(15.40 hodin)
(pokračuje Nečas)
Opět jenom krátká připomínka historie. Nové programovací období začalo 1. ledna 2007. Když jsme v září 2006 přišli do úřadů, do ministerstev, nebyl připraven a schválen jeden jediný operační program, čili ani program, který byl financován z Evropského sociálního fondu, Vzdělání pro konkurenceschopnost. Na těchto programech nebylo odpracováno vůbec nic a nová vláda musela vlastně dohnat to, co zanedbala její sociálně demokratická předchůdkyně, to znamená v průběhu roku 2007 připravit všechny operační programy, které měly být původně připraveny a schváleny v podstatě v roce 2006. Znovu opakuji: nebyl schválen jeden jediný.
Operační program byl schválen s ročním zpožděním na konci roku 2007. Problémy v něm byly od samotného počátku. Chtěl bych jenom připomenout, že v minulém volebním období se celkem vystřídaly čtyři osoby v pozici ministra školství, mládeže a tělovýchovy, byť z hlediska fyzického se jednalo o tři konkrétní fyzické osoby, což samozřejmě řízení těchto operačních programů řízených z Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy neprospělo. Personální problémy tam v mnoha ohledech byly od samotného počátku.
Musím říci, že za funkční období této vlády došlo k nárůstu certifikovaných prostředků z tohoto operačního programu o více než 600 %, to znamená v polovině roku 2010 bylo certifikováno 900 mil. korun, k 31. 12. loňského roku 5,4 mld. korun, čili poměrně markantní nárůst. Ministerstvo školství splnilo podmínky čerpání stanovené Evropskou komisí za rok 2011 se započtením zálohových plateb a splní i podmínky stanovené Evropskou komisí pro rok 2012. To ovšem za předpokladu, že bude vyřešeno neproplácení plateb ze strany Evropské komise na základě běžícího a zatím oficiálně neukončeného auditu Evropské komise. To je hlavní úkol Ministerstva školství pro nejbližší měsíce.
Audit Evropské komise v zatím neoficiálně předběžné auditní zprávě v jednotlivých zjištěních uvádí chyby v kontrolním systému. Tato auditní zpráva je předmětem analýzy a vypořádání jednotlivých zjištění ve spolupráci Ministerstva pro místní rozvoj, Ministerstva financí a Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Jedná se o standardní proceduru, kterou již Česká republika několikrát v minulosti absolvovala i u jiných operačních programů, například u programu Podnikání a inovace na Ministerstvu průmyslu a obchodu.
Nicméně považuji tuto situaci za závažnou. Mnohokrát jsem na toto téma s panem ministrem jednal. Pan ministr informoval vládu o detailech řešení. Předpokládám, že na jaře letošního roku, respektive do začátku dubna, budou všechny tyto problémy vyřešeny, aby pokračovalo zdárné čerpání tohoto operačního programu.
Co se týče změn na vysokých školách, musím říci, že nemluvíme o návrzích zákonů, jedná se teprve o věcné záměry příslušných zákonů. Je jasné, že naše vysoké školství potřebuje změny. Myslím, že asi nikdo z nás si nemyslí, že by bylo světově konkurenceschopné. Potřebujeme kvalitní univerzity, potřebujeme diverzifikaci vysokých škol, potřebujeme jejich účinné propojení s praxí, ale také s vědeckým výzkumem, potřebujeme se zaměřit především na kvalitu vysokoškolského vzdělávání, protože kvantitativní kritéria jsme již v podstatě naprosto naplnili. Do prvních ročníků vysokých škol může u nás nastupovat více než 100 tisíc mladých lidí ročně, čili teoreticky je to v podstatě celý příslušný populační ročník, který dosáhne dejme tomu 19 nebo 20 let, nicméně na kvalitu musíme teď klást obrovský důraz a to by mělo být i hlavním cílem změn ve vysokoškolském vzdělávání. Jsem přesvědčený, že o těchto změnách musí být vedena široká politická a odborná diskuse s představiteli českých vysokých škol, a já jsem na ni připraven.
Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Děkuji. Předávám ještě slovo panu poslanci k doplňující otázce.
Poslanec Ivan Ohlídal: Děkuji. Vážený pane premiére, problémy, které kritizuje Evropská unie ohledně čerpání OPVK, ty nastaly právě za ministrování ministra Dobeše. Já bych však chtěl slyšet odpověď na svoji hlavní otázku, jestli si myslíte, že ministr Dobeš může fungovat tímto způsobem i nadále, anebo si myslíte, že přijde čas, a to velmi brzký čas, kdy jste ochoten nebo schopen ho odvolat.
Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Také děkuji. Předávám ještě slovo panu premiérovi.
Předseda vlády ČR Petr Nečas: Vážená paní předsedající, vážené paní poslankyně, páni poslanci, dámy a pánové, pro pana ministra školství, mládeže a tělovýchovy Josefa Dobeše platí to, co pro každého člena vlády: musí být schopen zvládat úkoly, které jsou mu uloženy vládním programovým prohlášením a koaliční dohodou, musí být také schopen zvládat operativně-provozní problémy, které vznikají, například problémy kolem operačních programů. A platí to, co - znovu opakuji - platí pro každého člena vlády včetně mě: nikdo si svou funkcí nemůže a nesmí být jistý. To se týká opravdu všech včetně předsedy vlády, tedy mě. Já očekávám, že pan ministr Dobeš zvládne všechny tyto úkoly. Pokud ne, tak jako u kteréhokoliv jiného ministra to bude znamenat jeho odchod z vlády. Ale to se opravdu týká úplně všech.
Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Děkuji. S další interpelací nyní vystoupí pan poslanec Jan Látka. Prosím, máte slovo.
Poslanec Jan Látka: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Vážený pane premiére, v závěru loňského roku byl schválen zákon o státním rozpočtu na rok 2012, z něhož pak vyplývají výdajové rámce na roky 2013 a 2014. Lze si tak udělat představu, jak se bude dále vyvíjet rozpočet Hasičského záchranného sboru. Zatímco v roce 2008 investiční výdaje byly na úrovni 1,83 mld., v roce 2012 je plán 276 mil. korun, což nepostačí ani k základní obnově techniky. Sbor v roce 2010 hospodařil se sumou zhruba 8,5 mld. korun, v roce 2012 to bude 6,6 mld. korun, o rok později již 5,8 a v roce 2014 jen 5,2 mld. korun. Z toho je zřejmé, že rozpočet v roce 2014 není pro hasiče myslitelný beze změny rozsahu činností poskytovaných občanům. Rozpočtem nadiktované škrty povedou k tomu, že Hasičský záchranný sbor nebude mít na provozní výdaje, přičemž už teď má investiční výdaje minimální, nebo bude nucen snížit početní stavy až o 3 tisíce příslušníků.
Myslíte si, vážený pane premiére, že je to při současném počtu 9 500 příslušníků vůbec možné?
Vaše krátkozraké a bezkoncepční škrty ve výdajích na bezpečnostní sbory, zejména na hasiče, neumožňují garantovat občanům bezpečnost a poskytování služeb v takovém rozsahu a v takových dojezdových časech jako dosud, což může v konečném důsledku ohrozit nejen majetky, ale i lidské životy. Hasiči jsou ti, kteří v krizových situacích, ať je to dopravní nehoda, požár, povodeň či jiná živelní pohroma, jsou první na místě. Jsou vybaveni a vycvičeni k tomu, aby poskytli pomoc v širokém spektru činnosti. Pokud budou plánované škrty uskutečněny, hrozí, že v roce 2014 bude Hasičský záchranný sbor paralyzován.
Proto se ptám, vážený pane premiére: Není již nejvyšší čas, aby vaše vláda rozpočtové odpovědnosti zamezila dalším únikům na příjmové stránce rozpočtu a oprostila se od tupých škrtů na straně výdajů? Hasiči a následně občané této země by to jistě velmi ocenili. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Děkuji. A nyní dávám prostor panu premiérovi. ***