(16.50 hodin)
(pokračuje Drábek)
Není to tak, co se bohužel stávalo v minulosti například u námitkového řízení, které běželo od začátku roku 2010, a když já jsem nastoupil do funkce v polovině roku 2010, tak se zjistilo, že nápad nových žádostí je třikrát větší než počet vyřizovaných žádostí. S tím jsme se za rok, za zbytek roku 2010 a první pololetí roku 2011 vyrovnali a i v oblasti námitkového řízení v současné době je ta situace stabilizovaná.
Já v žádném případě nechci podceňovat situaci, která je v oblasti lékařské posudkové služby. Lékařská posudková služba byla bohužel dlouhodobě podceňovaná oblast, a to jak společensky, tak fakticky. Myslím si, že to společenské podcenění nadělalo ještě mnohem více škody než podcenění faktické. Prostě situace, kdy lékaři lékařské posudkové služby byli oceňováni velmi výrazně méně než lékaři v přímé službě, prostě vytvořila situaci, kdy do lékařské posudkové služby nechodilo příliš mnoho kvalitních lékařů. A tím se nechci dotknout nikoho jednotlivě, jde prostě o to nastavení proporcí.
Od 1. ledna se situace razantně změnila, protože nařízení vlády stanovilo, že lékaři lékařské posudkové služby jsou tabulkově zařazeni stejným způsobem jako lékaři v přímé službě. Já si myslím, že je to první předpoklad pro to, abychom vyrovnali průměrnou kvalitu - a znovu říkám, nechci mluvit o jednotlivých... nechci házet všechny do jednoho pytle. I v rámci těch více než 400 lékařů lékařské posudkové služby jsou vynikající lékaři, vynikající odborníci, ale to nastavení, které v podstatě nemotivovalo k tomu, aby skuteční odborníci chodili do lékařské posudkové služby, tak to je potřeba překonat. To ještě i po vyrovnání platového ohodnocení nějakou dobu bude trvat.
My se chceme zaměřit i na změny v procesu. Některé už jsou v běhu, to znamená zlepšení kontroly, vyhodnocování kvality posudků, mnohem větší důraz na kvalitu podkladů, které dostávají lékaři lékařské posudkové služby např. od praktických lékařů. To jsou všechno položky, nad kterými je potřeba pracovat, ale myslím, že postupujeme poměrně rychle kupředu. Takže kromě těch formálních čísel, která vypovídají o tom, že se nedostáváme do žádné časové pasti, tak myslím, že je jasné, že postupujeme směrem dopředu i v tom systémovém uchopení lékařské posudkové služby a celého toho procesu.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ještě bude doplňovací otázka. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Jan Babor: Děkuji za tuto informaci, ovšem mám pocit, že ta řada čísel, jak jste tady říkal, ty desítky tisíc žádostí, to je sice pravda, že ti lékaři budou muset řešit, ale znova říkám, že tam schází asi jedna třetina u tabulkových míst, a teď jde o to, jestli ministerstvo připravuje - mimo to, že zvyšujete normativy a platy, což myslím, že je správný krok - tak jde o to, v jakém časovém horizontu budete schopni tuto věc odstranit a lékaře nabrat. Já chápu, že to není vaše chyba, že je to dlouhodobý proces, ale zřejmě se na to nějak nedostává čas ani peníze a myslím, že je to potřebná věc, ta lékařská služba.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano, ještě jednou žádám pana ministra, aby reagoval.
Ministr práce a sociálních věcí ČR Jaromír Drábek Ano, tak já teď budu velmi otevřený. Já myslím, že je potřeba vyhodnotit změnu těch normativů. Já jsem si svolal všechny lékaře lékařské posudkové služby před koncem loňského roku, kde jsme diskutovali o těch změnách. Oni se v podstatě jednoznačně přihlásili k tomu, že jsou schopni agendu zvládnout, že pokud budou lépe oceněni, tak když to řeknu velmi jednoduše, jsou také připraveni intenzivněji pracovat. A já si myslím, že tento způsob přístupu k té agendě je ten správný.
Ta čísla přece jasně mluví o tom, že nemáme v tuto chvíli problém s tím, že by nám narůstal počet nevyřízených žádostí. A já si myslím, že není dobré postupovat tak, že budeme uměle naplňovat nějaké stavy, které za pár měsíců zase zjistíme, že např. nejsou tak úplně nezbytné nebo nejsou úplně potřeba, protože samozřejmě prostředky jsou omezené, je nějaký balík prostředků a já mnohem raději lépe zaplatím ty, kteří intenzivněji pracují, pokud to tak chtějí, a oni se k tomu jednoznačně přihlásili, než abych to organizoval nějakým extenzivním způsobem. Já věřím, že v komunikaci, tak jak je dnes velmi otevřená, s lékaři lékařské posudkové služby, se nám podaří společně najít optimální postup. To já vidím jako zásadní změnu - otevřenost toho dialogu.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Myslím, že můžeme ukončit interpelaci pana poslance Babora a přejdeme k poslanci Jaroslavu Škarkovi, který chce také interpelovat ministra Josefa Dobeše, tedy nepřítomného, ale bude ho interpelovat přesto. Takže prosím, máte slovo.
Poslanec Jaroslav Škárka: Já děkuji za slovo, pane předsedající. Mě mrzí, že tady pan ministr školství Dobeš není, ale asi někde rozdává čokoládu zakoupenou z evropských fondů. To, že tady není, mě mrzí dvojnásob, protože já jsem mu chtěl nejprve pogratulovat. Chtěl jsem mu pogratulovat k tomu, že po vlivném zastánci z Hradu získal dnes dopoledne druhého zastánce, kterým je pan premiér a pan premiér tady pokrývá a obhajuje jeho neschopné vedení Ministerstva školství.
Ale teď k oné interpelaci. Vážený nepřítomný pane ministře, v nedávné době jste představil návrh nového vysokoškolského zákona. Tento návrh přímo likviduje nezávislost akademické obce prostřednictvím nového způsobu jmenování akademických rad. A nejen to. Připravuje zavedení školného, ovšem v podobě, která je naprosto nepřipravená a pro mnohé studenty přímo likvidační, protože je neadekvátně zadlužuje do budoucna. I další body vaší rádoby reformy jsou právem odmítány. Z 26 vysokých škol svůj razantní nesouhlas vyjádřilo 20. Korunu všemu jste nasadil arogantním vystupováním vůči členům akademické obce, které nejlepšímu ministrovi školství od roku 1989 absolutně nepřísluší. Uvědomte si, pane ministře, že už nejste personálním ředitelem ABL a ani vězeňským psychologem a že rektoři vysokých škol jsou především váženými osobnostmi, nikoli vašimi podřízenými.
Vyzývám vás k tomu, abyste předložil logické, rozumné a přesvědčivé argumenty, které znovu nastolí víru akademické obce v to, že s vámi mohou klidně a rozumně jednat. Rovněž vás vyzývám k tomu, abyste předložil nový, lepší návrh vysokoškolského zákona. A ptám se vás, kdy tak učiníte. Děkuji.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Tak a to bude vše k této interpelaci vzhledem k nepřítomnosti. Pan poslanec Jiří Šlégr by měl také interpelovat teď už přítomného ministra Jaromíra Drábka. Prosím, máte slovo.
Poslanec Jiří Šlégr: Děkuji. Vážený pane předsedající, vážený pane ministře, vystupuji zde na ochranu občanů v pracovní neschopnosti, který se cítí neprávem omezeni úpravou § 56 odst. 6 zákona č. 187/2006 Sb. Tato úprava nově od ledna 2012 stanovila, že ošetřující lékař může vycházky nově povolit nejvýše v celkovém rozsahu šesti hodin denně, a to v době od 7 do 19 hodin. Jsou případy, kdy je toto omezení zcela nepotřebné a zasahuje negativně do života těch, které má především chránit. Toto nařízení se negativně zdaleka nejvíce dotýká těhotných žen, které vzhledem ke zvýšenému riziku různých lehce přenosných onemocnění a stresů na svém pracovišti jsou po dobu svého těhotenství v pracovní neschopnosti. ***