(9.50 hodin)
(pokračuje Tejc)
Kdyby tato podmínka, kterou jsme se snažili dát do návrhu zákona, kterou jsme se snažili prosadit a přesvědčit o ní své kolegy, byla zakotvena, pak bychom nemuseli dnes hledat jakékoli další pojistky, protože by to byla pojistka skutečně zásadní, která by vyřešila spoustu věcí. I z tohoto požadavku jsme s ohledem na to, abychom neblokovali jednání o přímé volbě, jako sociální demokraté ustoupili.
Pan předseda Sobotka hovořil o našich požadavcích. Skutečně bychom rádi, aby prezident měl omezenu imunitu jen na dobu výkonu mandátu, protože dnes je nestíhatelný a cokoli a čehokoli by se prezident - a dnešní prezident i ten budoucí - dopustil, by, pokud ten náš návrh nebude přijat, nebylo možné stíhat a nebylo by možné jej potrestat ani zbavit funkce.
Já si pamatuji, že před několika měsíci zde byla velká debata, a byla to TOP 09, která říkala: "Prezident by měl mít souhlas předsedy vlády nebo ministra spravedlnosti v případě, že chce udělit milost nebo abolici, tedy vstoupit a zastavit trestní stíhání ještě nedokončené." Byla to TOP 09, která toto téma otevřela v souvislosti s kauzami, o kterých jsme se v médiích mohli dočíst, a docela mě překvapilo, že TOP 09 teď v těch posledních dnech a hodinách již tak razantní není. A ten náš návrh, který je velmi vstřícný, aby se kontrasignace, tedy souhlas předsedy vlády, netýkala milostí, ale pouze abolicí, tedy pouze vstupů do probíhajícího řízení, považujeme za velmi umírněný, a jak jsem říkal, rozumný.
O České národní bance a o tom, jakým způsobem by měla být její rada upravována, už se tady hovořilo. Já myslím, že nikdo napříč politickým spektrem nepochybuje o tom, že Ústavní soud je nezávislý. Každému z nás se někdy nelíbilo rozhodnutí Ústavního soudu, nelíbilo se nám jako politikům - některým - zrušení voleb, některým se nelíbilo zrušení některých zákonů či odložení jejich účinnosti tak, aby byly opraveny, ale to je přesně důkaz toho, že způsob, jakým se tvoří Ústavní soud, tedy návrh prezidenta a souhlas Senátu, vede k tomu, že tato instituce je nezávislá, daleko více nezávislá, než kdyby ji jmenoval prezident sám. Proto si myslíme, že je dobře, aby Česká národní banka, která z ústavy má být nezávislá, skutečně nezávislá byla, abychom tento mechanismus zvolili i pro případ výběrů členů Bankovní rady České národní banky.
Já bych chtěl odmítnout to, co zaznělo v médiích v posledních dnech, když jsme o této věci jednali, ze strany pana premiéra, a to že v případě, že by takováto úprava byla přijata, mohlo by to být vykládáno tak, že omezuje Česká republika nezávislost centrální banky, a mohlo by to mít vliv na rating České republiky a na její důvěryhodnost. Já jsem přesvědčen, že právě opak je pravdou, protože vliv na rating by mohlo mít to, když před každými volbami, kdy budou kandidovat jednotliví kandidáti v přímé volbě, budou dotazováni na to, kdo by mohl být členem Bankovní rady, budou dotazováni na své kontakty s finančními skupinami, budou dotazováni na to, jak budou financovat kampaň a zda se těchto kampaní a tohoto financování nebudou účastnit finanční skupiny, které se budou chtít díky svému vlivu na prezidenta ujmout role rádců pro to, kdo by měl být v Bankovní radě a kdo by měl rozhodovat např. o regulaci bank. To je podle mého názoru docela zásadní riziko, a proto si myslím, že tento argument neobstojí, protože i v případě, že Česká národní banka bude nadále jmenována pouze prezidentem republiky, tak právě v těch přímých volbách, kdy před nimi bude velká debata o tom, jakým způsobem se dotkne ten nový výběr nového prezidenta ratingu České republiky.
A na závěr myslím, že je potřeba položit jednu zásadní otázku, a to předsedům přinejmenším dvou stran, které jsou zastoupeny také v Senátu - koaličních -, to znamená ODS a TOP 09. Věci veřejné, pokud se nemýlím, žádného svého zástupce v Senátu nemají, mají zjednodušenou roli. Nicméně v tuto chvíli je potřeba vědět, a já bych rád slyšel od pana premiéra to, co zásadně při těch neformálních hovorech již naznačil, a bylo by dobře, kdyby to řekl tady před Poslaneckou sněmovnou, jestli v případě, že tento návrh bude přijat ve znění, jaké si přeje koalice, to znamená budou přijaty pouze ty dva pozměňovací návrhy, nikoli návrh na to, aby Bankovní rada byla jmenována se souhlasem Senátu či vlády, jestli pro takový návrh, který by postoupil z této Sněmovny, hlasovaly i 3/5, přibližně 3/5 senátorů ODS v Senátu, a 3/5 senátorů TOP 09. Protože my jako sociální demokraté říkáme, že téměř všichni, bez výjimky, senátoři sociální demokracie v případě, že tady budou schváleny všechny tři naše pozměňovací návrhy, pro takový návrh ruku zvednou. To myslím, že je potřeba, aby zaznělo, abychom věděli, že pokud tento návrh v Poslanecké sněmovně schválen bude ve znění, které předložila vláda, s těmi dvěma pozměňovacími návrhy, že pro to bude hlasovat drtivá většina, téměř všichni senátoři ODS a téměř všichni senátoři TOP 09.
Já chápu, že máme v ústavě dán volný mandát v tom smyslu, že samozřejmě není možné senátory stejně jako poslance nutit k hlasování, to tak určitě je a to já rozhodně nezpochybňuji, ale myslím, že předsedové politických stran mají povědomost o tom, jaké jsou nálady v jednotlivých klubech, včetně těch senátních, a myslím, že pro to závěrečné rozhodování to bude velmi důležité.
My jako sociální demokraté se snažíme o to, aby ten návrh, který odejde odtud ze Sněmovny, byl co nejlépe průchozí v Senátu, a jsme přesvědčeni, že všechny ty tři návrhy směřují právě k tomu, aby úspěšný byl, a proto vás prosím o jejich podporu. Děkuji.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Faktická poznámka pan poslanec Stanislav Polčák. Prosím.
Poslanec Stanislav Polčák: Vážená paní předsedkyně, mně to nedá, já musím reagovat na slova pana předsedy Tejce. Velmi krátce tedy k otázce udělování milostí prezidentem republiky.
Ano, je pravdou, že názor TOP 09 a Starostů je velmi blízký tomu, aby tato pravomoc byla kontrasignována, protože se tak děje třeba i ve Francii. Nicméně jsme si vědomi toho, že tato kompetence by musela nalézt ústavní shodu, a tu ústavní shodu nenalézáme. My zde nejsme od toho, abychom vydírali jak naše koaliční partnery, tak vás a dupali jako na písečku a tvářili se, že bez schválení tohoto požadavku přímá volba prezidenta republiky nebude. Tudíž náš postoj se asi v této věci diametrálně odlišuje od postoje sociální demokracie, jak nám jej předvádí teď, když chce, aby tři podmínky ze tří byly schváleny. Klub TOP 09 a Starostů takto nevystupuje. Děkuji.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová To byla faktická poznámka. Dále místopředseda Sněmovny Lubomír Zaorálek se hlásí o slovo. Prosím.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Dobré ráno, vážení kolegové. Není snad třeba chodit kolem horké kaše. My jsme tady včera viděli vystoupení guvernéra České národní banky. Já jsem mu nezáviděl jeho roli. Je to pozoruhodné, samozřejmě, jak názory guvernéra dneska pozoruhodně kopírují názory prezidenta Václava Klause. Nikdo se tady tomu ani už příliš nediví a člověk už ani neměl svědomí tady klást panu guvernérovi otázku, jak je to možné, že tak nápadně podobá dlouhodobě tím, co hlásá Václav Klaus. Já si myslím, že vystoupení guvernéra včera mě přesvědčilo o tom, že tohle není nezávislá banka, pokud máme v ústavě dneska možnost, která v zemích kolem nemá obdoby, že totiž prezident má ve svých rukách volbu dozorčí rady České národní banky, a samozřejmě ono to podle toho vypadá.
Mně připadalo, že vystoupení guvernéra včera bylo kuriózní v tom, že pan guvernér dokonce zapomněl i na to, že v roce 2010 v době, kdy on byl guvernér, tak podle výroční zprávy to byl právě on, kdo souhlasil s tím, že se Mezinárodnímu měnovému fondu poskytla bilaterální půjčka v souhrnné výši 1,03 mld. eur. ***