(15.40 hodin)
Poslanec Jiří Paroubek: Já vám, vážený pane místopředsedo vlády samozřejmě dám svoji interpelaci, kde jsou i ty domečky, i delta sigma, aby tomu všichni dobře rozuměli - 3762CD, aby bylo jasně vědět, o jaké auto se jednalo, údajně naší ambasády. Věřím stále, že to tak není, aspoň ve mně trošku doutná toto přesvědčení, a předám samozřejmě i fotografie, protože ti lidé byli velmi nenápadní, takže je viděl celý ostrov. A já doufám, že tady neexistuje dělná spolupráce mezi zastupitelským úřadem, Bleskem a bulvarizující Mladou frontou. Věřím, že to byla jenom úplná náhoda, že tam opravdu byli v tomto čase poněkud zimním na Řecko se opalovat a koupat se. (Potlesk několika poslanců zleva.)
Místopředsedkyně PSP Vlasta Parkanová: Přeje si pan ministr reagovat? (Studuje předanou interpelaci.) Pan ministr již zřejmě nechce vystoupit a my můžeme pokračovat další interpelací.
Paní poslankyně Strnadlová interpeluje nepřítomného poslance - pardon, přítomného ministra Pavla Dobeše ve věci kvality vlaků. Prosím.
Poslankyně Miroslava Strnadlová: Dobré odpoledne, vážený přítomný pane ministře. Interpeluji vás ve věci úrovně vlaků, jež jezdí na Moravu. Ale podotýkám na jižní Moravu, to znamená směrem na Otrokovice a Uherské Hradiště.
Na úvod se vás zeptám, kdy jste jel naposledy vlakem? Já se přiznám, že jsem vlakem nejezdila dobrých 30 let. Jakmile jsem však nastoupila do Poslanecké sněmovny, byla jsem postavena před rozhodnutí, zda jezdit z Moravy do Prahy po pseudodálnici D1, nebo vlakem. Vyhrálo menší zlo: vlak. Bohužel jsem brzy zjistila, že se za 30 let nic moc nezměnilo, alespoň na Moravě. Byla bych ráda, kdybyste si zajel na Moravu například vlakem zvaným Šohaj. To zažijete věci! Ve vlaku se netopí, a pokud ano, tak netěsnící okna stejně nedovolí, abyste seděl v teple. Když venku sněží, tak se nedostanete na toaletu, podotýkám ani v první třídě, pro obrovskou závěj sněhu. Když pojedete v létě, tak jedinou klimatizací je polorozpitá PET lahev vložená do pootevřeného okna, která brání jeho uzavření, a tím dovolí větrat v kupé. Tak mě napadá, že tímto veskrze českým fíglem by mohly za klimatizaci ušetřit České dráhy i v ostatních vlastích. Ale to jen na okraj.
Pokud tedy na tu naši Moravu pojedete, tak ve vozech 2. třídy budete sedět na zalepených koženkových sedačkách. Pokud pojedete ve voze 1. třídy, jsou sice látková sedadla, ale jsou zalátaná, přímo zaštupovaná. A všechny sedačky bez rozdílu jsou velice prosezené a trávit na nich tři a více hodin je pro hýždě každého cestujícího velice tristní.
Pane ministře, i na Moravě žijí lidé! Nejsou to lidé druhé nebo třetí kategorie. I oni jsou daňovými poplatníky, i oni se spolupodílejí na tvorbě HDP. Vlaky, které jezdí na Moravu, jsou však vlaky těch nejnižších kategorií. Vůbec nechápu, proč by za takové vagony měli Moraváci platit příplatky za 1. třídu, když tyto neodpovídají ani 2. třídě vlaků jezdících po Čechách. Bylo by vhodné, pokud nedojde k obnově vlakového parku pro Moravu, aby byly zavedeny nově 3. a 4. třída a podle toho aby se upravilo i jízdné v těchto vlacích. Pokud byste se rozhodl vydat na jízdu plnou překvapení, kolegyně a kolegové z vaší strany, kteří těmito vlaky jistě jezdí také, vás rádi doprovodí. Sám zjistíte, že všechny příměstské soupravy v Čechách jsou na vyšší úrovni než tyto moravské spoje. (Mpř. Parkanová: Čas, paní poslankyně, prosím!) Když už jsou na Moravě katastrofální stavy silnic, dopřejte lidem alespoň pohodlnou cestu vlakem. Děkuji za odpověď.
Místopředsedkyně PSP Vlasta Parkanová: Na tuto interpelaci odpoví pan poslanec Pavel Dobeš. (Z pléna: Ministr!) Ano, pan ministr. Já nevím, proč z vás dělám pořád poslance. Ale třeba na to také dojde! (Pobavení.)
Ministr dopravy ČR Pavel Dobeš Protože poslanec nejsem. Děkuji za slovo.
Vážené dámy poslankyně, vážení páni poslanci, děkuji. Určitě je pravda, že kvalita vlaků a vůbec přepravy osobní jak regionální, tak dálkové je v současné době ještě stále daleko před tím, co bych považoval opravdu za standard, který by měl v ČR být. Nicméně také bych chtěl zmínit, že co se týče samotné kvality, postupem času se opravdu jedná o částečné zlepšení. Jenom namátkou, poslední nákup 32 vozů od rakouského dopravce, který byl v průběhu roku 2011, výrazně zlepšil dopravní obslužnost jak právě dálkové, to znamená rychlíkové přepravy, tak osobní přepravy. Dále pak se představují možnosti přestavby jednotlivých dálkových a regionálních vlaků, kde revitalizace v tuto chvíli velkoprostorových vozů jak 2. třídy, tak 1. třídy probíhá. Jde jak o osazování právě zmiňované klimatizace, a to tedy nejen otevřenými dveřmi, aby nám tam nafoukalo, ale aby opravdu klimatizace fungovala, ale samozřejmě je vždycky možné apelovat na to, jak zlepšit situaci, nicméně druhá věc je, jak rychle jsme schopni toho dosáhnout.
V této věci je třeba se také podívat na to z toho pohledu, zdali v tuto chvíli je pro nás důležitá samotná obslužnost na prvním místě, anebo samotná obnova vlaků. Já se bohužel v tuto chvíli domnívám, že pokud je méně finančních prostředků, tak samotná regionální obslužnost je pro nás tou důležitější částí, to znamená, abychom udrželi regionální obslužnost v krajích. Sami dobře víte, že samotná diskuse v tuto chvíli je poměrně otevřená. Já velmi často - a zítra bude další jednání s Asociací krajů - jednám na to téma, abychom byli schopni dodržet parametricky memorandum, které zajišťuje regionální přepravě a krajům 2,6 mld. korun, které potom následně podporují České dráhy v tom, aby zajistily regionální krajskou dopravu. Takže v této věci bych chtěl říct, že v tuhle chvíli je pro nás tato věc prioritní.
Druhá věc je, že samotná obnova vlaků je v tuhle chvíli ve dvou fázích. My sami o sobě v kapitole Ministerstva dopravy nemáme alokovánu částku na obnovu vozového parku, a to jak v roce 2011, ale není ani plánována tato částka na rok 2012. Nicméně v tuhle chvíli i České dráhy samy o sobě, jak jsem zmiňoval, některé vozy repasují, obnovují, modernizují a také samozřejmě i dálkové vlaky případně nakupují.
Co se týče samotného pohledu na problematiku oblasti Otrokovic, Zlína a Moravskoslezského kraje, tak tady bych chtěl zmínit, že také jsou částečné změny, protože konkrétně lze cestovat dvěma páry expresů ve špičkových časech. Já si myslím, že v téhle věci se můžeme pobavit o tom, že zmiňovaný vlak Šohaj - pokud si vyberete vlak, který odjíždí z Prahy v 17.17 a vrací se zpět do Prahy v 10.50, tak ten je v naprosto nejmodernějším pojetí, a dále pak je tady Zlínský expres, který je také v nejvyšší možné kvalitě. České dráhy ho získaly v roce 2011 od Rakouských drah a ten tuto kvalitu plní. Nicméně neříkám tím vůbec, že by to stačilo pro celou dopravní obslužnost tohoto regionu.
Samozřejmě že potom navazující spoje již je třeba diskutovat i s jednotlivými kraji, které potom objednávají regionální přepravu. Tady bych chtěl také zmínit to, že z regionálních operačních programů bylo investováno více než 2,5 mld. korun do obnovy vozového parku a z tohoto regionálního operačního programu byly nakoupeny nové vozy, tzv. Regionovy, které opravdu v plné své výši jsou schopny obsloužit regionální železniční dopravu a mají svoji kvalitu. Ale zase chápu, že to je pomaleji, než by třeba mělo být, nicméně je to v nějakém rámci limitů současných rozpočtů, které máme. ***