(9.20 hodin)
Poslanec Vojtěch Filip: Děkuji, paní předsedkyně. Proto naše návrhy v novele ústavy vyplývají z jednoduchého principu. KSČM podporuje přímou volbu prezidenta a přeje si zachování parlamentního charakteru republiky. Proto jednotlivé kompetence upravujeme způsobem, který odpovídá charakteru ústavy. To znamená, pokud jde o kompetence prezidenta republiky ve věci jmenování členů Bankovní rady, jsme toho názoru, že je potřeba, aby tam byla spolučinnost Poslanecké sněmovny. Poslanecké sněmovny proto, že nechceme posilovat vliv výkonné moci na Českou národní banku a nechceme posilovat obecně vliv Parlamentu na činnost Bankovní rady, resp. České národní banky, ale chceme posílit činnost té komory, která je rozpočtově odpovědná, a musí se tedy, jak jsme včera byli svědky, zabývat nejen státním rozpočtem, státním závěrečným účtem, ale samozřejmě také tím, jaká je bilanční suma národní banky, jaká je její devizová politika, jaká je její politika finanční a měnová. V tomto ohledu tedy je spolučinnost nebo návrh, volba členů Bankovní rady, které potom jmenuje prezident republiky, tím posílením pravomoci Poslanecké sněmovny a udržením parlamentního charakteru České republiky. To je náš základní návrh, který je odlišný od návrhů, které tady jindy padly.
Samozřejmě že v tomto ohledu jsme v určité nevýhodě, protože jsme se od počátku neúčastnili těch jednání, která vedla vládní koalice se sociální demokracií, a proto jsme to uváděli až tady při druhém čtení, i když jsem návrh avizoval dopředu. V tomto ohledu jde o základní změnu, která podle mého soudu vede k vyšší odpovědnosti ústavních orgánů vůči měnové politice v té velmi turbulentní době. Individuální odpovědnost prezidenta republiky si myslím není nijak narušena. To jmenování tam je, ale ta odpovědnost orgánu, ústavního orgánu, to je Poslanecké sněmovny, která má odpovědnost za rozpočet, tady se zvýrazňuje a to myslím je ústavně dobře, že to posiluje i odpovědnost celé politické scény.
Já nemohu souhlasit s těmi řečmi, že všichni politici jsou vnímáni špatně. Lidé odlišují, kdo je politikem a kdo je státníkem. Odlišují ty, kteří se politikou živí, a kteří přemýšlejí o tom, jak má stát vypadat. V tomto ohledu si myslím, že nemáme podléhat panice a oddělit ty, kteří politikaří, od těch, kteří skutečně přemýšlejí o tom, jak má fungovat stát.
V tomto ohledu jsme si dovolili při přímé volbě prezidenta i uvolnit tu situaci, která se týká té jiné změny ústavy, a to je jmenování prezidenta a viceprezidenta Nejvyššího kontrolního úřadu. Znovu podotýkám, že ten přesun z článku 62 do článku 63 je u Bankovní rady srozumitelný a u článku 62 odebrání pravomoci prezidentu republiky a přesunutí do článku 29 do odstavce 3 vyplývá z toho, že chceme, aby Nejvyšší kontrolní úřad byl zcela nezávislý na výkonné moci a fungoval tak jako jiné systémy, které jsem tady jmenoval. Připomínám, že například tzv. státní revizoři v Lucembursku dokonce mohou a nemusí být poslanci, ale v každém případě fungují tak, že i v přechodech volebního období svým způsobem fungují dál, aby bylo zajištěno, a to už po dobu v podstatě 150 let, fungování kontrolního systému státu. Poslední úprava tam byla z roku 1999 a je evidentně funkční.
Tyto drobné změny, které samozřejmě ale mají zásadní charakter, protože se týkají Ústavy České republiky, splňují nároky, které na to klub KSČM měl a s nimiž šel do jednání. To znamená zajistit přímou volbu prezidenta a přitom zajistit i udržení parlamentního charakteru české ústavy a České republiky. Děkuji vám.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji. Prosím pana poslance Jiřího Šlégra.
Poslanec Jiří Šlégr: Děkuji za slovo. Vážená paní předsedkyně, vážená vládo, poslankyně a poslanci, předsednictvo strany Národní socialisté a levice 21. století na svém sobotním zasedání jednomyslně přijalo rezoluci k přímé volbě prezidenta republiky. Kdo se seznámil nebo seznámí s tímto dokumentem, jistě odhadne, jak budou v této Sněmovně hlasovat o návrhu ústavního zákona, kterým se mění Ústava České republiky ve svých článcích upravující přímou volbu prezidenta republiky. Ano, budu hlasovat pro návrh. V krátkosti zdůvodním proč.
Přímá volba prezidenta rezonuje v programech politických stran již dlouhá léta, vždy však nabírá intenzitu v předvolebním období. Každá strana se bije v prsa, že to bude právě ona, která v nadcházejícím volebním období přímou volbu prezidenta prosadí. Nikdy již nechci zažít trapasy, které v posledních několika prezidentských volbách procházely, nikdy již nechci zažít atmosféru zejména poslední volby, která připomínala spíše volby kdesi v Palermu. (Velký hluk v sále.)
Pro mne je důležitým kritériem při rozhodování, zda přímou volbu prezidenta podpořit, či ne, mínění občanů této republiky. Jejich drtivá většina v průzkumech veřejného mínění s přímou volbou prezidenta souhlasí. Lidé si chtějí zvolit kandidáta, jehož lidské kvality dávají záruku, že bude funkci hlavy státu plnit skutečně podle zájmu všeho lidu, jak se praví v prezidentském slibu. Takového kandidáta, který bude důstojným reprezentantem České republiky, který na sebe nebude za každou cenu upozorňovat, který bude důsledně hájit zájmy naší republiky v zahraničí. Takového kandidáta, který bude nadán přirozenou autoritou, skutečnou osobností respektovanou všemi. Takového kandidáta, který bude v prezidentském úřadu přistupovat s pokorou, s vědomím, že není všemocným pánem na zeměkouli, a zodpovědností, aby důvěru voličů nezklamal. Takového kandidáta, který nebude aktivistický, nebude svým chováním zbytečně přidělávat, nebo naopak zakrývat problémy v zemi, naopak bude svou prací a svým příkladem přispívat k lepšímu řešení. (V sále je velký hluk, poslanci se baví mezi sebou a nevnímají okolí.) Takového kandidáta, který bude imunní vůči lobbistům, stranickým sekretariátům, protekci či klientelismu všeho druhu. Takového kandidáta, jenž je zárukou, že se obklopí kvalitním odborným týmem a své pravomoci bude vykonávat na základě jeho odborných argumentů.
Věřím, že takový kandidát existuje. Věřím, že lidé jsou schopni takového kandidáta zvolit. Nepodceňuji českého voliče. Jsem přesvědčen o tom, že k volbě prezidenta republiky bude přistupovat se vší vážností, vědom si jednak určité historické příležitosti a jednak i odpovědnost za svou volbu. Bude pečlivě vzpomínat na politické či občanské postoje prezidentských kandidátů minulosti, že zkrátka se nenechá opít rohlíkem. Měli bychom občanům této země umožnit vybrat jejich kandidáta v přímé volbě. Nevázat přímou volbu na úpravu kompetencí prezidenta z přímé volby vzešlého.
Nejdůležitější je splnit slib, který jsme občanům dali. Vyzývám vás proto všechny, abychom přímou volbu prezidenta republiky v hlasování podpořili. Děkuji.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Nyní požádal o slovo předseda ČSSD Bohuslav Sobotka. Prosím.
Poslanec Bohuslav Sobotka: Děkuji. Vážená paní předsedkyně, vážené kolegyně, vážení kolegové, vážená vládo, dámy a pánové, musím říct, že dnešní den je pro Českou sociální demokracii důležitým dnem, protože naše snaha prosadit přímou volbu prezidenta republiky do ústavního pořádku České republiky trvá vlastně už od roku 1992. Tehdy poprvé naši předchůdci, kteří seděli tady v lavicích ještě tehdejší České národní rady, když jako sociální demokraté připravovali alternativní návrh k ústavě vznikající České republiky, tak do této alternativy zakomponovali návrh na to, aby prezident republiky byl volen přímo všemi občany. ***