(12.40 hodin)
(pokračuje Votava)
Na jedné straně se tedy rozpočtovým určením daní přidává především, jak jsem říkal, těm menším obcím, a já s tím souhlasím. Na druhé straně se ale zase někde bere, což si myslím, že samozřejmě ty hlasy potom, že to není spravedlivé, asi na místě jsou.
Samozřejmě, že nelze asi to, aby malá obec, nebo menší obec, která má 300 obyvatel, měla z rozpočtového určení daní stejně na hlavu na obyvatele, jako má ta Plzeň, Ostrava, Brno, Praha, to asi každý chápe.
Já bych si dovolil upozornit na jednu věc. A to, že máme v současné době 6 milionů 246 obcí. Tedy obcí, kde je obecní úřad, samospráva. Kde je starosta. Je to hodně, nebo málo? (Upozornění z pléna na neodpovídající číslo počtu obcí.) Šest tisíc dvě stě čtyřicet šest obcí, jestli jsem se přeřekl a řekl jsem něco o milionech, tak to jsem řekl asi velice špatně, to si ani neumím představit. Takže děkuji za upozornění - 6 246 obcí.
Kladl jsem otázku, jestli je to hodně, nebo málo. Určitě, když to porovnáme s počtem obyvatel, porovnáme to s Evropou, je to hodně. Možná Francie - ta je na tom obdobně, jako jsme my. Ale slučování obcí je asi velmi citlivá záležitost, to asi všichni mi dáte zapravdu. Nechci to tady nějakým způsobem rozvádět, nechci tady šířit nějaké emoce. Nechci, abych se vrátil a pak mě za to starostové bili. Máme ale samostatné obce, které mají také 100 obyvatel nebo i méně. Já jsem si vytáhl, že do 100 obyvatel je 500 obcí, do 200 obyvatel je 1 050 obcí. Co taková obec, co takový starosta s rozpočtem, který dostává na 100 obyvatel, může vůbec udělat? Nic. Skoro nic. Navíc jestli je ještě uvolněný. Je třeba říci, že většina z nich se třeba ani neuvolní kvůli tomu. Pak samozřejmě všechno jde na vrub administrativy a na rozvoj obce, na investice už jde hodně málo. Takže tam chápu, že samozřejmě ten požadavek pro to, aby do rozpočtového určení daní přišlo více peněz, je legitimní, já s ním souhlasím. Při současném stavu, říkám. Při současném stavu, jaký je.
Já očekávám, že se povede k tomuto rozpočtovému určení daní ještě bohatá diskuse i v rozpočtovém výboru. Znovu říkám, že asi rozpočtové určení daní nemůže být nikde spravedlivé ke všem, ale tak jak je nastaveno, tak s tím problém určitě mám.
Jinak bych samozřejmě očekával, už to tady řekli i předřečníci, že takovýto návrh rozpočtového určení daní by měla předkládat vláda a neměl by to být poslanecký návrh. Je to velice vážná věc.
Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Také děkuji. Dalším přihlášeným je pan poslanec Petr Skokan. Já se chci jenom zeptat - hlásil se pan poslanec Foldyna a pan poslanec Krátký, a to bylo s řádnou přihláškou, nebo jste se hlásili s faktickou? (Poslanec Foldyna mimo mikrofon sděluje, že se hlásil s faktickou.) Tak, pane poslanče, pokud s faktickou, já poprosím pana poslance Skokana, jestli by pustil kolegu nejprve k faktické. Pan poslanec Krátký chtěl také faktickou poznámku? Ne, řádná přihláška. Dobře. Pan poslanec Foldyna to stahuje. Vy mi tady z toho děláte úplný holubník. Pan poslanec Skokan tedy. Prosím, je to navícekrát, abyste si to užil. Prosím.
Poslanec Petr Skokan: Děkuji. Vážená paní předsedající, milé kolegyně, vážení kolegové, já si to nebudu užívat, nebudu vás dlouho zdržovat. Ale chtěl bych vám říci několik věcí, které jako bývalý příslušník samosprávy, ať už městské nebo krajské, jsem získal. Chtěl bych říci, že cítím silný pocit solidarity se všemi starosty a starostkami, primátory a hejtmany v jejich činění, a proto také vítám návrh, který tady máme na stole a o kterém jednáme. V úvodu svého vystoupení také žádám, aby byl propuštěn do dalšího čtení.
Samozřejmě, že pokud se tak nestane například pro nedostatek podpory, očekávám potom komplexní návrh od vlády.
My bychom si měli klást vysoké cíle, protože nízké pohnutky dělají nízké cíle a vysoké pohnutky směřují k vysokým cílům. Samozřejmě dosažení absolutní, čisté, krystalické spravedlnosti asi nelze nejenom v tomto oboru, ale i v jiných dosáhnout, ale můžeme udělat všechno pro to, abychom se k té spravedlnosti maximálně přiblížili. My bychom ale k tomu přiblížení se ke spravedlnosti neměli používat takové podlé lidské vlastnosti jako například závist, neměli bychom vzbuzovat závist menších obcí k těm větším a těch velkých obcí k těm největším. To si myslím, že není cesta. Velká města podle mého pohledu nemají také dostatek finančních prostředků. Byť se to těm malým může zdát nespravedlivé, ale já jsem proti tomu, aby se velkým městům snižovaly jejich daňové příjmy, respektive z rozpočtového určení daní. Jsem ale také pro to, aby se navýšily příjmy malých obcí, malých měst, středních obcí, středních měst. Ale nemělo by to být nejen kvůli tomu, že vzbudíme závist, že těm bohatším vezmeme a těm chudším dáme. To není ideologie, kterou já bych chtěl prosazovat.
My od měst a obcí něco chceme. My chceme, aby efektivně spravovaly jim svěřené území. Chceme po nich, aby samosprávy dbaly o zvyšování blahobytu obyvatelstva, které žije na tomto území. Proto bychom jim také měli říci, co od nich chceme, a měli bychom jim k tomu vytvořit motivaci. V každé firmě existuje nějaký motivační řád, existují krátkodobé a dlouhodobé cíle. Z toho se odvíjejí prémie, osobní ohodnocení apod. My bychom tedy, respektive vláda této republiky by měla tu motivaci městům a obcím dát. A tu jim nedá jenom tím, že jim umožní příjmy z hazardu, a tím je možná nepřímo povzbudí k tomu, aby rozvíjely na svém území například herny. Měla by jim dát motivaci v tom, aby zvyšovaly zaměstnanost, aby se zvyšovaly výdělky na daném území a poté aby obec měla výhody z toho, že tyto věci se daří rozvíjet. Měly by tedy města a obce podle mého názoru mít jasný podíl na daňových výnosech na území, které spravují, nebo z věcí, které mohou ovlivnit, a tím by byly kladně motivovány k tomu, aby samy sobě se mohly zasloužit o zvýšení svých příjmů.
Také považuji za zlo dotace a chtěl bych, abychom působili tím směrem, aby dotace se snižovaly. Ale snížené dotace aby směřovaly jako přímé prostředky plynoucí do rozpočtu měst a obcí. Protože podle mě nejlépe obecní samosprávy vědí, jak rozdělit tyto prostředky, a vědí, jestli víc potřebují například dopravní infrastrukturu, nebo jestli potřebují rozvíjet životní prostředí, jestli mají problémy s kulturou, se sportem a nevím co všechno ještě jim je na daném území svěřené, tak ať si o tom rozhodují samy. K tomu ale potřebují finanční prostředky. A často účelově, velice úzce vázané dotace potom způsobují to, že se dělají - teď ten terminus technicus, který běžně používám, nemůžu použít - dělají se věci, které nejsou potřeba, a věci, které jsou potřeba, se nedělají, protože na to nejsou určeny dotace.
Takže ať už projde tento návrh tímto prvním čtením, anebo ať už přijde vládní návrh, v tomto smyslu bych chtěl rozvoj měst a obcí podpořit. Děkuji vám za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Také děkuji. Teď mám přihlášeny dva poslance, pan poslanec Krátký, pan poslanec Bém by poté vystoupil. Takže nejprve pan poslanec Krátký. Pane poslanče, copak vám chybí? (Reakce mimo mikrofon.) Můžete, samozřejmě, pojďte. ***