(11.40 hodin)
(pokračuje Sobotka)
Platí, že pravice vládne v České republice pět let. Platí, že pravice výrazným způsobem za dobu svého působení zvýšila DPH. Tento zákon je o zvýšení DPH, je o jejím postupném sjednocení až na sazbu 17,5 %. Myslím, že stojí za to si připomenout, že v roce 2002, kdy byla ve vládě sociální demokracie, sociálně citlivé položky byly ve snížené sazbě 5 % a základní sazba DPH byla 22 %. V roce 2002 byla 5 % snížená sazba a 22 % základní sazba za vlády sociální demokracie. Při vstupu do Evropské unie jsme museli některé položky na základě přístupové smlouvy přesunout do základní sazby DPH. Proto jsme v roce 2004 snížili základní sazbu z 22 na 19 %. V roce 2004 snížená sazba DPH, ve které jsou sociálně citlivé položky, byla stále 5 % a základní sazba DPH se snížila z 22 na 19 %, ale přesunulo se do ní více komodit, zboží a služeb právě proto, že jsme to museli udělat v rámci přístupové smlouvy do Evropské unie.
Tato sazba DPH - 5 % a 19 % - byla v České republice i v roce 2006, kdy sociální demokracie prohrála volby a kdy do vlády nastoupila pravice a Topolánkova vláda. Topolánkova vláda, ve které byl stejný ministr financí, tedy po odchodu Vlastimila Tlustého, jako je ve vládě Petra Nečase, zvýšila v roce 2008 DPH ve snížené sazbě z 5 na 9 %. To znamená pravice poprvé zvýšila sníženou sazbu v roce 2008 na 9 % a základní sazba zůstala 19 %. Potom, v době Fischerovy vlády, byla zvýšena snížená sazba z 9 na 10 % a z 19 na 20 %. Dnes navrhuje tato pravicová vláda premiéra Nečase a ministra financí Kalouska postupné sjednocení DPH na 17,5 %.
Říkám to proto, abychom si všichni uvědomili, jak se od roku 2008, a to jsou vlastně jenom tři roky, tři čtyři roky, jakým způsobem se dramaticky zvýšilo zatížení DPH u těch sociálně citlivých položek. Když jste si v roce 2006 kupovali léky za vlády sociální demokracie, platili jste DPH 5 %. Až si budete kupovat léky za této Nečasovy vlády, budete platit DPH 17,5 %. To je velký rozdíl. Když jste si za vlády sociální demokracie kupovali dětské pleny nebo dětskou autosedačku, platili jste DPH 5 %. Za vlády premiéra Nečase budete platit DPH 17,5 %. Totéž se týká nového bydlení. Nových domů a bytů, které byly ve snížené sazbě. Když jste si pořizovali nový dům, platili jste 5 %, dnes budete platit 17,5 %, až tento zákon bude v plné účinnosti. Týká se to dodávek tepla, týká se to veřejné dopravy, týká se to také knížek, týká se to vstupenek do kina a do divadla. To znamená, že politika vlády v posledních pěti letech vedla k tomu, že se snížená sazba DPH, kterou platí všichni spotřebitelé v naší zemi bez ohledu na své příjmy - to je potřeba zdůraznit: bez ohledu na své příjmy - v zásadě ztrojnásobí, z původních 5 % na 17,5 % jednotné sazby. Samozřejmě platí, že na toto opatření relativně více doplatí nízkopříjmové rodiny, protože potraviny, léky a tyto položky tvoří v jejich spotřebním koši významnější položku, než tvoří ve spotřebním koši těch nejbohatších. Proto je toto opatření nespravedlivé. To je důležité říci. Podívejte se na tu historii, jak se neustále zvyšuje nepřímé daňové zatížení v této oblasti, v oblasti snížené sazby DPH. To je důležité říci.
Chci také poznamenat na margo debaty o veřejných rozpočtech, pan ministr Kalousek to jistě potvrdí, že srovnávání absolutních čísel výšky deficitu státního rozpočtu není objektivní, protože v době Topolánkovy vlády došlo ke změně metodiky státního rozpočtu a peníze, které se převáděly do rezervních fondů, se přestaly započítávat do deficitu státního rozpočtu a převody do rezervních fondů se dalším výrazným způsobem omezily. To nebyly utracené peníze. To znamená, že když porovnáváme deficity státních rozpočtů před rokem 2002, je třeba odečítat desítky miliard korun, které byly účetně zařazeny do deficitu, ale nebyly v daném roce utraceny ani spotřebovány. V letech 2008 až 2010 došlo ke změně metodiky státního rozpočtu. Požádal bych tedy o to, aby deficity státního rozpočtu nebyly porovnávány v této absolutní výši.
Myslím si, že je dobré, abychom se podívali na čísla celkového veřejného dluhu. Ačkoli v roce 2006 byla snížená sazba DPH 5 % a základní sazba DPH 19 %, veřejný dluh České republiky byl 29 % HDP. Teď míříme ke 41 % HDP v příštích letech. To je věc, která je myslím také jasná, která je objektivní a koneckonců je v mezinárodních statistikách.
A ještě jedna poznámka. V době, kdy tady byla vláda sociální demokracie, byl takový příliv zahraničních investic, o kterém si následná Topolánkova a Nečasova vláda mohly nechat jen zdát. V době, kdy tady vládla sociální demokracie, žádní investoři z ČR neutíkali. Naopak, do ČR masivní investice přicházely. To, že máme dnes hospodářský růst aspoň 2 %, je jen díky tomu, jak velké masivní zahraniční investice sem přišly nejprve po roce 1998 a poté po roce 2004, kdy jsme vstoupili do EU. To je realita.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Dalším přihlášeným do obecné rozpravy je pan poslanec František Laudát, po něm se hlásí pan kolega Jiří Dolejš. Prosím, pane poslanče.
Poslanec František Laudát: Děkuji. Vážená paní předsedkyně, dámy a pánové, pokud si vzpomínám, kolem roku 2004 byl velice solidní ekonomický růst, byla zcela jiná situace ve světě. A to, že si sociální demokracie mohla dovolit zásadně nehýbat s DPH, byla cena za to, že jste neřešili problém stárnutí populace. Ekonomická recese ukázala, že vlastně předběhla svým způsobem vývoj a postavila nás ještě o něco dříve, než se čekalo, že za 15 let bude průšvih, tak ten průšvih už je dnes, myslím, že je to asi 30 miliard ročně, co je deficit na penzijním účtu. To znamená, ta situace je úplně jiná. Kdybyste byli zodpovědní a stabilizovali v tomto parametru velkou a vlastně největší výzvu naší společnosti už tehdy, museli byste říct, kde peníze vezmete. Vy tady od začátku, od rána a celé měsíce a roky, jen vykládáte, že uděláte progresivní zdanění, z toho pokryjete sociální výdaje, z toho pokryjete penze a všechno. Prosím, to vám nevyjde. Tak si vezměte tužku a začněte počítat. Děkuji.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Dalším přihlášeným do rozpravy je pan poslanec Jiří Dolejš. Prosím.
Poslanec Jiří Dolejš: Děkuji za slovo. Naváži na svého předřečníka, který nás vyzval, abychom vzali tužku do ruky. Učinil jsem tak a výsledkem toho je návrh, který ve vašich tiscích o pozměňovacích návrzích má zařazení B. Protože jsem vzal nejen tužku, ale i rozum do hrsti, tak oněch chybějících 30 miliard, které bychom z inkasa DPH vzali v případě, že byste byli nakloněni mému návrhu, tam vracím, abych panu ministrovi Kalouskovi nezpůsobil nějaké potíže. Kvitoval jsem, že můj návrh odmítá se zdvořilostí jemu vlastní, protože nechce zřejmě ten koncepční rámec svých úvah a své dosavadní práce měnit. Přesto si myslím, že za zvážení stojí, protože nejenže ten návrh je vybilancovaný, ale zamýšlí se nad tím, zda ono snažení zvyšovat daně nepřímé a snižovat ad absurdum daně přímé je oprávněné, zda se dávno nedostalo do poloh, které se vymykají tomu, co ekonomika potřebuje.
Daňová konkurence se zkrátka dostala do polohy, kdy sice ekonomickým subjektům daně snižujeme, ale oni nám to nevracejí. Oni nám to nevracejí v podobě větší hospodářské aktivity, větších investic. ***