(16.10 hodin)
(pokračuje Němcová)

Zahajuji projednávání bodu č. 29. Je to

 

29.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 111/1994 Sb.,
o silniční dopravě, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 518/ - prvé čtení

Z pověření vlády tento návrh uvede ministr dopravy Pavel Dobeš. Prosím, pane ministře, o vaše slovo.

 

Ministr dopravy ČR Pavel Dobeš Děkuji, paní předsedkyně. Vážené paní poslankyně, vážení poslanci, dobrý den. Dovolte mi, abych ve stručnosti představil návrh zákona, kterým se mění zákon č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě.

Předložený vládní návrh se soustředí zejména na úpravu zákona o silniční dopravě ve vztahu ke třem nařízením Evropské unie, takzvaný silniční balíček, která mají nabýt účinnosti od prosince 2011. Přijetí tohoto návrhu zákona je nezbytné, a ačkoli jsou nařízení přímo aplikovatelná, v zákoně chybějí ustanovení, která by upravovala zejména související vnitrostátní postupy příslušných správních orgánů a zajišťovala vytvoření rejstříků silničních dopravců. Většina institutů obsažených v návrhu je již v dnešní právní úpravě známá a veškeré změny byly formulovány tak, aby pro dotčené subjekty pokud možno nepředstavovaly navýšení administrativní zátěže a jiné zátěže, a tím došlo k vyjasnění řady ne zcela jasně formulovaných ustanovení a doplnění k některým institutům, kde jsou chybějící.

Co se týče těch samotných tří nařízení Evropské unie, zde se jedná zejména o zavedení společných pravidel - za prvé pro výkon povolání podnikatele v silniční dopravě, za druhé pro přístup na trh mezinárodní silniční nákladní dopravy, za třetí pro přístup na mezinárodní trh autokarové a autobusové dopravy. Samotná transpozice také upravuje podmínky pro získání koncesí. Nová je podmínka řádného a trvalého usazení v České republice, podnikání s velkými vozidly a nově zavedení rejstříku podnikatelů v silniční dopravě. Tím pádem se nahrazuje i centrální registr vozidel, respektive - pardon - dopravců.

V této věci bych také rád požádal Poslaneckou sněmovnu, aby podle § 91 jednacího řádu zkrátila lhůtu pro projednávání návrhu zákona v příslušném výboru o 30 dnů. Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji panu ministrovi. Prosím, aby tento návrh ještě potom uvedl v rozpravě. Nyní se ujme slova zpravodaj pro prvé čtení, kterým je pan poslanec Václav Baštýř. Prosím.

 

Poslanec Václav Baštýř: Dobrý den, paní předsedkyně, dámy a pánové. Pan ministr nám myslím si dost důsledně přednesl vládní návrh, představil ho tak, abychom dokázali pochopit, o co v tomto zákoně jde. Nebudu se o tom více, blíže zmiňovat.

Nicméně bych byl velmi rád, kdybychom podpořili zkrácení lhůty na 30 dnů, neboť Evropská unie tento zákon zavedla už v letošním roce a my jsme malinko ve skluzu, takže to bych velmi podpořil. Dále bych prosil, aby tento zákon byl přikázán k jednání hospodářskému výboru. Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji panu zpravodaji. Zahajuji obecnou rozpravu. Hlásí se do ní pan poslanec Karel Šidlo. Prosím, pane kolego.

 

Poslanec Karel Šidlo: Děkuji za slovo. Vážená paní předsedkyně, členové vlády, vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi, abych vás seznámil se svým pohledem na vládní novelu zákona 111/1994 Sb. předkládanou pod tiskem 518 a samozřejmě i se stanoviskem, které jsem nabídl poslaneckému klubu Komunistické strany Čech a Moravy k projednávání této novely.

V tomto volebním období se setkáme již se třetí novelou. Dá se říci, že ta první novela pod tiskem 104 je už mrtvým tiskem, protože byla nahrazena novým tiskem zastupitelstva hlavního města Prahy, který je veden pod číslem 497, ale mohu říci, že dneska právě došlo k tomu, že tento tisk byl vyřazen z programu 32. schůze. Mohu zde konstatovat, že mě to trochu mrzí, protože tento tisk reagoval na mnoho a mnoho připomínek, které se týkaly jedné z oblastí, která právě novelizací zákona č. 111 předloženou z vládního pera není řešena, a myslím si, že stojí za pozornost. Ještě se k tomu vyjádřím.

V podstatě novela, která zde byla uvedena ministrem dopravy, poskytuje tu možnost, že Česká republika skutečně pod tlakem povinností vůči Evropské unii aplikuje tři nové evropské směrnice, které jsou součástí - pardon, tři nařízení, která jsou součástí třetího balíčku silničního, tak, že jsou nahrazována původní dvě nařízení, dvě směrnice a tři nařízení, která byla mnohem řekl bych tvrdší, než jsou tato tři v tom třetím silničním balíčku. Zavádí do českého práva poměrně - a zejména do silniční dopravy - velmi liberální přístup a v některých momentech bych řekl až příliš liberální. Já zde nechci komentovat jednotlivá nařízení, protože zde bylo řečeno, co obsahují, ale chtěl bych se zmínit o tom, co přinesou pro praktické využití tohoto zákona po této novelizaci obsažené v tisku 518 pro českou praxi.

To, že se vozidla budou dělit na malá a velká s limitem 3,5 tuny, což je ta hranice, to mi vcelku vůbec nevadí, protože tak je to i vnímáno v rámci evropských pravidel. Ale ruší se povinnost vést záznam o provozu vozidla. Nevím, zda budeme schopni plně nahradit všechny tyto záznamy tím, že bude elektronické zařízení ve vozidlech, které bude zaznamenávat pohyb a vůbec činnost vozidla. Bude to nahrazeno pouze evidencí pracovní doby řidiče s tím, že budou zejména evidovány povinné přestávky. Mění se registr podnikatelů dopravců a oprávněných osob, mění se podmínky pro získání oprávněných osob i případně pro kvalifikaci dopravců.

Na rozdíl od předchozích novel zákonů, jak už jsem o tom hovořil, zejména těch, které se týkaly - poslední dvě - taxislužby, byť byly z pera zastupitelstva hlavního města Prahy a jsou považována za účelová, tak bohužel dochází k velmi liberálnímu přístupu jak u malých, tak velkých vozidel, zejména u dopravců, a právě ve vztahu k taxislužbě se ztrácí v podstatě povinnost kvalifikace a registrace řidiče taxislužby. Samozřejmě mizí z toho i příležitostná doprava, která byla přesně specifikována právě v tisku 497, a zda k jeho projednání dojde a vnese to zpět do nějaké podoby po novele tiskem 518, nejsem tak zcela přesvědčen.

Je tam jediný problém, že skutečně u taxislužby vzniká celá řada problémů a zneužívání ze strany řidičů taxislužby, a když nic jiného, tak ta novela pod tiskem 497 nastavovala mnohem jednoznačnější podmínky. A to, co na tom bylo velmi elegantní, bylo to, že průkaz řidiče taxislužby je vydáván pouze jeden, a to přímo na řidiče. Takže vlastně povinnosti dopravce, majitele taxislužby, bylo zcela, nebo je navrhováno zcela z toho vypustit. Já to vidím jako velmi efektivní způsob, jak zabránit tomu, aby docházelo k porušování zákona a pravidel, která jsou nastavena pro práci taxislužeb a zejména jejich řidičů. Tady se zcela, tím liberálním přístupem této novely, ztrácí jakákoli vazba, a pokud bychom potom dál nejednali o tisku 497, jako že všechny signály k tomu směřují, jak je postupně vyřazován, tak se dá říci, že ten mnohem liberálnější přístup zavede ještě větší nepořádek do této činnosti, která se týká právě dopravců malých vozidel.

Já předpokládám, že přestože dochází ke zkrácení lhůty, nebo k návrhu na zkrácení lhůty, a Sněmovna jej asi pravděpodobně přijme, bude ještě prostor na hospodářském výboru vést diskusi právě na toto téma, jakým způsobem budou realizovány ty dvě novely zákona 111/1994, o kterých jsem hovořil, to je to, co je dnes projednáváno v tisku 518, a to, co je v podstatě i obsahem tisku 497. Budeme mít snad možnost diskutovat a snad i předkladatelé novely předchozí z pera zastupitelů hlavního města Prahy budou moci ještě ovlivnit nebo vnést svoje představy do této novely, která je nazvána pouze aplikační novelou evropského práva.

Děkuji za pozornost. (Potlesk zleva.) ***




Přihlásit/registrovat se do ISP