(9.30 hodin)
(pokračuje Rath)

Dámy a pánové, já jsem zvědav, co s tím budete dělat, až tam najdete třeba v té databázi svého premiéra, že najednou trpí nějakou takovou citlivou chorobou. A to nemusí být jen premiér. Já jsem to říkal s určitou nadsázkou, určitou hyperbolou, ale berte to, že tohle se může týkat každého z nás, každého z našich příbuzných, že databáze mohou být zneužívány např. i zaměstnavateli. Budete se ucházet o nějaký významný post a proč by si vás nenechal zaměstnavatel proklepnout, jestli náhodou nejste onkologicky nemocný, protože to může být pro některé pozice např. problematické - s vysokými platy, s dlouhými smlouvami nebo kryjící některé výhody. Prostě ta zneužitelnost těchto věcí je obrovská. Čili nejen že je to zbytečné, protože data v systému dokážeme vyfiltrovat - složitěji, než to půjde, tzn. je tam vyšší míra ochrany, než s kterou přichází dnes Ministerstvo zdravotnictví. Takže zbytečně vyhodíme peníze a ještě to bude nebezpečné a zneužitelné.

Takže dámy a pánové, co k tomu balíku zákonů říci. Jestli je toto reforma zdravotnictví, tak nutno říci, že nepřináší pacientům žádné zlepšení. Nepřináší pacientům nic, z čeho by mohli mít radost. Jejich práva to neposiluje nějakým zásadním či viditelným způsobem, naopak to vyvolává v místech debaty, kdy by práva pacientů měla být omezena. Totéž platí pro zdravotníky. Nepřináší jim to nic, jejich práci to neulehčí, naopak, přináší to obrovskou buzeraci, že se budou muset všichni soukromí lékaři přeregistrovat. Bude nás to stát stamiliony víc úplně zbytečně, protože to zavádí některé novinky jako ty registry, které nás budou stát stovky milionů ročně.

Dámy a pánové, toto je další hřebík do rakve českého zdravotnictví. Není to cesta k vyspělé Evropě. Je to cesta k chaosu, nepořádku, zmatku a zmaru!

Děkuji za pozornost. (Potlesk z řad sociální demokracie, na jejíchž lavicích i před nimi jsou cedule: "Nehlasuji pro reformy, které škodí této zemi! ČSSD hlasuje PROTI!")

 

Místopředsedkyně PSP Vlasta Parkanová: Hlásí se někdo dále do rozpravy? Nikdo se nehlásí, budou závěrečná slova. (Hlásí se ministr Heger.) Přejete si vystoupit, pane ministře, ještě v rozpravě, nebo až se závěrečným slovem? (Se závěrečným slovem.) Rozpravu tedy končím a slovo má pan ministr a jeho závěrečné slovo.

 

Ministr zdravotnictví ČR Leoš Heger Děkuji za slovo, paní předsedající. Dámy a pánové, dovolte mi, abych stručně shrnul návrh zákona o zdravotních službách, který zde byl již projednáván dvakrát, a nemá tedy smysl se jím podrobně zabývat. Ale já si dovolím jenom zrekapitulovat stručně, co v něm je, a reagovat na některá slova pana předřečníka.

Zákon má za cíl nahradit dosavadní zastaralou právní úpravu zdravotní péče a podmínek jejího poskytování, které jsou dosud vymezeny v zákoně o péči o zdraví lidu a v zákoně o zdravotní péči v nestátních zdravotnických zařízeních. Zákon definuje přesnou terminologii, co jsou zdravotní služby, co je zdravotní péče. Zákon definuje podmínky pro udělení oprávnění poskytovat zdravotní služby včetně zdravotní péče, protože toto udělování podmínek je tak trošku paralelou ke koncesím v živnostenském zákoně. Je to prostě činnost, která musí být pod přísnou kontrolou. Jsou zde poměrně široce řešena práva a povinnosti pacientů. Zavádí se zde nová kapitola, která se týká hodnocení kvality a bezpečí služeb. Je zde široká kapitola o národním zdravotním informačním systému a o různých registrech. V závěru se zároveň definují i určité sankce, které náleží účastníkům celého zdravotnického systému.

Pokud mohu velmi stručně komentovat to, co zde říkal pan poslanec Rath. Obecně mohu říct, pane poslanče prostřednictvím paní předsedající, musím říct, že obdivuji vaši rétoriku, kterou mám tu čest tady poslouchat již přes rok. V tomto směru jsou vaše schopnosti pozoruhodné. Jediné, co mě mrzí, přestože nejsem zastáncem toho, aby se na takovéto zbraně, které vlastní někteří výjimečně nadaní jedinci, udělovalo zbrojní povolení, zbrojní pas, tak si myslím, že takovéto zbraně by neměly být zneužívány k tomu, aby se fakta překrucovala a aby se vyvolávala atmosféra, která místy může vyvolávat přímo strach a hrůzu. Já bych si jenom dovolil na několika příkladech demonstrovat, jak to, co zde padlo, neodpovídá duchu toho zákona.

Bylo zde mnoho řečeno o tom, že změny jsou chaotické, nesystémové, a jako příklad byl použit pozměňovací návrh na to, aby se nových registrací týkala i přeregistrace všech, kteří dosud mají licenci na poskytování zdravotní péče nebo zdravotních služeb. Já musím zdůraznit, když zde byla vyslovena již přede mnou paralela se živnostenským zákonem, že živnostenský zákon naopak přeregistrace vynutil. Ministerstvo zdravotnictví vedlo velkou diskusi, zda je to opravdu nutné, a naslouchalo hlasům, které říkaly, že to bude jenom zbytečná administrativní zátěž. Ta situace dlouho byla 50 na 50, ale nakonec Ministerstvo zdravotnictví podlehlo velmi výraznému tlaku krajů. Krajů prosím! Zdůrazňuji ještě jednou: kraje byly ty, které si přály, aby tvorba nových registrů, poskytovatelů, obsahovala renovované údaje všech původních. Týká se toho jeden z pozměňovacích návrhů, nejen pozměňovací návrh pana poslance Šnajdra, ale i pana poslance Štětiny, který to znění upřesňuje. Dávají záruku všem poskytovatelům, kteří dodají v rámci éry tří let, která bude zákonem navržena, pokud ten pozměňovací návrh projde, tak podají-li všechny upřesňující údaje ve velmi minimalizované podobě, budou mít plný nárok obdržet registraci.

Padlo zde, že není důvod zvyšovat patnáctiminutový dojezdový limit pro záchrannou zdravotnickou službu na dvacetiminutový. Já vím, že se to týká až dalšího tisku, ale když už to zde padlo, tak musím říci, že 1 200 tis. obyvatel bydlí v této zemi tak, že nemají reálný dosah dopravní na to, aby zdravotnická služba k nim během patnácti minut dojela. V současné vyhlášce se tato věc tolerovala a po velké diskusi byla zvolena cesta, aby mohla záchranka poskytovat zdravotní péči bez rizika za to, že budou záchranáři postihováni za to, že dojeli o několik minut později. Dvacet minut lze dodržet v naprosté většině případů, patnáct minut v obrovském kvantu případů dodržet nelze.

Pokud jde o terminologii. Tam je škoda, že kritici terminologie si zákon opravdu neprostudovali řádně. Samozřejmě, že jestliže lékař bude transplantovat, jak zde zaznělo, je to zcela jednoznačně zdravotní péče. Jestliže bude někdo zacházet s mrtvým tělem, byla zvolená verze, že se nejedná o zdravotní péči. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP