(19.00 hodin)
(pokračuje Rath)

Prostě dělali, jako že neexistuje, úředníkům zakázali cokoliv v těchto věcech dělat a bohužel to pokračuje i za ministra Hegera. Tento právní terorismus. Protože nejde o nic jiného než o právní terorismus. Když vy podle správního řádu, podle platného zákona, podáte žádost a Ministerstvo zdravotnictví hraje roli mrtvého brouka, neplatí pro něho správní řád, neplatí pro něho zákon.

Doufám, pánové, že jednou se najde někdo, kdo zrovna vám to oplatí. Za všechny ty pacienty, za všechny ty sestry, za všechny ty lékaře. Že prostě přijde někdo a nezapomene, kdo to udělal! Že to byl pan Šnajdr, jmenovitě. A nezapomene na to za pět let, za deset let, za dvacet let. Totéž nikdo nezapomene, že se na tom podílel ministr Heger. Za pět let, za deset let, za dvacet let. Pokud to nebudu připomínat já, tak si myslím, že se najde spousta dalších, kteří vám to připomenou ještě za hodně dlouho. Protože to, co děláte, nemá v právním státě obdoby.

Dámy a pánové, teď jsme v situaci, kdy jistě vládní většina tady přehlasuje stojedničkou Senát. Vy na to tu sílu máte. Dokonce jsme v situaci, kdy podle mého soudu tím otevíráte Pandořinu skříňku pro příští další privatizace nemocnic. Ženete tím český systém zdravotnictví a Českou republiku do naprosto unikátní pozice, že takovou nenajdete nikde v Evropě. Nikde v Evropě nenajdete zdravotní systém založený na většině, tedy majoritě soukromých nemocnic. Ten systém prostě takto fungovat nemůže. Nemůže proto, protože ho neufinancujete. Dnes ta soukromá zdravotnická zařízení, myslím tím nemocnice, která prosperují, prosperují jen díky tomu, že mají mimořádný režim úhrad od zdravotních pojišťoven. Prostě běžte se zeptat do svých nemocnic ve svých městech, ve svých krajích. Běžte se jich zeptat, jak je platí zdravotní pojišťovny. A zjistíte, že je platí daleko hůř, než platí ty ojedinělé soukromé subjekty v okolí. Všichni víme a ví to i pan ministr Heger, že soukromá Nemocnice Podlesí dostává roky - roky - výrazně vyšší platby za totéž, co dělá o kousek dál fakultní nemocnice. Ptáte se proč? No prostě proto. Prostě proto, dva subjekty vedle sebe, jeden státní, druhý soukromý, ošetří pacienta, věřme tomu, že oba stejně kvalitně, aspoň tak vycházejí měření, a jeden za to dostane o 20 % víc třeba než ten druhý. A takhle to funguje roky. Roky, protože samozřejmě ty ojedinělé soukromé subjekty si často, ne vždycky - viz brandýská nemocnice, to je jedna z výjimek, ale stejně je výjimka i třeba neratovská nemocnice a další - tak si řada soukromých subjektů dokáže prolobbovat lepší úhrady zdravotní péče, než kolik dostávají městské, krajské nebo státní zařízení. To je realita, kterou tady ignorují roky ministři zdravotnictví. Jedině, kdy jsme se to pokoušeli narovnat, bylo krátké období v roce 2006, kdy jsme nejprve zmapovali, jak dostávají nemocnice úhrady, a když jsme zjistili, že nejlépe placené nemocnice jsou ze dvou třetin soukromé subjekty, tak jsme se začali ptát hlavně Všeobecné zdravotní pojišťovny, jak je to možné. Než se cokoli stačilo - protože smluvní vztahy trvají dlouho, to je nastavené, to nezměníte z měsíce na měsíc, k tomu potřebujete minimálně jeden až dva roky, obrátit ten systém - tak volby s tím zatočily a pánům Julínkům, Šnajdrům a dalším to bylo jedno. Nebo možná dokonce to i podporovali. Pan Šnajdr je předseda správní rady VZP a nese dvojí zodpovědnost. Jednak jako náměstek tehdy, ale i dnes jako předseda správní rady za to, že třeba VZP standardně běžně platí rozdílné úhrady za stejnou práci, za stejnou péči různým subjektům. A zajímavé je, jak jsem říkal, že když si uděláte analýzu, že ze dvou třetin jde o soukromá zařízení. Takže pokud by ten hospodářský zázrak měl fungovat všude a všude jsme ty nemocnice zprivatizovali, tak se připravme na to, že majitelé logicky vyvinou extrémní tlak, aby od pojišťoven dostali víc. Už dnes se nám zase pojištění propadá do hlubokého deficitu. Dnes nechcete ani uhradit zvýšené náklady z DPH. Můžete mi říct, z čeho byste to zaplatili? Samozřejmě prostředky na to nemáte. A nebudou ani v budoucnosti.

Pan ministr tady bude tvrdit, že on určitě je odpůrcem toho, aby se většina nemocnic privatizovala, a bude to říkat naprosto vážně, seriózně, s tím, že on si to nepřeje. Pak se ho tedy ptám, proč dělá kroky, které k tomu směřují.

Pane ministře, já netvrdím, že tento zákon je dokonalý, bezchybný. Vycházel z některých evropských norem, z některých evropských předloh a jistě byl materií k debatě a k diskusi a k úpravám. Ptám se vás, proč jste tedy, když jste ale s ním nespokojen, nepřišel za více než rok, co jste na ministerstvu, s vlastním návrhem toho, jakou právní neziskovou formu by měly mít nemocnice. Zatím v podstatě jen teoreticky hovoříte o fakultních nemocnicích, že by měly být předělány na univerzitní. Při té debatě ale už naznačujete, že některé nemocnice, které jsou dnes fakultní, by vlastně měly být zprivatizovány. Takže vy si sám protiřečíte. Třeba Bulovka, která by měla být vyňata z toho, že je fakultní nemocnice, je to vaše nemocnice, tedy ministerská, státní, tak je veřejným tajemstvím, že je připravována k privatizaci. Obdobně se dá uvažovat i třeba o Thomayerově nemocnici. Čili vy na jednu stranu hovoříte o tom, že privatizaci nechcete, a na druhou stranu ji více či méně aktivně připravujete.

To, co vám stálo v cestě, je samozřejmě tento zákon. A zvlášť nepříjemná komplikace, že třeba Středočeský kraj už před dvěma nebo třemi dokonce lety podal žádost o transformaci našich nemocnic, akciových společností, na tuto neziskovou formu. Tři roky děláte, že to nevíte. Znovu připomenu, že i vámi najatý, resp. panem Šnajdrem a Julínkem najatý právník doktor Němec, ano, ten doktor Němec, který předtím byl známý jako ministr spravedlnosti svojí aférou třeba katarského prince, tak ten pracoval pro Ministerstvo zdravotnictví, také, tuším, i pro pana Topolánka. Ale i on ve své právní analýze pro Ministerstvo zdravotnictví, kterou si objednal pan Šnajdr s panem Julínkem, jasně napsal, že není jediný právní důvod, proč nezapsat a nevyhovět žádosti Středočeského kraje o transformaci nemocnic na neziskové organizace.

Jediný logický a vysvětlitelný důvod je, že prostě víte, že pokud by ty nemocnice byly takto transformovány, už je prakticky nejde zprivatizovat. Nejde je jednoduše pronajmout, nejde je jednoduše prodat. Protože ten zákon říká, že k takovémuto aktu potřebujete tři čtvrtiny hlasů zastupitelstva příslušného kraje nebo příslušného města, pokud by šlo o městskou nemocnici. Tři čtvrtiny. Čili víte, že i po případných změnách v krajích a po jiném politickém uspořádání by bylo velice obtížné získávat takovouto většinu pro pronájem či prodej nemocnic. Tedy jediné logické vysvětlení - a já ani pana Šnajdra ani pana ministra nepodezírám z naivity, tím vám skutečně nechci kazit reputaci, že byste jeden nebo druhý byli naivkové, to určitě nejste. Čili jediné logické vysvětlení pro tento váš návrh zrušit tento zákon je, že samozřejmě jste se nevzdali svých plánů na privatizaci nemocnic a říkáte si, že čas možná změní ty poměry sil. A najednou i v těch krajích budete mít zase třeba většinu. A nemocnice, které dnes dobře fungují, jsou dobře vybavené, jsou rekonstruované, zase někomu prodáte v podstatě za hubičku. Stejně tak jako váš kolega Petr Bendl prodal tu brandýskou, tu rakovnickou, tu hořovickou, případně onkologii na Pleši a další. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP