(14.50 hodin)
(pokračuje Sobotka)
Druhý problém se týká operačního programu Životní prostředí. Operační program také spravuje vláda a tam také máme zastaveno čerpání. Když vezmu tyhle dva významné operační programy a zastaví se tok finančních prostředků, tak je evidentní, že někde je problém. Já jsem se snažil zjistit čísla, jak to letos vypadá. Vypadá to, že jsme do konce listopadu vyčerpali zhruba 75 mld. korun a zaplatili jsme zhruba 29 mld. korun, to znamená rozdíl je v tuto chvíli zhruba 45 mld. korun, pokud by to byla pravda, což je zhruba čerpání někde pod úrovní loňského roku v České republice. Nicméně Ministerstvo financí si podle slov pana ministra naplánovalo čerpání vyšší a to zřejmě není schopno dodržet.
Já takový ten nepatrný detail, který možná koalici připadá jako skutečné velké hnidopišství nimrat se v tom, že se překročí schodek státního rozpočtu o 15, o 20 mld. korun, tak ho uvádím proto, že je to tato vláda, která velmi často vyhrožuje tím, že něco zhorší rating České republiky. A já se obávám, že podstatný faktor, který hodnotí ratingové agentury, je rozpočtová disciplína a rozpočtová odpovědnost. A předpokládám, že vláda, která o sobě tvrdí, že je vládou rozpočtové odpovědnosti, dodrží schodek státního rozpočtu. Právě nedodržení schodku státního rozpočtu je jeden z důležitých faktorů, který skutečně může ohrozit rating České republiky. Nikoliv debata o tom, jak se budou volit členové Bankovní rady, ale to, jestli letos bude platit 135, nebo jestli letos 135 platit nebude.
My jako opozice v tuto chvíli nemáme informace a já bych rád požádal ministra financí ještě předtím, než se bude hlasovat o jeho návrhu rozpočtu na příští rok, který tvrdí, že bude deficit 105, tak se ho chci zeptat, jestli platí letos 135, anebo ne. Už máme docela vysoké datum 14. prosince do konce rozpočtového roku. Účty se uzavírají většinou někdy kolem 20. prosince, čili už nezbývá mnoho času, kdy bychom mohli tuto informaci slyšet tady v Poslanecké sněmovně. Byla by škoda, kdybychom se tím začali zabývat až v dubnu nebo květnu příštího roku, až vláda předloží státní závěrečný účet.
Druhé téma, které bych chtěl otevřít, je příští rok, protože příští rok si vláda naplánovala, že vyčerpá 100 mld. korun z fondů Evropské unie, 100 mld. korun do našich veřejných rozpočtů, ale to je částka, kterou letos evidentně nebude schopna vyčerpat. To znamená, že se chci zeptat pana ministra financí Kalouska, a to je moje druhá otázka, jaká opatření má vláda v rukávu, že bude schopna příští rok takto zrychlit čerpání prostředků z Evropské unie. Možná by stálo za to, abychom se dozvěděli, jaké triky, co všechno a jaká opatření vláda připravila pro to, aby to nebylo těch letošních 75, 80, ale aby to příští rok bylo 100, jak je v rozpočtu naplánováno. Protože jestli to nebude 100, tak schodek 105 mld. korun nebude pravda. Nebude to pravda a příští rok na konci roku se opět dozvíme, že Evropská unie zapříčinila fakt, že se nám nepodaří dodržet rozpočtové cíle.
Deficit na důchodovém účtu. Vážené kolegyně a kolegové, my jsme tady strávili hodně času debatou o vládním návrhu důchodové reformy. Vy jste nám to trošku vyčítali, že zdržujeme, že děláme obstrukci. Nám se skutečně návrh důchodové reformy nelíbil a nelíbí se nám a já vám chci v tuto chvíli říci, proč se nám mimo jiné nelíbí. Příští rok na průběžném účtu důchodového systému bude schodek 48 mld. korun. 48 mld. korun sekery v průběžném důchodovém systému v příštím roce. Vy schodek tím, že zvýšíte DPH, snížíte na 32 mld. korun, ale pořád bude 32 mld. korun, ale to ještě nezačal opt-out. To znamená, že vy v situaci, kdy máme bez zvýšení DPH deficit 48 mld. korun na důchodovém účtu, tak ještě spustíte opt-out. Je to naplánováno pořád o rok později, to znamená v roce 2013, a k tomu deficitu, který se blíží 50 mld., tak ještě přidáte 15, 17 mld. dalšího schodku, který vznikne v důsledku privatizace části peněz do soukromých fondů. To je skutečně chování vlády rozpočtové odpovědnosti! Vždyť to je obrovský hazard se stabilitou důchodového systému! Vy po všech opatřeních snižujete schodek poté, kdy zvednete DPH, tak ho snížíte na 32 mld. korun a s tímto schodkem jdete do takzvané důchodové reformy vesele do roku 2013, kdy se schodek ještě zvýší. To je podle mě nerozumné, nerozumné rozhodnutí a znovu varuji, upozorňuji a žádám: odložte tu vaši takzvanou důchodovou reformu, než bude pozdě a než se ta sekera na důchodovém účtu ještě zvýší. Proboha, jaký čekáte růst výběru DPH v sociální a ekonomické situaci, která přijde příští rok?
Další věc, která spíše stojí za evidenci, a já tady chci přečíst dva nebo tři údaje, které myslím je ale potřeba, aby tady zazněly pro pořádek. Vláda v souvislosti s návrhem rozpočtu zveřejňuje i rozpočtový výhled. V rozpočtovém výhledu se poprvé začala objevovat čísla, která se týkají roku 2014. Pokud se nestane nic dramatického, pokud budou volby v řádném termínu, tak tato vláda ještě bude sestavovat rozpočet na rok 2014 a plánuje se, že veřejný dluh České republiky na konci roku 2014 bude 1,8 bil. korun. Já to říkám proto, že v roce 2006, když tady nastupovala vláda pravice, tak dluh byl 0,9 bil. korun, to znamená, že za osm let vlády pravice se zdvojnásobí nominální výše veřejného dluhu České republiky - z 0,9 bil. korun na konci roku 2006 je to 1,8 bil., skoro 2 bil. na konci roku 2014. Já myslím, že stojí za to to zdůraznit prostě proto, že tato vláda říká, že je vládou rozpočtové odpovědnosti.
A pak ještě jedno relativní číslo. To, co jsem říkal, byly absolutní částky. Teď ještě relativní. Podíl státního dluhu, čistě státního dluhu na hrubém domácím produktu v roce 2006 byl 25 %, ale příští rok už bude podíl státního dluhu na hrubém domácím produktu 40 %, a to říkám údaje z této rozpočtové dokumentace, kterou dostala Poslanecká sněmovna. To znamená za šest let se zvýšil podíl státního dluhu z 25 na 40 %.
Další věc, která je skutečně pikantní v té struktuře návrhu rozpočtu a doporučuji ji vám všem k pozornosti. V rozpočtové dokumentaci jsou tabulky, které hovoří o daňových příjmech. Já jsem se se zájmem podíval na některé daňové příjmy a musím říci, že jsou tam skutečně překvapivá čísla. Vláda například počítá s tím, že se v příštím roce zvýší výběr daně od právnických osob. Pokud víme, tak se nepočítá s žádnými změnami v sazbách, to znamená vláda zřejmě počítá, že k vyššímu výběru dojde v důsledku zrychlení hospodářského růstu. Ale když se podíváme na vývoj v letošním roce, tak vidíme zpomalení a daně příštího roku jsou odrazem ekonomického vývoje letoška. To je přece evidentní věc. Není možné plánovat zvýšení výběru této daně.
Ještě musím říci, dobrodružnější je odhad výběru daně od takzvaných OSVČ, to znamená samostatně podnikajících fyzických osob, OSVČ. Tato daň se eviduje samostatně, protože se vybírá samostatně. Samostatně se spravuje v rámci finančních úřadů. Asi vám neřeknu žádné tajemství, že letošek je historický rok, rok 2011 je historický rok, pokud jde o tuto daň, protože letos došlo k úplnému rozvalu výběru daně z příjmu fyzických osob OSVČ. Kombinace daňového bonusu, výdajových paušálů, zrušení minimálního vyměřovacího základu pro daň z příjmu vedla k tomu, že celkový výběr této daně bude na konci letošního roku možná jedna, možná jedenapůl miliardy za celý letošní rok. Když si spočítáte, že OSVČ je zhruba milion, a vydělíte miliardu milionem, tak vám vychází částka, kolik jeden živnostník zaplatí na dani České republice. Ale pozor, to je jenom teoretická rozvaha. Pokud se podíváte na venkovské finanční úřady a zeptáte se mimo velká města, jak vypadá výběr této daně, tak vám úředníci k překvapení řeknou, že výběr je v minusu. A víte, proč je v minusu? Protože většina daňových poplatníků v této kategorii si nechodí na finanční úřad pro to, aby zaplatili daň, ale oni si chodí už jenom proto, aby jim byl vyplacen daňový bonus, to znamená, že většina OSVČ v naší zemi se dostala do pozice, že je jim vyplácen daňový bonus u daně z příjmu, ne že by platili daň. ***