(10.00 hodin)
(pokračuje Novotný st.)

Je to další zdanění obnovitelných zdrojů, které byly postaveny. Tím je ale zpochybněna 15letá zákonná návratnost a opět je to argument pro arbitráže, které hrozí. Zastropování výkupní ceny na 6 korun za kilowatthodinu, které je tam dáno, v podstatě zabrzdí rozvoj zejména malých investorů, zabrzdí rozvoj tohoto odvětví a projeví se to jak v technologickém zaostávání ČR v obnovitelných zdrojích, tak ve velkém propouštění v tomto odvětví průmyslu. A je potřeba jasně v této chvíli říct občanům, že si nějakou svou střechu nepostaví.

K biomase. O tomto tématu jsem se zde už zmiňoval v minulosti. Chystá se velký biomasový tunel. Tunel v malém probíhal už v minulých letech, kdy bylo umožněno směsné spalování, a vlastně celý byznys vznikal překategorizováním O1, O2, O3, kdy buldozer hrnul biomasu do kotlů, na vstupní rošty, nebo ji míchal s uhlím. A v té chvíli, když tam nestál finanční úředník, který by zkontroloval, jaká je to kategorie biomasy, tak to tím skončilo. To, že dodavatel rád napsal kategorii, která byla nejvýhodnější pro odběratele, je samozřejmé! Vždyť to byli obchodní partneři! A tento tunel, který jsme se snažili jakýmsi způsobem brzdit, proto jsem pro zákon 180 nehlasoval, snažil jsem se zachránit biomasové kotelny v obecních vlastnictvích, aby se jim neztratilo palivo, tak teď nabývá gigantických rozměrů. Říkám to proto, že je tady smlouva, kterou na 15 let má jeden dodavatel. Vím, že spádová oblast českých lesů, což je 60 % lesů ČR, je rozdělena na dvě takovéto skupiny, a tito odběratelé štěpky bez výběrových řízení získali lukrativní smlouvy, které budou znamenat - a jsou navázány, už ve smlouvách je napsáno, že výkupní cena bude taková, je mimochodem nižší, než je cena na trhu, a její růst nebo pokles se bude vyvíjet od tohoto zákona. Oni už tehdy věděli, před rokem, že si takovýto zákon napíší, předloží a my jim ho schválíme. A biomasa z českých lesů je na 15 let v podstatě určena pro spalování ve velkých zdrojích.

Vůbec celý systém je připraven na to, že za nás teď ČEZ splní kvótu, která je, a jak nám řekl generální ředitel Roman na semináři ve středu, skutečně se připravuje útlum malých zdrojů, připravuje se obecně útlum obnovitelných zdrojů, a to, že závazek, ke kterému jsme se zavázali, je jenom deklaratorní, to se všichni snaží zdůrazňovat, a budeme ho plnit velkými zdroji, biomasou. NAP to koneckonců předesílá, a teprve když by nám něco hrozilo v roce 2020, tak to nějakým způsobem povolíme. Do té doby to bude probíhat v režii ČEZu, v režii těchto velkých kmotrů, kteří si rozeberou biomasu. A tunel spočívá v tom, že biomasa je dána. Žádná záměrná biomasa, záměrně pěstovaná třeba štěpka se u nás nepěstuje - kromě Bystřice, která má slabých, já nevím, 80 hektarů, a několika jiných starostů, kde vím, že mají pár hektarů na zkoušku, tak tyto dřeviny nejsou nikde k dispozici. Dokonce stát nemá ani pěstitelskou příručku. Tu bude dělat Výzkumný ústav Průhonice snad do konce roku. Takže my máme několik let skluz v tom, abychom připravili biomasu na nové úkoly, které tady jsou. Na druhé straně tady máme zákon, který biomasu předurčuje, umožňuje tento tunel, a my jsme toho součástí a já na to upozorňuji marně. Čili se snažím vás, prosím vás, probudit, tak jak jsme se neprobudili na podzim, když jsme schválili zastavení obnovitelných zdrojů retroaktivním způsobem a bude nás to mrzet.

Další velmi vražedné, a znovu to zdůrazním, je napojení tohoto zákona na národní akční plán. My říkáme něco zákonem a národní akční plán stanovuje vláda v podstatě bez diskuse, bez široké diskuse, prostě řekne, jaké budou limity. Takto nemá vypadat legislativa! Legislativa má říkat jasně všechno a nemá to regulovat NAP. A jak nám NAP už působil v tomto zákoně velký problém, protože v NAPu se říká, že v roce 2020 bude 1695 megawattů instalovaných v obnovitelných zdrojích ve fotovoltaice. A my už máme v letošním roce 1958, čili my už to máme přešvihnuté! Čili je potřeba jasně říct, pan ministr by měl jasně říct a oznámit národu: už si nikdy, babičko, své 2, 3, 5 kilowattů neuděláte, aspoň v následujících deseti letech, protože zákon, který tady máme, vám to v podstatě neumožňuje. Je potřeba říct, že máme v tomto vyhlášen stop stav, a přitom je to jasné selhání ČEZu i Poslanecké sněmovny, které tento stav zavinili. A přitom ti malí - ty střechy, které by měly být podporovány, a mělo by na každé vhodné střeše být nějaké zařízení, buď solárko, nebo fotovoltaika - představují jenom 4,4 % problému, který zde tímto se snažíme hasit.

Závěrem chci říct, že zákon je neopravitelný v Poslanecké sněmovně. Nevznikal v ní ani na MPO. Musí ho opravit ČEZ. Musí vzniknout širší diskuse, která k tomu bude. A co je podstatné: já požaduji, aby nová arbitrážní skupina, která vznikla při vládě nebo při Ministerstvu financí, se jasně vyjádřila, jestli tento zákon jí nezkomplikuje obranu našeho státu před průšvihem, do kterého se v současné době dostáváme.

Takže já se připojuji k návrhu vrátit tento zákon k dopracování. Na druhou stranu ještě bych chtěl navrhnout, že kdyby to neprošlo, tak bychom ten zákon měli dostat do výboru pro životní prostředí. Ale, znovu opakuji, je zde neopravitelný!

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová To byl pan poslanec Josef Novotný z Věcí veřejných. Zeptám se ještě na další přihlášky. Pan poslanec Jiří Papež, poté pan poslanec František Laudát.

 

Poslanec Jiří Papež: Děkuji za slovo, vážená paní předsedkyně. Já bych pouze s ohledem na to, že projednávaný materiál se částečně týká také zemědělské oblasti, chtěl požádat o přikázání tohoto návrhu zákona zemědělskému výboru. Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Ano, děkuji. Pan poslanec František Laudát.

 

Poslanec František Laudát: Vážená paní předsedkyně, dámy a pánové, pokud to tady nezaznělo, navrhuji, aby podobně jako u energetického zákona se tím zabýval výbor životního prostředí. To si myslím, že je legitimní.

A jenom k panu Novotnému. Já se domnívám, že reálná a správná cesta je pustit to do druhého čtení. Nepochybně tam zákon dozná jistých změn. Na druhou stranu to, co tady zaznělo, prosím, technologie se řádově mění obrovským tempem a zvykejme si na to, že obnovitelné zdroje budou normální cesta k podnikání, nikoliv nadstandardní. Jestli někdo něco prošvihl, tak to byla Fischerova vláda, která sem nepřišla včas s brzdou.

Na levou část bych jenom znova připomněl to, co už jsem tady říkal několikrát. Uvědomme si, že přehnaná podpora výroby energie z obnovitelných zdrojů je jeden z nejsilnějších prvků na postižení a zatížení nejslabších sociálních vrstev obyvatelstva. Znova bych připomněl, že - nevím, zda všichni, ale předpokládám, že většina poslanců zde dostala analýzu toho, že pokud půjde všechno stejnou cestou jako doposud, že z kapes daňových poplatníků do roku 2030 by odputovalo na podporu, to znamená do kapes podnikatelů s obnovitelnými zdroji, přes 600 miliard korun, hodnota vyrobené energie z obnovitelných zdrojů je přes 40 miliard korun. A domnívám se rovněž, že pokud tady pan Novotný mluví o ČEZu, já se domnívám, že i on má obrovské zdroje, které vyrábějí z obnovitelných zdrojů energie, takže prostě kopat tady do něj tímto způsobem - mám pocit, že mně to připomíná trošku chování v jedné fázi hlavního města Prahy, kdy když už nikdo nevěděl, tak se opřel do Dopravního podniku, který je nejdůležitější, ale zároveň také průběžným otloukánkem. S ČEZem se tady odehrává v podstatě obdobně totéž.

Takže já naopak doporučuji, abychom propustili zákon do druhého čtení. Děkuji za pozornost.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji panu poslanci Laudátovi. Nyní se hlásí ještě pan poslanec Zemek. Jsme stále v obecné rozpravě. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP