(10.20 hodin)
(pokračuje Votava)
Co určitě víme je, že se odstartuje nevídaný hon na klienty, lov na klienty, který nastane již v lednu 2013. Lze očekávat masivní reklamní kampaň. Samozřejmě, že se bude hovořit opět jen o výhodnosti tohoto spoření. Ten, kdo se nechá zlákat, tak musí počítat s tím, že na rozdíl od změny mobilního operátora nebo dodavatele elektřiny či plynu tady prostě rozhodnutí nelze změnit a upisuje se, dá se říci, doživotně a cesty není zpět.
Takže z těchto důvodů sociální demokracie určitě tento návrh zákona nepodpoří. Děkuji. (Potlesk poslanců ČSSD.)
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Nyní se hlásí pan ministr Kalousek, poté pan předseda poslaneckého klubu ČSSD s přednostním právem, poté paní kolegyně Chalánková a je přihlášen pan kolega Filip. Pan ministr financí má slovo.
Ministr financí ČR Miroslav Kalousek Dámy a pánové, já vzhledem k tomu, že jsme vedli velmi rozsáhlou diskusi v prvním i druhém čtení, že je vedena vášnivá diskuse ve sdělovacích prostředcích, a to jak v odborných, tak v populárních printech, nebudu teď polemizovat se vším, co řekl pan poslanec Votava. Jenom bych rád upozornil na to, že pan poslanec - ať již věda, či nevěda - strašil veřejnost nepravdou v okamžiku, kdy říkal, že pokud fond zkrachuje, nemusí se klient se svými vklady setkat.
Dobře víte, mnohokrát jsem to z tohoto místa opakoval a zcela explicitně je to uvedeno v legislativních předlohách, o kterých budete hlasovat, že je důsledně oddělen majetek akcionářů od vkladů klientů a že v případě - což se skutečně může stát - krachu některé penzijní společnosti nestávají se vklady klientů součástí konkurzní podstaty, ale převádějí se pod jiný, zdravý fond. To znamená nemůže se stát, že v případě ekonomického kolapsu jakéhokoliv fondu klient přijde o své prostředky, ty zůstávají v penzijním systému, a tak upravujeme nejenom druhý pilíř, který poprvé zavádíme, ale tak také provádíme transformaci stávajícího třetího pilíře, aby byl klient jist i tam.
Jinak si jenom dovoluji připomenout, že zavedení druhého pilíře důrazně doporučovala Evropská komise a že skutečnost, že jest zde jasná politická vůle druhý pilíř zavést a tuto reformu provést, byla jedním z důvodů, proč Standard & Poor's svým ratingem umožnil výrazně zlevnit dluhovou službu České republiky.
Chci opozici říct, že tentokrát mě opravdu zaskočila, a obávám se, že mi způsobila mimořádný vnitrostranický problém. Protože zatímco na Drábka jste tady mávali jenom nějakými papírky, tak na mě jste roztáhli plachtu jako fotbalové hřiště. Drábek je mimořádně žárlivej a tohle mi ve straně jen tak neprojde. Nicméně, prostě, nějak se s tím budu muset vypořádat. (Veselost v sále.)
Děkuji za pozměňovací návrhy, souhlasím se všemi návrhy pod bodem A i s návrhy pod bodem C. Děkuji.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji. Dalším přihlášeným je pan poslanec Bohuslav Sobotka s přednostním právem. Prosím.
Poslanec Bohuslav Sobotka: Děkuji. Vážená paní předsedkyně, vážené kolegyně, vážení kolegové, vážená vládo, dnes je skutečně důležitý den. Dnes se tady rozhodne o změnách v našem důchodovém systému, které budou v budoucnu jen obtížně korigovatelné, pokud se pro ně Poslanecká sněmovna skutečně rozhodne.
Já myslím, že je velmi důležité, aby tady zaznělo zřetelné stanovisko hlavní opoziční strany, kterou je Česká strana sociálně demokratická. Myslím si, že je velmi důležité, aby to zaznělo, také proto, že my jsme v opozici a my jsme se na této reformě nepodíleli. Ne snad proto, že by na naší straně k tomu nebyla ochota jednat o těchto změnách, ale proto, že vláda položila myšlenku a návrh na oddělení tzv. druhého pilíře jako kategorickou věc. Jako věc, o které se nejedná, o které není možné vést debatu. A za takovéto situace skutečně shoda na dalším kroku v důchodové reformě možná nebyla.
My jsme dnes přišli, jak už tady koneckonců zmínil ministr financí Miroslav Kalousek, s plachtou právě proto, abychom jasně řekli, že sociální demokraté budou hlasovat proti všem těmto čtyřem návrhům, které se týkají důchodové reformy.
My se obáváme, že skutečně dochází k tunelování penzí. Ne kvůli tomu, že není odděleno vlastnictví v těch soukromých fondech, ale kvůli tomu, že se poprvé takto masivně vyvádějí peníze z průběžného důchodového systému do soukromého spoření. Je to poprvé, kdy se v této zemi privatizuje část státního důchodového systému! To je ten klíčový moment. Proto je to dnešní hlasování tak důležité, protože doteď, dvacet let po roce 1989, byl státní důchodový systém nedotknutelný. Žádná vláda, i když tady byly pravicové vlády nebo vlády, které se nazývaly jako pravicové, tak žádná vláda si nedovolila sáhnout na státní důchodový systém!
Ano, vytvářel se systém penzijního připojištění. Ano, vytvářel se systém spoření, ve kterém je dnes více než 4 miliony našich občanů. I vlády sociální demokracie rozvoj tohoto soukromého připojištění na důchody podporovaly. Ale nikdy žádná vláda nepřipustila, aby se peníze, které stát povinně vybírá na financování solidárních důchodů ve státním průběžném systému, převedly soukromým penzijním fondům. Fondům, kde není žádná garance. Vy se můžete desetkrát zaklínat tím, že tam jsou různé programy, konzervativní, méně konzervativní nebo třeba dobrodružné, ale není tam žádná skutečná legislativní státní garance. I proto je dnešek tak důležitý a proto také jasně říkáme: stop vládě, která tuneluje lidem penze! To je totiž popis reality toho, k čemu tady teď dochází. (Potlesk opozičních poslanců.)
Já myslím, že je důležité si uvědomit, že vláda o stavu důchodového systému neříká celou pravdu. Ti, kdo prosazují privatizaci státních penzí, argumentují tím, že dosavadní systém není udržitelný kvůli stárnutí populace, což povede k výraznému poklesu mezi ekonomicky aktivními a mezi seniory. Ukazuje se ovšem, že tyto argumenty neobstojí. Především je důležité si uvědomit, že už v minulých letech došlo k celé řadě průběžných parametrických změn ve státním pilíři penzí. Ten systém se postupně připravuje a přizpůsobuje demografickému vývoji, který nastane v příštích letech.
Ten skutečný problém - abych to popsal vám a abych to popsal i občanům - je jednoduchý. Mezi léty 2030 a 2050 dospějí do důchodového věku silné populační ročníky ze 70. let. To je ve skutečnosti problém, který my musíme vyřešit, a je důležité ho vyřešit v časovém předstihu. Léta 2030 až 2050 mohou znamenat velkou zátěž pro veřejné rozpočty.
Ale pokud se podíváte na to, kolik dnes činí podíl výdajů na důchody v České republice ve srovnání s ostatními zeměmi v Evropské unii, tak my se pohybujeme hluboko pod průměrem Evropské unie. Náš podíl výdajů na důchody se pohybuje někde kolem 9, necelých 9 % hrubého domácího produktu. Výdaje, průměr v Evropské unii je 12,5 % hrubého domácího produktu, čili tady existuje prostor pro to, aby se ekonomika i s nepříznivým demografickým vývojem vypořádala.
Postupné parametrické změny mohou průběžný systém udržet a stabilizovat a hodně už v té věci bylo v minulosti vykonáno. Systém potřebuje reformy, ale podle našeho názoru ten systém nepotřebuje privatizaci, ke které v tuto chvíli dochází. ***