(16.10 hodin)
(pokračuje Hašek)

Dalším příkladem jsou sociální služby. Zatímco v roce 2008 byly dotace na sociální služby v celkové výši více než 7,1 mld. Kč a kraje dofinancovávaly zhruba 1,2 mld. Kč, v roce 2009 už klesá státní dotace na 6,7 mld., kraje přidávají více než 200 milionů korun. V roce 2010 už kraje platí ze svého 1,8 miliardy korun a v roce 2011 dochází poprvé k tomu, že vláda zkrátila dotaci na sociální služby pod 6 miliard a kraje z vlastních prostředků dotují sociální systém částkou téměř 3 miliardy korun. Na tento rok pak vláda navrhuje dotaci přes 5 miliard korun, přičemž skutečná potřeba včetně prevence sociálních služeb, která byla hrazena z evropských fondů, dosahuje částku přes 8 miliard korun. Přeloženo do českého jazyka - kraje budou muset dofinancovat z vlastních rozpočtových příjmů částku větší než 3 miliardy korun.

V oblasti veřejné dopravy, a to je všeobecně známo, jsou kraje ve sporu s vládou o oprávněnost nároku krajů na dotace z takzvaného memoranda o financování regionální železniční dopravy. Chci říct, že závazek vlády je zhruba 2,6 miliardy korun, tedy závazek vlády, který nynější vláda zpochybňuje, nicméně ten, který je obsahem memoranda z roku 2009, a kraje platí z svých rozpočtů na regionální železniční dopravu téměř 6 miliard korun, to je dvojnásobek toho, co dává vláda, a podílíme se i na dalších vícenákladech, a to jednou třetinou. Odpovědí vlády na náš požadavek na plnění memoranda je neochota dostát vlastních závazků a také vyhazov zástupce krajů z dozorčí rady Českých drah.

Můžeme se jen domyslet, co stojí za skutečným nezájmem financovat memorandum v oblasti železniční dopravy. Proč vláda krátí výdaje na sociální služby. Proč se zastavily z hlediska financování klíčové dopravní stavby, silnice, v některých případech je to plánováno dokonce až do roku 2025. U výčtu takových negativ bych tady, dámy a pánové, mohl strávit desítky, desítky minut.

Po zkušenostech z hlediska řízení krajů jsem přesvědčen, že úspory za těmito jednotlivými plánovanými škrty podle nás rozhodně nejsou. Kdyby vláda skutečně hledala úspory, tak by je nepochybně hledala tam, kde jsou a vrabci si o nich cvrlikají na střeše. Nevidím tu sice pana ministra obrany, ale jeho resort bych určitě označil za jedno z takových míst, kam by se měl s oním nožem, o kterém hovořil na sněmu TOP 09, vydat pan ministr Kalousek. Tam by se to krájelo, dámy a pánové!

Kraje prošly procesem úspor. My jsme byli nuceni hledat úspory, změnit mnohá do nedávné doby zažitá řešení. Ale museli jsme to řešit s ohledem na totální závislost na financování veřejných služeb, především prostřednictvím dotací. Bohužel návrh státního rozpočtu na rok 2012 ve stávající podobě považujeme za další ránu do zad krajům. Za další ránu poskytování veřejných služeb, které jsou v odpovědnosti krajů, ale ve financování prostřednictvím státního rozpočtu od centrální vlády. Škrty v oblasti sociálních služeb - faktické škrty v oblasti sociálních služeb tak mohou znamenat likvidaci nejenom vlastních sociálních služeb poskytovaných v terénu, ale samozřejmě také propouštění zaměstnanců, kteří až doposud tyto sociální služby v terénu poskytovali. Pokud kraje nerezignují na jakékoli investiční projekty a nezajistí udržení chodu sociálního systému také vyšším příspěvkem ze svých rozpočtů, bude to problém. Samozřejmě pokud tak neučiníme, tak osoby, které jsou odkázány na konzumaci zejména terénních sociálních služeb, se ocitnou ve velkých problémech a je otázkou, zda samy dokážou tuto situaci zvládnout.

Škrty v oblasti veřejné dopravy, protože sliby se slibují, blázni se radují, žádná finální dohoda ještě učiněna není ve vztahu k příštímu roku, tak samozřejmě nebudou znamenat nic jiného než nutnost škrtů v oblasti spojů. A to si myslím, že v době krize, kdy má být zajištěna mobilita pracovní síly, kdy má být prostřednictvím veřejné dopravy zajištěna dostupnost veřejných služeb, dojížďka do škol, za zdravotnictvím a za dalšími veřejnými službami, je tak pro občany České republiky špatná zpráva. Mimochodem, pokud lidi vyženeme z vlaků, resp. nebudou mít možnost používat regionální železniční dopravu, vznikne tady další tlak na automobilovou dopravu, zahustí se provoz na silničních komunikacích včetně toho, jak budou ty silniční komunikace vypadat. Samozřejmě je tady pak také riziko vyšší nehodovosti a větší tlak na průběžné rekonstrukce a opravy páteřních silničních komunikací. Kdo pak bude bojovat s takto zahuštěnými komunikace, resp. s dopravními nehodami? Chcete škrtat v policii, chcete škrtat u hasičů, chcete zavírat hasičské stanice, chcete zavírat obvodní oddělení policie. Kdo potom lidem pomůže v případě problému, to jsme tedy opravdu zvědavi.

Ve všech těchto případech platí, že kraje budou nuceny dotovat ve skutečnosti odpovědnost vlády, pokud nebudou chtít dopustit, aby se systém veřejných služeb na území jednotlivých krajů v České republice výrazně snížil, resp. v některých případech možná sesypal.

Co však považuji za zásadní, je, abyste, vážený pane premiére a členové vlády, vámi přeložený návrh státního rozpočtu přehodnotili a mnohé škrty opravili. Koneckonců sami jste řekli, že už teď víte, že ta čísla fakticky nebudou platit, že za pár týdnů bude všechno úplně jinak. Prosím, propojte návrh státního rozpočtu se skutečnými efekty pro občany a pro firmy. Udržte kvalitu a rozsah poskytovaných veřejných služeb a řekněte, že priority jsou nejenom jednoleté priority, ale zkuste plánovat ve víceletém horizontu tak, aby mohly stát, regiony a také města a obce propojit své strategie a své rozpočty, aby byla vytvořena pozitivní rozpočtová synergie. Buďte prosím partnery municipalit a regionů. Nestaňte se jejich katy a dráby. A zejména vás prosím, dámy a pánové, netrestejte občany. Netrestejte občany České republiky za to, že chtějí slušně žít v naší zemi.

Děkuji za pozornost. (Potlesk poslanců ČSSD.)

 

Místopředsedkyně PSP Vlasta Parkanová: Také děkuji, pane poslanče.

Dovolte, abych vás seznámila s dvěma následujícími omluvami. Omlouvá se paní poslankyně Lenka Kohoutová v době od 16.30 do 18.30 hodin z pracovních důvodů a dále se omlouvá pan poslanec Petr Gazdík od 16 hodin ze zdravotních důvodů.

A nyní prosím, aby se slova ujal pan poslanec Jan Chvojka.

 

Poslanec Jan Chvojka: Děkuji za slovo, vážená paní předsedající. Vážené paní kolegyně, vážení páni kolegové, vážení členové vlády, dovolte mi promluvit zde k projednávanému sněmovnímu tisku číslo 498, tedy k vládnímu návrhu zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2012. Pokusím se uvést důvody, proč nemohu předkládaný vládní návrh zákona podpořit. Omlouvám se, že bude v mém příspěvku více čísel, ale právě na nich chci své zamítavé stanovisko doložit.

Návrh státního rozpočtu na rok 2012 předznamenává pro rok 2013 sjednocení daně z přidané hodnoty minimálně na úrovni 19 %. Zvýšení daně z přidané hodnoty, tak jak bylo schváleno Poslaneckou sněmovnou, předpokládá sjednocení DPH ve dvou krocích. V roce 2012 zvýšení snížené sazby z 10 % na 14 % a v roce 2013 zvýšení snížené sazby ze 14 % na 17,5 %. Zatímco prvé zvýšení bude znamenat podle Ministerstva financí v roce 2012 dodatečný příjem rozpočtu 21,3 miliardy korun, sjednocení sazby v roce 2013 bude z rozpočtového hlediska prakticky neutrální. Proč? Proti zvýšení snížené sazby o 3,5 %, což reprezentuje cca plus 21 miliard korun, bude nutno započítat pokles základní sazby o 2,5 % s rozpočtovým dopadem minus 23 miliard korun. Rozpočet tedy na této úpravě tak nic nezíská. Proto je pro zahlazení deficitu, který vznikne ve státním rozpočtu vyvedením 3 % důchodového pojistného ve prospěch soukromých penzijních fondů, možno použít pouze dodatečné příjmy vzniklé ze zvýšení DPH z 10 % na 14 % v roce 2012.

Návrh rozpočtu na rok 2012 ovšem ukazuje něco jiného. Příjmy ze zvýšené DPH v roce 2012 jsou totiž započteny do běžných příjmů státního rozpočtu a ten s nimi pak pracuje jako se všemi ostatními příjmy. Kam se podělo tvrzení pana ministra Kalouska, že tyto peníze budou drženy ve zvláštní rezervě, či pana premiéra Nečase z počátku roku, který dokonce zcela vážně tvrdil, že - cituji - "peníze z vyšší DPH budou do poslední koruny využity ve prospěch důchodové reformy, nebudou utraceny, nebudou projedeny"? ***




Přihlásit/registrovat se do ISP