(18.30 hodin)
(pokračuje Vaňhová)

Nebývá příliš obvyklé, aby před vás předstoupil představitel jednoho ze 14 krajů České republiky s představením a obhajobou návrhu legislativních změn, a je zcela výjimečné v jedenáctileté historii vyšších územně samosprávných celků předstoupit před vás s tak zásadními návrhy, které vám dnes jménem zastupitelstva Ústeckého kraje budu mít tu čest představit. Vážím si této příležitosti a věřím, že rozprava k těmto zákonům bude věcná a proběhne v atmosféře vzájemné úcty a tolerance.

Srpnové občanské nepokoje ve Šluknovském výběžku vykreslily ve zcela jasném světle dlouhodobě přehlížené a neřešené problémy v sociálně vyloučených lokalitách. Domnívám se, že po roce 1989 Česká republika nezažila masovější protesty občanů, kteří by se tímto krajním způsobem domáhali po vládě České republiky zajištění svých práv a nastolení zákonitosti a pořádku. Nicméně šluknovské události nebyly pro Ústecký kraj prvotním impulsem pro přípravu dnes předkládaných legislativních návrhů, označených jako ústecký balíček, ale zcela zásadním a viditelným potvrzením správnosti našeho rozhodnutí věnovat se narůstajícímu napětí ve vyloučených lokalitách i v oblasti legislativní.

Šluknovsko opustili reportéři a televizní štáby. Situace se uklidnila. To je ale pouhý klam. Stav je velmi vážný a napjatý. Občané jen dali čas státu a jimi zvoleným politikům. Čekají, jak se za jejich práva a další oprávněné požadavky zasadí. Jde přitom o praktické naplnění zcela zásadních rolí státu, jako je zajištění ochrany zdraví a majetku, tedy bezpečnost, zamezení zneužívání sociálního systému, zajištění veřejného pořádku a vzájemného soužití a podobně. Obávám se, že případná přetrvávající nečinnost státu může vést k výrazně radikálnějším projevům veřejné nespokojenosti.

Ačkoliv návrh legislativních změn zpracoval a dnes vám představuje Ústecký kraj, žádné město či obec v celé České republice si na základě aktuálního vývoje nemohou být jisty, že se jim popisované problémy vedoucí k sociálnímu napětí budou i nadále vyhýbat. Z listopadového průzkumu veřejného mínění, které pro Ústecký kraj uskutečnila agentura STEM/MARK, mimo jiné vyplývá, že opatření navrhovaná Ústeckým krajem pro řešení situace ve vyloučených lokalitách mají masivní podporu obyvatel. Velmi silná, téměř 90procentní podpora předloženého balíčku je signálem, že naše návrhy jsou lidmi vnímány pozitivně a že očekávají konkrétní kroky před sliby politiků.

Vážený pane místopředsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, chtěla bych z tohoto místa zdůraznit, že pomoc občanům, kteří žijí v sousedství vyloučených lokalit, je zcela mimo politické ideje. Jasným důkazem může být naprostá jednota všech politických stran, ať pravicových, levicových či středových, při hlasování o ústeckém balíčku v zastupitelstvu Ústeckého kraje. Nic víc bych si nepřála, než aby podobná jednota a společná ochota a zodpovědnost pomoci všem lidem v obdobné situaci, v jaké jsou občané na Šluknovsku, zavládla i dnes zde, v Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky.

Úvodem považuji za nezbytné zmínit tři hlavní body, které jsou všem třem návrhům Ústeckého kraje společné. Osvětlí vám proces vzniku návrhů, jejich vnitřní logiku a zásadní význam pro regulaci aktuálních sociálních problémů.

Veškeré návrhy, které tvoří součást tohoto balíčku a které jsou nyní projednávány jako sněmovní tisky číslo 494, 495 a 496, byly zpracovány na základě usnesení zastupitelstva ze dne 31. března 2010, jímž byl schválen záměr přípravy návrhu zákonů v souvislosti s bojem proti extremismu podle závěrů konference Společně proti extremismu. Návrhy jsou výsledkem dlouhodobé strategie Ústeckého kraje ve vztahu k potírání problémů sociálního vyloučení a projevů extremismu, jimž kraj věnoval a věnuje dlouhodobou a souvislou pozornost a zapojuje do tohoto procesu jak neziskový sektor, tak příslušné orgány veřejné správy. Účastníky zmíněné konference, kteří společně formulovali návrhy potřebných opatření, která se stala základem právě představovaného balíčku, byla i rezortně zodpovědná ministerstva a Agentura pro sociální začleňování v romských lokalitách. Jakékoliv spojování legislativního balíčku s událostmi roku 2011, k nimž patří zejména vyostřování situace v sociálně vyloučených lokalitách, kupř. na Šluknovsku, by byla zcela zkreslující a nedůvodně by snižovala význam předkládaných návrhů. V případě všech tří návrhů se jedná o věcné problematiky zcela zásadní pro fungování celé české společnosti, nikoliv o otázky pouze lokální či regionálního významu.

Zákonodárná iniciativa kraje je založena na úrovni české ústavy a není nijak věcně omezena. Různost subjektů se zákonodárnou iniciativou ve vztahu k jakémukoliv předmětu právní regulace má své významné opodstatnění. Společenské otázky, jejichž právní úprava se ukáže jako nezbytná, jsou v praxi nazírány zcela odlišně z pozice centrálních orgánů státní správy a jinak z pohledu orgánů, které jsou blíže každodenní praxi, a mají tak s problematikou přímou zkušenost. Tyto dva různé pohledy jsou rovnocenně důležité. V oblasti sociální je žádoucí, pokud přichází se zákonodárnou iniciativou orgán kraje jako vyššího samosprávného územního celku, který má přímé zkušenosti s danou problematikou v její živé podobě.

Návrh balíčku prošel nejenom připomínkovým řízením jednotlivých odborů v rámci krajského úřadu, ale v rámci setkání se starosty obcí Ústeckého kraje při vstupu do připomínkového řízení byl také prezentován všem starostům. Na internetových stránkách Ústeckého kraje byly veškeré návrhy zveřejňovány a obcím byla dána příležitost, aby se k nim vyjadřovaly, připomínkovaly či návrhy doplňovaly. V době, kdy se opakovaně ukazuje nefunkčnost mnoha právních předpisů při jejich aplikaci na reálné společenské vztahy, je nutné věnovat zvýšenou pozornost návrhům vzešlým zdola, ze zdrojů co nejbližších občanům.

V době, kdy byly všechny návrhy zastupitelstva předloženy Poslanecké sněmovně, byl projednán větší počet návrhů, které se dotýkaly stejného nebo podobného předmětu úpravy, zejména šlo o oblast právní regulace loterií a návrhy změn právní úpravy v oblasti sociální. Ústecký kraj na všechny tyto paralelně projednávané návrhy reagoval již v rámci podrobných důvodových zpráv a dále své návrhy modifikoval dle vývoje projednávání konkurenčních návrhů tak, aby návrhy Ústeckého kraje byly přizpůsobeny již schváleným právním úpravám. Dovoluji si proto zdvořile varovat před paušálními úvahami o duplicitě navrhované úpravy ve vztahu k právní úpravě existující a apelovat na vaši odbornou pozornost věnovanou konkrétnímu obsahu projednávaných sněmovních tisků. I v případech, kdy by muselo dojít k novelizaci právních předpisů, jež byly takto otevřeny v době nedávno minulé, je nutno podpořit správné návrhy, které mají potenciál zlepšit život našich občanů. Stabilita právní úpravy a co nejmenší četnost novelizujících zásahů je pochopitelně jedním ze zásadních principů právního státu, konkuruje-li však oprávněným zájmům občanů, měl by tento jejich zájem dostat nepochybně přednost. V žádném z návrhů tak nelze v žádném případě tvrdit, že nejsou neschválitelné, či dokonce následně v praxi nerealizovatelné. Na dílčí změny lze reagovat zdrojem pozměňovacích návrhů.

A nyní ke sněmovnímu tisku 494, vydání zákona o některých opatřeních při zajišťování bydlení osobám v hmotné nouzi a o změně zákona o státní sociální podpoře a zákona o pomoci v hmotné nouzi, zkráceně nazvaný zákon o sociálním bydlení. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP