(16.10 hodin)
(pokračuje Dobeš)
Já vám třeba řeknu - jel jsem před týdnem po hradeckém kraji a objížděl jsem mimo jiné základní školy. Byl jsem v jedné škole ve Veliši, je to ópéeska, a tam je ve třídě 12, 13, 15 dětí, ale škola je tam opravena z evropských peněz. A já si myslím, že je třeba dát parametr, tam, kde ta obec nebo jakkoliv ta škola z evropských peněz investuje velké prostředky do opravy té školy, tak by nepochybně byl nesmysl tuto školu zavřít, protože by zchátrala a ty peníze by šly vniveč.
Nyní se bavíme v ekonomickém modelu o dalších dílčích parametrech, které do toho dáme. Teprve poté, co se zástupci regionů a samospráv a s odbornými asociacemi uzavřeme tento model, tak ho budeme konzultovat s vámi v Poslanecké sněmovně, v Senátu. A já věřím, že pak takto upravený modelů schválíme. Pokud bychom to neudělali, tak ten systém neufinancujeme. To ví každý. To víte vy, vím to i já, že takto přerozdělované regionální školství neufinancujeme. Nevede to ředitele k tomu, aby byli dobrými hospodáři. Umožňuje to mít čtyři šesté třídy v jedné sídlištní škole v tomto počtu dětí, umožňuje to v malém městečku s šedesáti dětmi v první třídě nastavit to úplně rozdílně a oba ředitelé jsou na tom stejně a jsou v pohodě. To není dobré.
Musíme něco s demografií a sítí škol dělat, ale garantuji, nepřijdeme o malotřídky a nepřijdeme o vesnice, kde ta škola skutečně tvoří tu vesnici. To já vnímám, já jsem de facto kluk z vesnice, takže vím, že k vesnici patří hospoda, kostel a škola, a já dodávám i hřiště.
Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Děkuji. Předávám slovo k doplňujícímu dotazu panu poslanci.
Poslanec Václav Votava: Tak já jsem také dá se říci z vesnice jako vy, takže určitě to chápu. No, já jsem určitě rád, že budete diskutovat s kraji, s obcemi o modelu, který nastavíte. Víte, já opravdu teď žiju v příhraničním regionu, který je velký plochou, hospodářsky není ještě úplně vyvinutý, je zaostalý. My přece chceme, aby se nám obce nevylidňovaly. Škola je, jak jsem říkal, v podstatě centrem kultury, společenského života, ale i stabilizačním prvkem, aby nám tam lidé zůstávali, aby tam zůstávaly mladé rodiny s dětmi. To je velice důležité. K tomu je určitě třeba přihlížet selektivně, a ne plošně tyto věci řešit, ale opravdu citlivě, i malé vísky, kde školy jsou, tak aby také zůstaly.
Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Děkuji. Pan ministr už reagovat nebude. Můžeme přistoupit k další interpelaci. Pan poslanec Jeroným Tejc se obrací na pana ministra práce a sociálních věcí Jaromíra Drábka. Prosím, máte slovo.
Poslanec Jeroným Tejc: Vážený pane ministře, o chaosu, který panuje v těchto dnech a týdnech na úřadech práce, není potřeba hovořit, o tom už každý ví. Nicméně je potřeba se ptát na odpovědnost. My jsme se dozvěděli pouze to, že dva z vašich náměstků získali za půl roku odměnu 1,4 mil. Kč nad rámec svých určitě nemalých platů a získali ji za to, jak dobře připravili ony sociální reformy. Já myslím, že tady je určitý rozpor. Já bych čekal, že za to, co se stalo, spíše dostanou pokutu, bude jim snížen plat, nebo dokonce odejdou z postu náměstků, protože toto není věc, kterou by bylo možné tolerovat. Místo toho se dozvídáme, že byl odvolán kvůli problémům na úřadech práce ředitel odboru informatiky a výkonná ředitelka Kanceláře úřadů práce České republiky paní Králová. Já mám pocit, že spíše jde o snahu zamést tu věc pod koberec, snahu říci, že ti lidé byli potrestáni, a skutečných viníků, vás a pana náměstka, zejména pana náměstka Šišky, by se nic nedotklo.
Myslím si, pane ministře, že byste se měl k tomu problému postavit čelem, a pokud sám uznáváte, že došlo k pochybení, tedy že reagujete personálními změnami, pak je logické, že byste měl reagovat i na takovýchto pozicích.
Zároveň si vás dovolím vyzvat k tomu, abyste dal pokyn, aby ministerstvo souhlasilo a udělalo vše pro to, aby subdodavatelé firmy Fujitsu, která tento informační systém nastavila, byli zveřejněni. My jsme se mohli dočíst, že tito subdodavatelé zveřejněni být nemohou, že si ministerstvo vymínilo to, že tito subdodavatelé budou tajní. Já bych vás rád požádal, abyste to dementoval a v případě, že tomu tak je, aby ministerstvo učinilo aktivně kroky pro to, aby subdodavatelé této firmy, která dodávala informační systémy, byli zveřejněni. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Také děkuji. Předávám slovo panu ministrovi.
Ministr práce a sociálních věcí ČR Jaromír Drábek Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Dobré odpoledne, vážené kolegyně, vážení kolegové.
Já jsem svoji odpověď rozdělil do tří částí, protože předpokládám, že ta otázka byla také tak členěna. Pokud bych náhodou na něco neodpověděl nebo něco vynechal, tak potom budu mít, doufám, možnost to doplnit.
Za prvé, téma odměn za druhé pololetí roku 2011. Ve druhém pololetí 2011 byla dokončena legislativní práce a schválena důchodová reforma, velmi náročná práce, po patnácti letech diskusí byla schválena sociální reforma, balík tří novel, které obsahovaly změny osmnácti zákonů, naprosto stěžejní práce. Byla schválena novela zákoníku práce, která obsahovala přes 300 položek. Já nechci příliš srovnávat, ale myslím si, že všichni, kdo se na to dívají alespoň trošku objektivně, musí uznat, že takovéto penzum legislativních předloh, které byly dokončeny k projednávání, nad kterými se planě a bezúspěšně diskutovalo řadu let, více než desítku let, zásadní změny v sociálním systému, které měly zacílit sociální systém na ty, kteří tu pomoc státu skutečně potřebují, rozvolnění rodičovského příspěvku tak, aby si každý mohl čerpat rodičovský příspěvek podle svého vlastního uvážení, změny v rekvalifikacích tak, aby byly mnohem cílenější a přiblížení klientského přístupu, zvýšení počtu kontaktních míst, na kterých je možné vyřídit záležitosti nepojistných sociálních dávek, a to prosím jsou jen příklady toho, co obsahoval celý ten balík zákonů. Myslím si, že nenajdete jiné období či jiné ministerstvo, které by tolik kumulovaných návrhů legislativních předpisů předložilo a obhájilo v tak krátké době.
Proto si myslím, že odměny, které byly přiznány za druhé pololetí roku 2011 jsou naprosto adekvátní. Já tady upřímně řeknu, že vím, že tento boj nemohu vyhrát, že nikdy to nebude tak, že když někdo někomu dá odměny, tak že je to populární, protože vždycky to bude terčem kritiky a vždycky to bude terčem nějakého srovnávání, kdo kolik dostal atd. Nicméně si myslím, že ten legislativní balík byl po mnoha letech skutečně naprosto ojedinělý a že si to adekvátní ocenění zaslouží.
Co se týká přípravy nových informačních systémů, tak my jsme se po dvanácti letech, možná ještě o něco více, po sedmnácti letech monopolu jedné firmy rozhodli ten monopol jedné firmy zrušit. Já si myslím, že i ti, kteří předtím měli co do činění s Ministerstvem práce a sociálních věcí, dobře vědí, že několikrát bylo vyhodnocováno, jestli je vhodné, aby informační systémy Ministerstva práce a sociálních věcí byly ovládány jedním subjektem, zda to monopolní postavení náhodou neškodí, a přes všechna ta rizika, která samozřejmě také má opuštění monopolního dodavatele, to je naprosto jasné, ta rizika se reálně projevují v současných dnech, tak jsem se k tomu kroku rozhodl s plným vědomím rizik, která s tím souvisejí. Prostě já nebudu ten, který bude strkat hlavu do písku a říkat, že to ještě jeden, dva, tři roky s tím monopolním dodavatelem vydržíme, ať si to řeší někdo po mně, ať tu situaci řeší, protože mně se zrovna nechce. Ne. Prostě tu situaci bylo potřeba vyřešit. ***