(15.30 hodin)
(pokračuje Rath)
Ale to není všechno. Ono vedle, řekněme, těch nesmyslných chaotických změn názvů, které nepřinesou nic dobrého, jen nám to trošku zkomplikují - dobře, tak doktoři se to naučí, bude jim to chvilku trvat, naučí se to pacienti, sestry, chvilku budou s tím mít problém právníci, nakonec se to všichni naučíme a budeme vědět, že oprávnění je totéž co předtím registrace a tak dále a tak dále, těch změn termínů je tady velké množství - tak ještě přicházíte s věcmi, které jsou nejenom nesmyslné, ale ještě drahé. Například představte si, že v České republice máme všechny lékaře ze zákona vedené v registru České lékařské komory. Ten registr samozřejmě něco stojí, protože tam máte zaměstnance, musíte to mít v určitém elektronickém prostředí, čili upgrade a tak dále. Stojí to skutečně nemalé finanční prostředky. No. To nestačí. Přece my jsme tak bohatá a schopná země, že si můžeme dovolit těch registrů hned několik. Stejných. Proč bychom si je z veřejných prostředků přece nezaplatili?
Registr placený a vedený lékařskou komorou ze zákona Ministerstvu zdravotnictví nestačí a z tohoto zákona vznikne nový registr, tentokrát ho bude platit státní rozpočet. Ten lékařský platí lékařská komora. Bude zajímavé porovnávat, kolik za to utratí lékařská komora, to jsou řádově, řekněme, statisíce, jednorázově miliony. Ale já si tipnu, pane ministře, že soutěž na registr vašeho ministerstva vyhraje nějaká úžasná firma, která to udělá za pár desítek milionů. Stejně tak jak pan Šnajdr v minulosti předal administrování atestací soukromé firmě. To vám také nevadí. Do té doby to dělalo IPVZ a ministerstvo. Od nástupu pana Julínka a Šnajdra to přešlo na soukromou firmu a platí se za to. Tak teď zase se vyobchoduje nějaký nový registr, úplně zbytečný, který už tady máme, který platíme, tak ho budeme platit ještě jednou. Co naplat. Bude stát teď už ne statisíce nebo miliony, ale desítky milionů, protože všechno, co dělá ministerstvo, je extrémně drahé. Pak se stejně zjistí, že není úplný a že nefunguje. Bude stát každoročně spoustu peněz jeho udržování, jeho opravování. Samozřejmě po pár letech nebude stačit to elektronické prostředí, tak zase se bude soutěžit nové elektronické prostředí a nový program, zase za desítky milionů. Hlavně že se kola točí.
To je ta vaše filozofie. Šetřit se musí hlavně na těch druhých. Můžete mi vysvětlit jedinou logiku, proč chcete utrácet za registr, který už existuje ze zákona? To vám není hloupé? Nepřijde vám to k ničemu? Zjevně ne. Vy jste spokojen. Přednesl jste to tady a usmíváte se. A lidi si budou říkat: on ten hodný pan ministr to myslí dobře.
Další, co je zajímavé, dámy a pánové, je tam zasunuta také taková drobná velmi nebezpečná věc. Představte si, že za kontrolu kvality zdravotnictví a výsledků nebude odpovídat nějaký veřejný orgán - ministerstvo, lékařská komora - ale od platnosti tohoto zákona soukromé společnosti. No samozřejmě, oč jde. Báječný byznys. Z tohoto zákona první krok je, že se to dělá dobrovolně. Ano. Dobrovolně zdravotnická zařízení se budou moci samozřejmě za peníze, a ne malé peníze, nechat zkontrolovat nějakým soukromým subjektem, buď fyzickou, nebo právnickou osobou, která získá od ministerstva na to papír. Samozřejmě ten papír nezíská každý. Víme, jak ministerstvo nakládá se zákony. Takže někdo ten papír dostane, třeba pan doktor Marx nebo nějaký jiný kamarád někoho, a ten bude obcházet ty nemocnice a zařízení a bude říkat: Já ti tady zkontroluji kvalitu a bude tě to stát pouhých pár milionů. Proč ne. Pak už stačí změnit jenom jedno slůvko v zákoně a z takzvaně nepovinné, tedy dobrovolné kontroly kvality se stane povinná tím, že toto slůvko se někde ztratí v nějaké příští novele, a najednou to budou muset platit všichni. Budou to muset platit nemocnice a ordinace. A každý praktický lékař a každý internista a chirurg a každý špitál si budou muset najmout takovou fyzickou či právnickou osobu, soukromého byznysmena, který jim tam skvěle zkontroluje kvalitu.
Pane ministře, tahle lumpárna vám přijde správná? To vám nevadí, že jste se pod něco takového podepsal? To si skutečně myslíte, že nějaká soukromá právnická či fyzická osoba může prostě za odborné orgány kontrolovat úroveň, kvalitu poskytovaných služeb a poskytované péče ve zdravotnických zařízeních? To je privatizace veřejného sektoru. Jestli někdo má tuto povinnost, tak je to samozřejmě Ministerstvo zdravotnictví.
Mimochodem, chtěl bych vám připomenout, a vy si to nejspíš i pamatujete, že v době, kdy já jsem byl ministrem, tak takový odbor byl na ministerstvu zřízen, tedy zřízen odbor kontroly kvality zdravotní péče. Ten přejímal ze zahraničí modely kontroly kvality, jak tedy, řekněme, objektivní data sledování různých komplikací, úmrtností a dalších věcí. Mimochodem, vámi tehdy řízená hradecká nemocnice v tom systému byla také zapojena, to znamená musela předávat určité klíčové informace právě o úmrtích, komplikacích a problémech do tohoto systému. Dále ten systém sledoval i spokojenost pacientů a průběžně se to vyhodnocovalo. Samozřejmě, protože se začínalo, tak ten systém měl celou řadu, řekněme, problematických a právem kritizovaných úskalí jako každý systém, který se zavádí nově. Tento systém, který nestál nic, nestál v podstatě ani korunu, Ministerstvo zdravotnictví to zajistilo ze svého stávajícího schváleného rozpočtu, byl ministrem Julínkem okamžitě zdestruován, zrušen, abyste teď vy jako pravice přišli s objevným nápadem sledování a kontrolování kvality. Ale světe div se, už to nebude dělat zdarma Ministerstvo zdravotnictví, už to budou dělat za peníze soukromé podnikatelské subjekty! Takže tady zase pěkně to zdravotnictví podojíte, pěkně mu pustíte zase žilou. Ono v souhrnu samozřejmě nebudou to miliardy, ale budou to desítky, možná stovky milionů, které ty soukromé společnosti dostanou.
Takže pane ministře, když to projde, tak já se k vám přihlásím a založím si takovou společnost na kontrolu kvality. Jsem zvědav, jestli já tu registraci dostanu, nebo jestli ji dostanou vaši kamarádi a kamarádi vašich kamarádů jako výborný byznys. A navíc byznys k ničemu.
Dámy a pánové, k ničemu! To s kvalitou zdravotní péče a s kvalitou poskytovaných služeb totiž nemá vůbec nic společného. To je jediné: to je tunel na veřejné peníze, který se halí do hávu toho, že to má sledovat prostě kvalitu. Je mi z vás špatně, že se vůbec k něčemu takovému propůjčujete!
Dámy a pánové, poslední zajímavost tohoto zákona jsou sankce na lékaře. Já jsem zvědav, až ti lékaři se ten zákona naučí, jak se budou divit, protože představte si, že tenhle zákon přináší takové sankce za spoustu, řekněme, drobných pochybení. Například když budu chtít být škodolibý pacient, nebudu spokojen se svým lékařem, tak mu strhnu například cedulku ordinačních hodin, vyfotografuji si to a udám ho. Podle tohoto zákona lékař za to, že mu nevisí před ordinací ordinační hodiny, může vyfásnout až třistatisícovou pokutu. Obdobně když zapomene třeba vyvěsit dovolenou nebo někdo mu škodolibě strhne tu cedulku, že je na dovolené, tak opět mu bude hrozit až třistatisícová pokuta.
Samozřejmě že tyhle věci mají být sledované, mají být napravované, ale myslíte si, že je normální a logické, aby za to byly takovéto statisícové pokuty? Vždyť to je úplně mimo realitu. Podívejte se třeba do živnostenského zákona, kolik hrozí podnikateli, když třeba nevyvěsí podle živnostenského zákona, třeba kdo je podnikatel, kdo je majitel, jaké má služby. Také mu hrozí sankce, ale podstatně jiné. Tady najednou na doktory vy přinášíte úplně astronomické pokuty prostě pro to, a myslím si, že tohle řekl prezident komory Kubek docela asi logicky a jasně, že ty lidi tak trápíte, ty pacienty, zavedli jste různé další poplatky, zdražujete jim léky, oni jsou čím dál tím naštvanější, tak teď vy prostě ukážete na doktora a řeknete si: Ulov si svého doktora.***