(15.30 hodin)
(pokračuje Tejc)

Může, pokud klientovi špatně poradí, pokud mu něco zapře, být pohnán před advokátní komoru, může být z řady členů advokátní komory vyloučen a nese také odpovědnost, na kterou je pojištěn. A každý advokát je pojištěn minimálně na škodu jeden milion korun.

Proto myslím, že změna kvalifikačních předpokladů by měla být ještě více promyšlena, tak abychom skutečně dosáhli systému, který lidem pomůže, a nikoliv abychom vytvářeli skupiny a seznamy mediátorů, kteří nebudou mít dostatečné kvalifikační a odborné předpoklady pro řešení sporů, které samozřejmě logicky s právem souvisí. Na to by měl navázat i výsledek, protože pokud dohoda má být vykonatelná a má být schválena soudem, pak je logické, že by měla být právně bezvadná a člověk, který ji připravuje, tedy mediátor, by měl být znalý práva. Proto myslím, že ony skutečně krkolomné formulace, které obsahuje zákon v různých případech - pověřování mediátorů apod. -, by měly být pozměněny a měly bychom více uvažovat o zapojení systému, který zde již funguje, tedy systému justičních zkoušek a především samosprávných komor.

A na závěr jen zdvořilý dotaz. Pan poslanec Koníček již zde přednesl otázku, jak je to s oním pověřením. Já myslím, že bychom na to měli znát odpověď. A požádal bych paní předsedající, aby se s tímto problémem vypořádala. Myslím, že je slušné na otázky odpovědět. A buď je tedy vše v pořádku, v souladu s jednacím řádem, my si uděláme záznam do deníčku, že dnes je tady určitý precedens, že nic takového jako příslušné pověření potřeba není, že jednací řád je vykládán jinak, legislativa to odsouhlasí a můžeme jít dál. My se s tím jako opozice smíříme. Anebo musíme říct, že to tak možné není a je potřeba to změnit. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Také děkuji. Dostala jsem informaci, že místo pana ministra Jiřího Pospíšila byl pověřen pan ministr Fuksa, nicméně náš legislativní odbor zjišťuje, jestli je vše v pořádku.

Prosím, hlásí se někdo další do obecné rozpravy? Paní zpravodajka. Prosím.

 

Poslankyně Ivana Weberová: Děkuji za slovo. Já bych chtěla pouze stručně reagovat na některé věci, které tady padly v obecné rozpravě.

Nejdříve na poznámku paní poslankyně Nedvědové ohledně úplaty za mediaci. Výše odměny mediátora ve věcech, kdy bude mediace nařízena soudem, bude stanovena prováděcím předpisem ministerstva a v důvodové zprávě je napsáno, že se počítá se sníženou cenou za mediaci ve výši 500 korun za hodinu, přičemž mediaci je možné nařídit pouze v rozsahu tří hodin. Takže se nejedná o tak vysokou cenu. Navíc u osob, které jsou nemajetné, je možné dosáhnout osvobození od soudních poplatků a u osob osvobozených od soudních poplatků bude hradit tuto platbu stát.

Dále bych zareagovala na to, co zde říkal pan poslanec Tejc, a to ve věci motivace. Já si myslím, že motivace tam je, protože na odpuštění části poplatku se vztahuje obecná úprava, která platí již v současné době, a pokud se tedy strany dohodnou do prvního jednání ve věci, potom automaticky jim bude odpuštěna část - v současné době celý poplatek, od 1. 1. 2012 osmdesát procent poplatku.

Pokud jde o předpoklady, pro advokáty se počítá s tím, že by mediační zkoušku skládali u České advokátní komory. A možná je to trošku odůvodněno tím, že mediace není zaměřena pouze na znalosti právní, ale rovněž na znalosti mediačních technik, které jsou víceméně zaměřeny na psychologické aspekty věci.

Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Děkuji. Pokud se již nikdo další nehlásí do obecné rozpravy, končím obecnou rozpravu a nyní se budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Jiný návrh jsem nezaznamenala. Předsedkyně Poslanecké sněmovny svým rozhodnutím navrhla přikázat předložený návrh k projednání ústavněprávnímu výboru. Má prosím někdo jiný návrh? Není tomu tak. Dám tedy hlasovat o tomto návrhu.

 

Kdo souhlasí, aby předložený návrh byl přikázán k projednání ústavněprávnímu výboru? Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

V hlasování číslo 76 z přihlášených 143 pro 124, proti 1. Tento návrh byl přijat.

 

Konstatuji, že předložený návrh byl přikázán k projednání ústavněprávnímu výboru. Tím končím projednávání tohoto bodu.

 

Nyní přistoupíme k bodu číslo

 

36.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 241/2000 Sb.,
o hospodářských opatřeních pro krizové stavy a o změně
některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 416/ - prvé čtení

Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr průmyslu a obchodu Martin Kocourek. Prosím, pane ministře, ujměte se slova.

 

Ministr průmyslu a obchodu ČR Martin Kocourek Děkuji. Vážená paní předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, účelem předloženého návrhu zákona je splnit úkol uložený usnesením vlády ze dne 9. ledna 2008 k optimalizaci bezpečnostního systému ČR a současně uvést do souladu dva základní zákony v oblasti krizové legislativy, a to krizový zákon a zákon o hospodářských opatřeních pro krizové stavy. Krizový zákon byl novelizován zákonem číslo 430/2010 Sb., a tím nastala nutnost v navazujícím zákoně o hospodářských opatřeních pro krizové stavy udělat změny, které přímo vycházejí z novelizovaného krizového zákona.

Předkládaný návrh zákona zároveň zohledňuje zkušenosti z desetileté aplikace stávající právní úpravy v dané oblasti a reaguje též na skutečnost, že se v průběhu realizace zákona objevily v praxi nové, efektivnější způsoby řešení dané problematiky. Navrhovaná právní úprava, stručně řečeno, vymezuje kompetence obcí s rozšířenou působností, dále krajů a jejich představitelů, jakož i České národní banky tak, aby provádění opatření při krizových stavech bylo reálně proveditelné a navazovalo na krizový zákon. Dále upravuje režim nakládání s pohotovostními zásobami a působnost k vydávání mimořádných opatření při řešení krizových situací nevojenského charakteru.

Prosím, vážená paní předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, o propuštění tohoto návrhu do dalšího čtení. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Děkuji panu ministrovi a nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení Jan Čechlovský. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Jan Čechlovský: Děkuji zdvořile, vážená paní předsedající. Vládo, ctěná Sněmovno, pan ministr zákon přehledně uvedl, a já tedy budu stručný. Návrh novely zákona o hospodářských opatřeních atd. je předkládán, protože do něj promítáme novelizovaná ustanovení již schváleného krizového zákona, s nímž je tento úzce propojen. Dále zákon zpřesňuje některé úpravy vztahů a kompetencí a postavení a kompetence obcí s rozšířenou působností, krajů a dalších institucí. Předložený návrh je relativně stručný a obsahuje pouze dílčí, byť užitečné a potřebné změny.

Vřele doporučuji postup zákona do dalšího čtení. Děkuji uctivě.

 

Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Také děkuji. Otevírám obecnou rozpravu. V tuto chvíli nemám žádnou písemnou přihlášku. Ptám se, kdo se hlásí do obecné rozpravy. Nikdo. Končím obecnou rozpravu. A nyní se tedy budeme zabývat návrhy na přikázání výborům k projednání. Předsedkyně Poslanecké sněmovny svým rozhodnutím navrhla přikázat předložený návrh k projednání hospodářskému výboru. Má prosím někdo jiný návrh? Není tomu tak.

 

Nechám tedy hlasovat, aby byl předložený návrh přikázán k projednání hospodářskému výboru.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

V hlasování číslo 77 z přihlášených 144 pro 126, proti 1. Tento návrh byl přijat.

 

Konstatuji, že návrh byl přikázán k projednání hospodářskému výboru. Děkuji panu ministrovi, děkuji panu zpravodaji a končím projednávání tohoto bodu. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP