(11.40 hodin)
(pokračuje Urban)
Myslím, že je dobré, když jsme se rozhodli na této schůzi Poslanecké sněmovny projednat pouze druhé čtení, kde, jak bylo řečeno, je zde předložen komplexní pozměňovací návrh hospodářského výboru, budou zde předloženy jistě závěry výboru pro životní prostředí a výboru zemědělského a nepochybně na plénu padnou další pozměňovací návrhy. Tím, že třetí čtení bude na říjnové schůzi, bude čas skutečně velmi odpovědně a precizně posoudit všechny pozměňovací návrhy tak, abychom na té říjnové schůzi mohli s plnou odpovědností o pozměňovacích návrzích a zákonu jako celku odpovědně hlasovat.
Abych to shrnul: hospodářský výbor doporučuje Poslanecké sněmovně projednat a schválit sněmovní tisk 369 ve znění schváleného komplexního pozměňovacího návrhu. Děkuji za pozornost.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji za tuto zprávu. Prosím, další zpravodaj - nejprve zpravodaj výboru pro životní prostředí pan poslanec Josef Novotný starší.
Poslanec Josef Novotný st.: Dobré odpoledne, paní předsedkyně, vládo, kolegové, přednesl bych usnesení č. 38 výboru pro životní prostředí, které bylo přijato drtivou většinou a v 56 bodech ke komplexnímu pozměňovacímu návrhu hospodářského výboru se snaží řešit některé věci, které tento komplexní návrh ještě neřešil. Jsou to v kostce záležitosti podpory tepla, zejména toho vysoce účinného, které podporováno nebylo, jsou to některé věci týkající se autorizace, záležitosti týkající se ostrovních provozů a dalších úprav.
Nepůjdu také jako zpravodaj garančního výboru do detailů. Chtěl bych se krátce zmínit jenom o rámci projednávání tohoto zákona. Chci říci, že ta záležitost nespěchá, protože v současné době nám nehrozí žádný boom z obnovitelných zdrojů, který by způsobil nějaké problémy, jak se to stalo v minulosti. Čili bude snad získán čas, který by na doprojednání tohoto zákona v Poslanecké sněmovně zarámoval trochu tu normu do důstojnějšího rámce.
Co mi ale vadí je, že v podstatě dokončujeme tím jakousi vlnu, smršť zákonů, na jejímž konci teprve bude energetická koncepce státu. Jsem docela zničen z toho jako energetik, když jeden den oznámí firma Siemens, že končí s jadernou energetikou, s výrobou, propustí desítky tisíc lidí, kteří se tomuto oboru věnují, protože ho už nepovažuje za perspektivní, a druhý den oznámí podobná firma, polostátní ČEZ, že naopak končí s obnovitelnými zdroji. Čili to jsou věci, které rámec tohoto zákona docela posouvají někam jinam.
Zákon uzákoňuje národní akční plán -
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Pane poslanče, promiňte, zpravodajská zpráva, pokud chcete nějaký komentář, přihlaste se do rozpravy.
Poslanec Josef Novotný st.: Spojil jsem teď s tím komentář, nebo své vystoupení, které potom už říkat nemusím.
Chtěl jsem na závěr říci, že podporuji ten způsob projednávání, proceduru, kterou zde navrhl kolega Urban, že bychom se vyjadřovali k tomu komplexnímu pozměňovacímu návrhu, aby všechny návrhy, které jsou teď vámi předkládány, byly hlasovatelné. Děkuji za pozornost.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji. Prosím o slovo pana poslance Františka Dědiče, je zpravodajem výboru zemědělského.
Poslanec František Dědič: Dobré odpoledne, vážená paní předsedkyně, členové vlády, kolegyně, kolegové, dovolte mi, abych vás seznámil se 74. usnesením zemědělského výboru z 18. schůze, která se konala 20. září t. r., k vládnímu návrhu na vydání zákona o podporovaných zdrojích energie a změně některých dalších zákonů.
Zemědělský výbor po úvodním slově Romana Potužáka, ředitele odboru elektroenergetiky Ministerstva průmyslu a obchodu, zpravodajské zprávě poslance Dědiče a po rozpravě doporučil Poslanecké sněmovně vládní návrh na vydání zákona o podporovaných zdrojích energie schválit ve znění přijatých pozměňovacích návrhů, které máte ve sněmovním tisku, který vám byl rozdán.
Jinak samozřejmě z hlediska procedury souhlasím s tím, že se bude projednávat podle komplexního pozměňovacího návrhu hospodářského výboru, protože i ty naše pozměňovací návrhy, které v tom tisku jsou, už k tomu komplexnímu pozměňovacímu návrhu směřují. Děkuji.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji vám, pane zpravodaji. Otvírám obecnou rozpravu. Je do ní přihlášen... S faktickou poznámkou, o které nevím, na co bude reagovat, protože rozprava začíná, se přihlásil pan kolega Václav Votava. Prosím.
Poslanec Václav Votava: Děkuji za slovo. Vážená paní předsedkyně, kolegyně, kolegové, moc se omlouvám, že vstupuji do tohoto jednání. Pouze jsem chtěl pro steno sdělit, že v hlasování č. 122 mám ve výsledku ano, ale moje vůle byla hlasovat ne. Takže jen pro steno.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji vám. Nyní dostane slovo v obecné rozpravě pan poslanec Šarapatka. Prosím, pane kolego.
Poslanec Bořivoj Šarapatka: Vážená paní předsedkyně, dámy a pánové, navázal bych na zpravodaje výboru pro životní prostředí, který přednesl stanovisko tohoto výboru, kde je asi 50 změn, které výbor přijal. Jedna změna, kterou doporučujeme k přijetí, je přílepek k tomuto zákonu, který se týká vynětí ze zemědělského půdního fondu, protože to podle nás do tohoto zákona nepatří a je to i z odborného hlediska dost nekoncepčně zpracováno. Probírali jsme to i na poslaneckém klubu TOP 09 a je to stanovisko klubu TOP 09 a Starostové.
Problém ochrany zemědělského půdního fondu a poplatku za vynětí je samozřejmě vážný a musí se řešit. Na druhé straně víme, že v současné době Ministerstvo životního prostředí připravilo zákon na ochranu zemědělského půdního fondu, který je v meziresortním připomínkovém řízení, nebo těsně po něm, takže je předpoklad, že se celá tato problematika v dohledné době dořeší, a to koncepčně, i s provázaností na další aktivity, které probíhají v krajině, stavební atd.
Tolik moje poznámka k tomu přílepku k zákonu.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji panu poslanci Šarapatkovi. Ptám se, zda se ještě někdo hlásí do obecné rozpravy. Pan poslanec Josef Novotný starší. Prosím.
Poslanec Josef Novotný st.: Vážení kolegové, ještě jednou. Dokončil bych obecné hodnocení jako poslanec.
Tím, že se národní akční plán stává zákonem, tak tento dokument, který, jak jsme na projednávací proceduře slyšeli několikrát, je jakýmsi konsenzem v obnovitelných zdrojích. Tento národní akční plán, který se mimo jiné už v této chvíli neplní, se stává zákonnou normou a každé dva roky může vláda ten zákon měnit jenom vlastně usnesením. Čili je potřeba se právě, jak jsem říkal před chvílí, nad těmi trendy zamyslet.
Obávám se, že Česká republika jde úplně opačným směrem, než jde svět. V obnovitelných zdrojích je nucena slíbeným rámcem těch 13 % v roce 2020 tuto normu se skřípěním zubů splnit. Nicméně diskuse o tom, co je správně, zvlášť když vidíme, co se děje kolem ČEZu, jak se tam ukazují různá propojení tohoto polostátního gigantu na soukromé firmy, jak se ukazuje, že ČEZ si dělá svoji politiku, a dokonce tady hrozí nějakým nárůstem jaderné energie v řádech, které se vůbec neslučují s tím, co máme. Já jsem totiž nikde zatím nezaznamenal, co budeme dělat a kdo zaplatí zhruba 100 miliard korun, které jsou v současné době ve starých zátěžích spojených s jádrem. ***