(19.20 hodin)
(pokračuje Huml)

Další bod. Máme ve Švýcarsku zablokované velké peníze z prodeje Mostecké uhelné. Podle všechno nikde nechybějí, byť Švýcaři tvrdí, že pocházejí z trestné činnosti na území České republiky. Nebylo by od věci začít pracovat na jejich vrácení do rozpočtu. Měli bychom určitě pro příští rok polovinu problémů. Návod, jak vybírat daně, najdete na Tchaj-wanu. Jak to tam funguje, o tom tady již mluvil jeden můj předřečník a já se nechci opakovat. Považuji to však za velmi jednoduchý návod, jak postupovat i v ČR. Jenom chtít - a v jednoduchosti je síla.

K výdajové stránce. Velmi krátce, už nebudu dlouho zdržovat. Slibovali jsme snížení výdajů za předražené zakázky. Chtěli jsme absolutně průhledné vypisování zakázek a zcela odkryté struktury u všech organizací, které jsou napojeny na státní rozpočet. Podle dohod vládních stran již vidím, že u subdodavatelů to opět budou záhadné firmy. Návrh TOP 09, který jsem se chystal podpořit, byl stažen, pokud mám správné informace. Ekologická katastrofa se v Čechách řeší velmi podivným způsobem. Ostravské laguny jsou příkladem, jak se na tomto poli za stání peníze podniká. Stát zaplatí likvidaci a firma sajrajt prodá do Polska, kde se spálí v briketách. Zaneřádí ovzduší nejen Polákům, ale protože kouř nezná hranice, možná nám něco dofoukne zpátky do Čech.

Výdaje, které podporují infrastrukturu, bychom krátit neměli. I za doby hladomoru se stavěly - někdy nesmyslně - hladové zdi, ale byla práce a placena byla ze společných peněz. Silnice jsou v Čechách žalostné. Peníze na jejich údržbu a výstavbu však krátíme. Média škrtání pomoci v nouzi potřebným převádějí řízeně na určitou skupinu obyvatel. Těchto lidí je však menšina. Škrty se dotknou všech! Již mám stejně jako vy plnou schránku příběhů lidí, kteří jsou na hranici životního minima. Po Novém roce, projdou-li všechny zákony, na základě kterých je postaven tento návrh státního rozpočtu, se ne do záchranné sítě, ale pod ní dostanou tisíce obyvatel všech barev pleti. Sociální výdaje klesají jen proto, že nás hodláte posílat do důchodu v 70 letech. Já si myslím, že tohle je jedna z otázek, na kterou měla být vypsána referenda. Ale to byste se museli ptát a nabízet dvě otázky: buď budeme pracovat do 70, anebo budeme platit vyšší daně. A vy jste se rozhodli udělat obojí! Posílat lidi do důchodu v 70 a ještě platit vyšší daně!

Takže já mám s rozpočtem opravdu problém a nevím, nevím, jestli ho podpořím v závěrečném hlasování. Děkuji za pozornost, přeji hezký večer a dobrou chuť k večeři. (Potlesk v levé části sálu.)

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Nyní je přihlášen pan poslanec Milan Urban, ale jestli s přednostním právem chce vystoupit místopředseda Sněmovny? (Mpř. Zaorálek dává přednost poslanci. Urbanovi.) Pan poslanec Milan Urban má slovo.

 

Poslanec Milan Urban: Vážená paní předsedkyně, kolegyně, kolegové, já vás dlouho nezdržím. Určitě bych tady mohl mluvit dlouho o tom, že rozpočet je falešný - mám na mysli prognózu, na které je postaven, která se už v průběhu tohoto projednávání z hlediska Ministerstva financí změnila, tedy snížila. Růst v příštím roce podle Ministerstva financí bude mnohem nižší, než na kterém je postaven rozpočet. Když se podíváme na čísla OECD, tak situace možná ještě bude mnohem dramatičtější. Slova o tom, že rozpočet bude korigován v příštím roce, ta jsme tady již v minulosti slyšeli. Bohužel rozpočty korigovány nebyly. Já věřím tomu, že ano, ale docela rád bych slyšel návrh pana ministra na principy korekce, tak jak pravděpodobně podle reálného vývoje ekonomiky v roce 2012 bude tento rozpočet změněn. To je první věc.

Druhá věc. Myslím si, že rozpočet je postaven na nespravedlivých principech. To je to téma, že zatěžuje řešení deficitu, tedy dluhu ČR, některé skupiny více, některé méně. Rozpočet také podle mého názoru je manažersky chybný a já řeknu alespoň dva příklady, proč si to myslím. Rozpočet řeší totiž jen výdajovou stranu, neřeší příjmovou stranu. Kdyby se k rozpočtu přistupovalo, tak jako se přistupuje k firemní strategii, tak by pravděpodobně musel vypadat úplně jinak. Když byste ve firmě jen škrtali, šetřili, škrtali, šetřili, škrtali, tak firma nakonec bude vymazána z obchodního rejstříku. Vy v té firmě musíte také přemýšlet o tom, jak vyděláte peníze. A já mám velkou obavu o to, že tahle část mentálního rozpoložení jako by vládě při sestavování rozpočtu chyběla. (V sále je velký hluk.)

Příkladem je například to, co přijal hospodářský výbor, tedy snížení spotřební daně. Pan ministr se tady rozčilením celý uzavírá do svých dlaní, ale v určité době, a já myslím, že i teď platí, že méně je více. To znamená snížení spotřební daně znamená více peněz do státního rozpočtu. Ale takových příkladů je podle mého názoru víc. Ministerstvo financí říká, určitě to najdeme v nějakých minulých prohlášeních Ministerstva financí, že daňové úniky na palivech se pohybují v řádech někde mezi 7 a 9 mld. korun. OK, ale proč tady neexistuje nějaký návrh, jak tyto daňové úniky řešit? Nějaký standardní návrh, jak řešit daňové úniky například na dovozu paliv, které říkají, kdo chce přivézt palivo do ČR, promiňte mi to zjednodušení, tak zaplatí daň z přidané hodnoty jako zálohu dopředu. Proč tady máme prokazatelné daňové úniky na spotřební dani a dani z přidané hodnoty na nelegální výrobě cigaret, resp. na pašování cigaret do ČR v řádech miliard korun? Místo toho, abychom to řešili, tak tato Sněmovna na návrh ústavněprávního výboru tento čin ze závažného trestného činu změnila a překvalifikovala na běžný, prostý trestný čin.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Promiňte, pane poslanče. Dámy a pánové, prosím, abyste všichni věnovali pozornost tomu, kdo hovoří. Všechny žádám důrazně, aby přenesli hovory mimo jednací síň!

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Tedy místo toho, abychom se snažili společně - vláda, ministerstvo - hledat také příjmy státního rozpočtu tam, kde jsou - nebudu tady mluvit o 10 miliardách prostředků, které leží na účtech státních lesů, a proč je nezapojíte do státního rozpočtu atd.

Takže abych vás nezdržoval, kolegyně, kolegové, řeknu jednu poslední věc. Ten rozpočet je protivládní! Je protivládní, protože ve vládním prohlášení této vlády je napsáno: nebudeme snižovat investice v dopravní infrastruktuře. Státní rozpočet posílá transferem peníze do Státního fondu dopravní infrastruktury a posílá jich mnohem méně, než tomu bylo v minulosti. Posílá jich mnohem méně, než aby to bylo tolerovatelné z hlediska vládního prohlášení. A já si myslím, že vládní prohlášení, za které se často sami ukrýváte, by mělo skutečně platit. Je to slib, nejenom smlouva mezi vámi, koaličními partnery, ale je to také slib voličům. Ve vládním prohlášení skutečně, věřte mi, paní a páni koaliční poslanci, je napsáno, že nesnížíte investice do dopravní infrastruktury. Tento rozpočet je snižuje! Tedy co si o něm mám myslet? Musím si myslet, že je tak trochu protivládní! Děkuji vám. (Potlesk poslanců ČSSD.)

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Nyní se o slovo hlásí místopředseda Sněmovny Lubomír Zaorálek. Prosím.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji. Dámy a pánové, prosím o chviličku klidu. Já bych chtěl reagovat na výrok, který zazněl v této zemi v průběhu dne z úst někoho, kdo tady s námi ve Sněmovně nebyl, i když je pravda, že kdysi tady také byl členem této Sněmovny. A myslím si, že se to nakonec týká i debaty o státním rozpočtu, protože já už jsem tady dnes jednou řekl, že rozpočet, to není jenom nějaké účetnictví, to je také politická debata. Protože je to debata o tom, jak potřebujeme určité oblasti života naší společnosti, ať je to oblast zdravotnictví, školství, sociální nebo armády. A právě to poslední, co jsem zmínil, je to, o čem se tady chci zmínit a chci na to reagovat, protože si myslím, že to je tak vážné, protože to vyžaduje reakci. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP