(10.40 hodin)
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji panu ministrovi. Prosím o slovo zpravodaje pro prvé čtení pana poslance Stanislava Polčáka.
Poslanec Stanislav Polčák: Děkuji, vážená paní předsedkyně ještě jednou. Já již pouze ve stručnosti částečně budu reagovat i na vystoupení, které zde zaznělo.
Velmi děkuji za vystoupení pana předsedy kontrolního výboru. Věřím, že na té novele zákona, resp. ústavy, se pracovalo již v minulých obdobích, kdy my jsme se toho neměli možnost zúčastnit, takže je samozřejmě napřed v této debatě, nicméně ten výčet, o kterém zde hovořil pan ministr, je jednoznačné, že může doznat určité změny. Například už jenom prostým pohledem do zákona je jasné, že vypadla např. Česká tisková kancelář, která má také určitou veřejnoprávní povahu, takže Česká tisková kancelář by zde mohla být doplněna.
Podle mého názoru má pravdu i paní předsedkyně Peake. Minimálně právnické osoby, v nichž drží stát nadpoloviční většinu, nebavíme se o většině, která je menšinová, tam si to musí ohlídat ten soukromý vlastník v tu chvíli sám, ale u těch podniků, a dokonce bych si myslel, že i u podniků, které jsou ve vlastnictví obcí a měst, v nichž tyto samosprávné celky drží nadpoloviční většinu, by mělo oprávnění Nejvyššího kontrolního úřadu býti zachováno, resp. býti rozšířeno proti stávající úpravě. Já si samozřejmě nemyslím, že by Nejvyšší kontrolní úřad při svém personálním vybavení v současné době byl schopen razantně tuto činnost kontrolní realizovat, nicméně i ta namátkovost bude představovat určitou pojistku, určitou brzdu jevům, které v těch společnostech asi nejsou zcela transparentní a pod veřejným dohledem.
Tudíž si myslím, že ten zákon v návaznosti na ústavu, na ústavní změnu, je možné propustit do dalšího čtení s tím, že v tom dalším čtení budeme vést napříč politickým spektrem diskusi nad rozsahem kontrolovaných subjektů. Je jasné, že tento rozsah může, podle mého názoru, minimálně v některých ohledech, jak zde již bylo mými předřečníky řečeno, doznat určitých změn. Děkuji za pozornost.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji panu zpravodaji. Otvírám obecnou rozpravu, do které se přihlásil pan poslanec František Laudát.
Omlouvám od 10.40 do 12.30 předsedu vlády z dnešního jednání.
Poslanec František Laudát: Vážená paní předsedkyně, dámy a pánové, tato novela je výrazně důležitější, než možná kdo zaznamenal, za prvé.
Za druhé, to co říkal můj předřečník pan kolega Polčák, já se domnívám, že by mělo být to, že by se to legislativně krylo i s tím, kde zákon nařizuje veřejné obchodní soutěže, to znamená i obchodní společnosti, protože řada aktivit jak krajských, tak obecních je přesunuta do obchodních společností, zpravidla akciových společností, nejenom s. r. o., spíš více jsou tady zaběhnuté akciové společnosti.
Za další, vidím, ten zákon přichází pozdě, ale přece jen v rámci Evropské unie dojde ke změně, že i vyšší územně správní celky budou muset, bude sledováno v průběžném roce jejich hospodaření, což si myslím, že bude velice ostrý bič na to, protože v Evropské unii, např. ve Španělsku, už to některé samosprávy vyšších celků dotáhly tak, že také zatnuly příliš velkou finanční sekeru, s kterou se nedokáží srovnat. Jsou to veřejné peníze. Jiná věc je, že skutečně, nikoliv teď, ale na základě toho, a já doufám, že tady nebude příliš mnoho lidí, kteří budou protestovat, možná pod praporem nějaké nezávislosti samospráv vyšších celků a obcí, tak že to projde v nějaké podobě. Pak bych se přece jen přimlouval za to, že bychom se měli zabývat Nejvyšším kontrolním úřadem, alespoň částečně rozšířit jeho možnosti, aby přece jen ta hrozba kontroly a občasná realizace mohla nastat. Protože už dneska to, co chceme po NKÚ, je poměrně velice rozsáhlá agenda, tohle vlastně naskakuje o několik, řekl bych snad i řádově. Takže přece jenom říci, že to bude jen teoretická hrozba, by bylo přece jen trochu málo. Doufám, pokud kontroly budou účinné, tak rozhodně by se této zemi vyplatilo NKÚ o něco posílit, protože korupce na úrovni krajů a obcí je možná ještě výrazně horší než na úrovni státního sektoru.
Děkuji za pozornost.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Tak to byl pan poslanec František Laudát. Nyní pan poslanec Stanislav Polčák. Jsme v obecné rozpravě.
Poslanec Stanislav Polčák: Já bych snad ještě upozornil na jednu důležitou okolnost. V případě kontroly nakládání s veřejnými prostředky územně samosprávných celků se jedná o částku cca 170 mld. Korun. U těch právnických osob, které jsou ovládány nadpoloviční účastí státu, resp. nadpoloviční účastí územně samosprávných celků, se jedná jenom podle odhadu o částku cca 600 mld. korun. Je tady vidět ten zásadní rozdíl, kde se mohou odehrávat ty procesy, které by kontrolu zasluhovaly. Já si proto myslím, že je vhodné, abychom skutečně ve výborech vedli nad tímto vymezením, tak jak je předloženo vládou, a nad možností jeho rozšíření zásadní politickou debatu. Tolik jenom pro upřesnění.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji. Ještě někdo dále se hlásí do obecné rozpravy? Pan poslanec Filip.
Poslanec Vojtěch Filip: Děkuji. Tak jak jsem řekl, samozřejmě debata, která bude vedena v jednotlivých výborech, bude poměrně složitější než u samotného ústavního textu. Dodávám k tomu ústavnímu textu - snad v ústavněprávním výboru budou diskutovat zejména k postavením kolegia, protože to asi bude také důležité vzhledem k tomu, jak se rozšíří právě kompetence.
Pokud jde o samotný zákon, pro někoho razantní zvýšení objemu kontroly znamená zjednodušení té kontroly samotné. Protože ve skutečnosti při kontrole např. státní dotace mohl Nejvyšší kontrolní úřad kontrolovat i obce, problematické bylo, že odděloval striktně financování z té státní dotace, a potom nemohl kontrolovat to, co bylo z prostředků samosprávy, ač ty také pocházely z toho podílu daní, které vybírá stát, pokud samozřejmě nepocházely ty prostředky z místních poplatků, případně z daně z nemovitosti, která je stoprocentním příjmem obce.
V tomto ohledu je potřeba, abychom se soustředili zejména na to, jakým způsobem budou kontrolovány veřejnoprávní korporace. Pan zpravodaj tady upozornil na ČTK. Měli bychom tady samozřejmě hovořit o mnohem větších objemech, které probíhají v jiných veřejnoprávních korporacích. V tomto ohledu se budu hlásit a budu navrhovat, navrhnu to teď, abych sem nemusel ještě jednou, aby byl tento tisk přidělen také kontrolnímu výboru Poslanecké sněmovny vzhledem k tomu, že přece jen v tomto ohledu má kontrolní výbor určitým způsobem už zkušenost z některých věcí, když realizuje i jednání o kontrolních závěrech Nejvyššího kontrolního úřadu, ať už jde např. o kontrolu, kterou jsme teď probírali, která se týkala Krajské zdravotní apod. V tomto ohledu jsem přesvědčen, že kontrolní výbor Poslanecké sněmovny bude mít i sám, samozřejmě s ostatními výbory Poslanecké sněmovny, co dodat k tomuto tisku. Děkuji.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Prosím o další přihlášky do obecné rozpravy. Není-li žádná, končím obecnou rozpravu. Budeme se zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Organizační výbor navrhl přikázat tento návrh k projednání ústavněprávnímu výboru, pan poslanec Vojtěch Filip navrhl přikázání kontrolnímu výboru. Ještě se hlásí pan poslanec Stanislav Polčák.
Poslanec Stanislav Polčák: Ve smyslu logiky, že předchozí tisk byl přikázán i výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj, bych prosil o zařazení tohoto bodu rovněž do tohoto výboru. Týká se to opět obcí a měst, a to velmi zásadně. ***