutečně v některých fázích léčení sice ten člověk nemůže být uznán jako práceschopný, ale na druhou stranu není vhodné omezovat jeho pohyb tím omezením vycházek.

Je samozřejmě možné polemizovat, a já se k té diskusi hlásím, zda u těhotných žen nejsou kategorie, kde by tato úprava byla podobná. Nicméně si myslím, že ta stávající úprava, která říká, že ošetřující lékař může přiznat, ale podléhá to schválení lékaře České správy sociálního zabezpečení, je nějakým vhodným kompromisem. Znovu ale říkám: Já jsem připraven diskutovat o tom, jestli nějaké jiné uchopení není lepší, jednodušší, vhodnější, vstřícnější pro ty lidi. Analýzu určitě provedeme. Já si osobně myslím, že analýzu má smysl dělat po několika měsících běhu. Nikoliv po jednom měsíci, ale po několika měsících běhu té zákonné úpravy. Nicméně já se k tomu hlásím a určitě takovou analýzu uděláme.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Tak ještě jednou pan poslanec Šlégr - jestli chce ještě doplnit.

 

Poslanec Jiří Šlégr: Ještě jednou děkuji za slovo. Pane ministře, já samozřejmě děkuji, že jste připraven o této záležitosti debatovat, protože já jsem tuto interpelaci zde přednesl z toho důvodu, že jsem obdržel několik e-mailů na tuto problematiku a evidentně to těhotné ženy trápí. A nemyslím si, že zrovna to, o čem se tady bavíme, je o tom, že chtějí chodit večer někam do divadla mezi spoustu lidí. Já jsem tady právě proto uvedl příklad té chaty, kam by chtěly jít třeba na odpočinek. A pokud můžeme pro těhotné ženy něco udělat, aby opravdu měly důstojnou mateřskou, také tady zaznělo, že jde o lékařky, učitelky, zdravotní sestry, já si myslím, že to nejsou ženy, které by se chtěly flákat doma, ale že to opravdu má společného hodně především s tím mateřstvím. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ještě tedy jednou pan ministr Drábek.

 

Ministr práce a sociálních věcí ČR Jaromír Drábek Skutečně jenom velmi stručně. Věcně doplním něco, co jsem neřekl v původní odpovědi. Samozřejmě, že pokud někdo chce odjet mimo místo svého bydliště, ta možnost je. Stačí nahlásit ošetřujícímu lékaři změnu adresy, na které se bude vyskytovat. Myslím, že to není žádný problém.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Končíme tuto interpelaci a požádám pana poslance Ladislava Velebného. Ten bude interpelovat také ministra Drábka. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Ladislav Velebný: Děkuji, pane místopředsedo, a obracím se na pana ministra. Vážené poslankyně, páni poslanci, nehodlám zde kritizovat sociální reformy jako takové. K nim jsme zde řekli mnohé a mnohokrát. Nyní bych chtěl hovořit o samotném zvládnutí jejich zavádění a o tom, jak jsou špatně prosazovány do praxe. Zde jsou moje otázky, pane ministře, na které požaduji jasné a konkrétní odpovědi.

Za prvé mě zajímá, do jakého termínu můžete slíbit nápravu, do kdy tedy podle vás budou všechny systémy plně funkční tak, aby celý systém nekolaboval tak, jak tomu bylo v lednu.

Za druhé bych rád věděl, jakým způsobem se váš úřad vyrovná s pracovníky úřadů práce, kteří kvůli špatné přípravě zavedení reforem museli trávit v práci dlouhé přesčasy a nahrazovat práci počítačů svými schopnostmi a úsilím.

Za třetí mě zajímá, kdo je konkrétně odpovědný za to, že úřady práce dostaly pro svou činnost nevyzkoušené systémy, které se ukázaly jako špatně vyprojektované.

Za čtvrté mi odpovězte na to, kolik stála příprava softwaru, který je používán nyní na úřadech práce. A velmi by nás asi všechny zajímal harmonogram prací na těchto programech. Jistě pro vás nebude problém předložit příslušnou dokumentaci o řešení této zakázky od jejího vyhlášení až po předání hotového díla.

A konečně, za páté, bych velmi rád znal váš osobní postoj k věci. Můžu ho formulovat asi takto: Kam kladete hranici, od kdy budou všechny systémy bezchybně pracovat a budou plně funkční? Stačí vám k tomu ještě měsíc? Nebo od občanů potřebujete delší termín pro zkoušení jejich trpělivosti? Abych to řekl zcela pregnantně, pokud nedokážete zajistit zprovoznění systému tak, aby nepřipravoval o čas občany a pracovníky úřadů práce například do konce února, je to termín, kdy uznáte svou politickou odpovědnost?

Děkuji vám za vaše odpovědi.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Tak poprosím pana ministra Drábka, aby odpověděl.

 

Ministr práce a sociálních věcí ČR Jaromír Drábek Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Řada otázek se opakuje, odpovídal jsem na některé z nich už minulý týden ve čtvrtek. Čeká nás ještě, předpokládám, diskuse před schvalováním programu mimořádné schůze za necelou hodinu. Já vezmu tedy tu otázku po otázce a budu se snažit, tak jak pan poslanec požadoval, o konkrétní odpovědi na konkrétní otázky. Pokud bych něco neodpověděl dostatečně, tak samozřejmě to doplním potom ve druhé části.***




Přihlásit/registrovat se do ISP