(13.00 hodin)
(pokračuje Bém)

Víte, není žádné tajemství, že Sdružení nezávislých starostů šlo do voleb přece s jasným programovým prohlášením, které něco říkalo. Ono něco říkalo. Něco, co bylo postaveno na závazku, na slibu. Ono to představovalo ten jakýsi symbolický tmel nebo lepidlo mezi touto politickou institucí.

My máme s Petrem Gazdíkem mnoho společného.

Petře, máme se rádi, jestli to mohu říci. S velkou pravděpodobností... (úsměvy a potlesk v sále) s velkou pravděpodobností - a teď se nechci dotknout Petra - ale s velkou pravděpodobností hraničící s politickou jistotou, kdybych býval byl asi před třemi lety neučinil vizitaci Suché Lozi, nevyměnili jsme si pozice, nestal jsem se já starostou této nádherné obce - ale nádherné, opravdu - a nestal se Petr Gazdík na nějaký čas necelého týdne primátorem hlavního města Prahy - rozumějme tomu v symbolickém slova smyslu, ale nicméně naše symbolika byla míněna vážně a opravdu jsme si to chtěli vyzkoušet - tak s velkou pravděpodobností by dnes alespoň významná část politické instituce nebo organismu TOP 09 v Poslanecké sněmovně neseděla. Čili trošičku je to moje vina, ale já toho v zásadě až tak moc nelituju.

Já kromě toho, že mám něco s Petrem Gazdíkem společného, se na něj teď hrozně zlobím. Petře, ty jako skaut a já jako skaut, my nelžeme.

 

Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Pane poslanče, vy jste už měl říct, že se máte rádi, prostřednictvím mě jako předsedající, tak teď vás jenom volám k pořádku (smích, potlesk napříč politickým spektrem) - abyste oslovoval svého kolegu prostřednictvím mě.

 

Poslanec Pavel Bém: Omlouvám se, paní předsedající. Samozřejmě jsem to tak myslel. Máme se rádi prostřednictvím vás. (Smích v sále.)

Dámy a pánové, teď, když dovolíte, vážně. Vážně.

To, co já považuji za strašně nekorektní z toho, co jsme slyšeli z úst Petra Gazdíka, je jeho odvolání na programové prohlášení. Prosím pěkně, já si dovolím citovat z programového prohlášení. "Cílem vlády za prvé je dlouhodobá stabilní dohoda, která formou zákona stanoví příjmy obcí tak, aby se snížil současný diskriminační rozdíl příjmů na obyvatele mezi nejchudšími a nejbohatšími obcemi a aby to odpovídalo situaci ve vyspělých zemích Evropské unie." Bylo tady odvolání na standardizaci. Bylo tady odvolání na to, že bychom se možná mohli, nebo měli, podobat jiným státům Evropské unie. A říkám, pak v první chvíli musíme udělat zásadní reformu veřejné správy a snížit počet obcí na jednu desetinu. Dobrá. Ale toto je cíl vlády.

Prosím pěkně, čtu dál. Tento cíl bude dosažen následujícím způsobem. Příjmová základna obcí - pane Gazdíku - bude posílena zejména na úkor celostátních dotačních programů, ze kterých jsou doposud centrálně, a tudíž málo efektivně, financovány rozvojové projekty v obcích. Prosím pěkně, nikoliv tak, že by základna obcí jedněch byla posílena na úkor základny obcí druhých.

Tedy toto říká programové prohlášení vlády. Ale co hůř? Programové prohlášení také říká, že vláda předloží, nebo respektive že východiskem pro tuto cestu bude pečlivá analýza nákladů výkonu státní správy v obcích všech stupňů.

Dámy a pánové, a co je nejhorší: Vláda předloží tento návrh zákona o RUD nikoliv formou poslanecké iniciativy, nepropašuje to pan ministr financí do Poslanecké sněmovny přes iniciativní skupinu poslanců TOP 09 a Sdružení nezávislých starostů, ale bude to vládní návrh předložený na základě intenzivní diskuse se zástupci samospráv.

Dámy a pánové, já se obávám, že ani k jednomu z toho, co bylo výše řečené, nedošlo a nedochází a že bohužel programové prohlášení vlády v tomto ohledu není naplněno tak, jak by být naplněno mělo, a že odvolávka Petra Gazdíka prostě není fér, není korektní v tomto kontextu.

Chtěl bych říci, že pokud hledáme elementární spravedlnost, tak si přece skutečně musíme uvědomit, že není možné porovnávat jablka a hrušky. Jak chceme vážit RUD pro Suchou Loz a RUD pro Prahu? RUD pro Suchou Loz je RUD pro obec. RUD pro Prahu je ale přece RUD pro obec, ale také RUD pro kraj. Jinými slovy, kdybychom chtěli měřit a vážit, tak přece musíme zakomponovat, započítat do RUDu Suché Lozi nebo jakékoliv jiné české obce, moravské obce, českomoravské obce, musíme prostě a jednoduše započítat to, co dostávají prostřednictvím krajských samospráv, ale co víc, co také krajské samosprávy platí ze své kompetence a ze svých dotačních titulů a o co se obce typu Suché Lozi vůbec, prosím pěkně, nestarají.

Ale buďme úplně spravedliví. Když se podíváme na strukturu příjmů obcí a krajů v roce 2011 prezentovanou v materiálech Ministerstva financí - a já tomu věřím, prosím pěkně, proč bych nevěřil tomu, co říká Ministerstvo financí -, tak z ní je patrné, že obce získávají ve struktuře příjmů 54,5 % z daní, 30 %, nebo přesně 29,9 %, z dotací přijatých, 10 % z nedaňových příjmů a 5 % z kapitálových příjmů. Kraje, prosím pěkně, dostávají 62,5 % z dotací a 33,5 % z daňových příjmů. Nedaňové příjmy 3,5 %, kapitálové příjmy 0,7 % jsou zanedbatelné u krajů.

Proč o tom mluvím? Protože kdybychom chtěli naplnit programové prohlášení, porovnat, udělat pečlivou analýzu, jak říká vláda, tak bychom přece museli zakomponovat tyto dotační tituly, nejenom to, co dělají kraje, a to, co kraje dávají obcím, ale to, co v rámci dotačních vztahů, resp. dotačních titulů, dostávají jednotlivé obce od státu, České republiky, případně z Evropské unie. To se, prosím pěkně, nestalo. Já devět let volám a toužím po tom, aby Ministerstvo financí udělalo tuto pečlivou analýzu. Myslíte si, že ji, tuto pečlivou analýzu, Ministerstvo financí udělalo? Neudělalo. A pokud ji udělalo, tak ji má někde ve svých šuplících a bojí se ji dát veřejnosti, tedy odborné veřejnosti.

Dámy a pánové, už se chýlím k závěru, protože vím, že myslíme na oběd. Dovolte, abych zmínil ještě dvě podstatné věci nebo dva podstatné aspekty.

Za prvé. V čem je specifikum hlavního města Prahy? A teď je - vím, že do jisté míry Pražáci jsou zvláštní živočišný druh. Praha je zvláštní organismus. Vždyť tady se utrácí takových peněz! Tady jsou ty velké projekty, o kterých se píše v těch sdělovacích prostředcích! Tady běží luftem peníze na nějaké openkarty a kdoví na co všechno! Kdybyste šetřili, tak byste měli peněz dost! Tak by mohl znít takový ten hlas ďáblova advokáta.

Dámy a pánové, já bych vás poprosil, abychom nenaskakovali na tuto neskutečně brutální a hloupou populistickou rétoriku některých - ne snad všech, ale většiny českých médií. Realita v Praze je, prosím pěkně, úplně jiná. Uvědomme si, že v hlavním městě Praze nežijí jenom Pražané, nepracují jenom Pražané, nepracují jenom poslanci a senátoři, ale že do hlavního města Prahy denně dojíždí přibližně 50 tisíc Středočechů za prací. Středočechů 50 tisíc. Dalších 200 tisíc je tady studentů na vysokých školách. Ti také nepocházejí, prosím pěkně, díky pozici v oblasti terciárního vzdělávání v Praze jenom z hlavního města Prahy. V Praze se každý den pohybuje přibližně 1,7 mil. obyvatel, přestože počet obyvatel Prahy podle posledního cenzu je 1,26 milionu. Čili zhruba půl milionu lidí navíc. Tedy uvědomme si, že Praha v oblasti infrastruktury města - a teď nemluvím jenom o dopravě - musí nabízet nějaké služby a komplementární servis pro celou tuto cílovou populaci. 1,7 milionu představuje přibližně 15, možná 18 % obyvatel celé České republiky. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP