(12.20 hodin)
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Dále je přihlášen do rozpravy pan poslanec Tomáš Úlehla, poté pan kolega Václav Mencl.
Poslanec Tomáš Úlehla: Vážená paní předsedající, kolegyně, kolegové, myslím si, že tu zazněla podstatná myšlenka, která říká, že budeme podporovat to navržené opatření. Já bych chtěl zareagovat především na možnou dedukci o tom, že by ty peníze, které jsou účelově vázány, nemusely doputovat tam, kam si přejeme. A také bych chtěl zodpovědět otázku, jestli to můžeme učinit.
Samozřejmě ten důvod, proč tomu tak je, že převádíme peníze, které dosud nejsou využity, má zásadní opodstatnění, a sice v tom, že vlastně my, když jsme docílili, a já jsem byl za to velmi rád, tady odvádění financí do fondu při schvalování legislativy ohledně zneškodňování autovraků, tak jsme také vlastně současně měli provedenou analýzu z hlediska zájmu provozovatelů takovýchto zařízení a jejich dostatečné kapacity. A mohli jsme konstatovat, že ta kapacita na to, abychom se vypořádali ve smyslu platné legislativy i s evropskou směrnicí, je téměř dostatečná, a proto se nám politické subjekty příliš nehrnou do nových aktivit. Proto ty peníze nejsou zřejmě vyčerpávány ani ze strany státní správy tak, jak se to má a jak se to vlastně zamýšlelo. A myslím si, že je tam také dobře v té zdůvodňovací zprávě napsáno, že ty peníze budou použity na ochranu všech složek životního prostředí. Zelená úsporám má za úkol pomáhat ochraně ovzduší, ale ono to s sebou nese samozřejmě sekundárně také pozitivní dopad na ostatní složky životního prostředí.
Čili věřím, že zítra při jednání výboru životního prostředí a následně při projednávání ve Sněmovně budeme mít velmi zjednodušenou situaci, jelikož obdržíme doporučující stanovisko, abychom odsouhlasili návrh předkladatele a učinili tím pozitivní krok k uspokojení mnohem většího počtu žadatelů o program Zelená úsporám. Děkuji.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji. Prosím o slovo pana poslance Václava Mencla.
Poslanec Václav Mencl: Děkuji za slovo, paní předsedající. Dámy a pánové, dovolte mi jako předsedovi Rady Státního fondu životního prostředí, abych podpořil, a předpokládám, že to mohu říct i za Radu Státního fondu životního prostředí, abych podpořil tuto novelu, protože skutečně vychází vstříc potřebám financování Státního fondu životního prostředí. A domnívám se, že jestliže v poměrně napjaté finanční bilanci fondu je někde nějaký přebytek, který nebude v nejbližších letech čerpán, tak je velmi rozumné tento finanční přebytek z jedné části přelít tedy do druhé části.
Jsem přesvědčen poté, co jsem se podílel i na přípravě tohoto návrhu, že skutečně tam není žádný legislativní problém. Samozřejmě předpokládám, že na jednání výboru či při druhém čtení a při třetím čtení zde o tom přesvědčíme i vážené kolegy a kolegyně, kteří s tím snad možná mají nějaký problém.
Děkuji za vstřícnost tří dnů mezi prvním a druhým čtením. Pan předseda výboru slíbil, že zítra zařadí na program výboru tento tisk a že se s tím vypořádáme v nějaké rozumné lhůtě i v této Sněmovně.
Děkuji za slovo.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji panu poslanci Menclovi. Prosím o další přihlášku do obecné rozpravy. Paní poslankyně Kateřina Konečná.
Poslankyně Kateřina Konečná: Děkuji oběma svým kolegům. Já bych je chtěla ujistit, že si také nemyslím, že je tam legislativní problém, jenom je to prostě napsané tak neurčitě, že z toho může kdokoliv vydedukovat cokoliv. A já, jak jsem tady řekla, věřím tomu, že to současní lidé na Ministerstvu životního prostředí neudělají. Ale ti tam také asi nebudou na věky a pak bych byla velmi nerada, aby se tato Sněmovna divila, na co všechno tyto prostředky budou využívány ve chvíli, kdy tam přijde jakýkoliv jiný ministr. Proto bych si to ráda vyjasnila.
A co se týče kolegy Úlehly prostřednictvím paní předsedající - mně nejde o to, že se to nevyužívá, to všichni víme. Mně jde o to, že nejsem přesvědčena o tom, že to nejsou účelově vázané finanční prostředky, které byly nashromážděny na tento fond, a nemáme právo je přesunout někam jinam, protože ať si myslíme cokoliv, vážené kolegyně a kolegové, tato Sněmovna prostě nemá právo na všechno. Takže jenom to je věc, kterou si potřebuji vyjasnit, protože bych nerada došla k tomu, že sice schválíme tento zákon, ale zároveň porušíme zákon jiný.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Pan poslanec Úlehla s faktickou poznámkou. Prosím.
Poslanec Tomáš Úlehla: Samozřejmě já to akceptuji, ale nepředpokládal jsem, že při návrhu, kde je předkladatelem ministerstvo, by legislativní odbor připustil takový návrh, který by odporoval platným zákonným normám. Takže vnímám to a říkám, já vůbec nemám problém s tím, abychom to projednali na výboru. A stejně tak, prostřednictvím paní předsedající, vím, že s paní Kateřinou Konečnou je ta spolupráce výborná v oblasti ochrany životního prostředí, takže já to budu samozřejmě podporovat.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji panu poslanci Úlehlovi. Pan kolega Šťovíček se hlásí nyní do rozpravy.
Poslanec Milan Šťovíček: Dobrý den, vážení kolegové, vážená paní předsedkyně, vážený pane ministře, vládo. Děkuji za slovo a musím potvrdit jako předseda výboru životního prostředí, že zítra jsme opravdu připraveni tuto záležitost projednat. Takže potvrzuji ta slova, která tady padla. Děkuji.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji vám, pane poslanče. Zeptám se na další přihlášky do obecné rozpravy. Nejsou-li, končím obecnou rozpravu. Budeme se věnovat návrhům na přikázání výborům k projednání. Organizační výbor navrhl přikázat tento návrh k projednání výboru pro životní prostředí. Má někdo jiný návrh na přikázání? Nemá.
Zahajuji tedy hlasování číslo 138. Táži se, kdo souhlasí s návrhem na přikázání výboru pro životní prostředí. Kdo je proti tomuto návrhu?
Hlasování pořadové číslo 138. Přítomno 175, pro 134, proti nikdo. Návrh byl přijat.
A nyní je tady návrh na zkrácení lhůty k projednání ve výboru na tři dny.
Zahajuji hlasování číslo 139. Ptám se, kdo souhlasí s tímto návrhem. Kdo je proti?
Hlasování pořadové číslo 139. Přítomno 174, pro 132, proti 1. Návrh byl přijat.
Konstatuji tedy, že návrh zákona byl přikázán k projednání výboru pro životní prostředí a lhůta k jeho projednání byla zkrácena na tři dny. Tím končí projednávání bodu 39, sněmovního tisku 376, v prvém čtení.
Oznamuji, že z dalšího jednání od 12.10 do 14.30 se omlouvá z pracovních důvodů paní poslankyně Lenka Andrýsová.
Zahajuji projednávání dalšího bodu. Tímto bodem je
40.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 100/2004 Sb., o ochraně druhů
volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin regulováním obchodu s nimi
a dalších opatřeních k ochraně těchto druhů a o změně některých zákonů
(zákon o obchodování s ohroženými druhy), ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 329/ - prvé čtení
Prosím opět o slovo ministra životního prostředí Tomáš Chalupu, který z pověření vlády tento návrh uvede.
Ministr životního prostředí ČR Tomáš Chalupa Vážená paní předsedkyně, vážený pane premiére, dámy a pánové, dovolte mi, abych uvedl bod, který jsem již avizoval při podobném bodu týkajícím se tehdy velryb. Tento návrh se netýká velryb, ale tuleňů.
Dámy a pánové, jedná se o transpozici evropských směrnic, ve kterých jsou implementována dvě evropská nařízení na obchodování s výrobky z tunelů - z tuleňů. (Pobavení a smích v lavicích.)
Přestože dovoz i obchodování s produkty z tuleňů na území České republiky není velký, dalo by se dokonce říci, že je zcela minimální, je nezbytné do zákona o obchodování s ohroženými druhy zapracovat příslušná adaptační opatření. Například předložený návrh zákona sjednocuje terminologii zákona s oběma nařízeními spočívajícími v tom, že odlišně v zákoně od toho dosavadního se definuje pojem "tuleň", nově se tím definuje jedinec všech druhů ploutvonožců, a také pojem "produkt z tuleňů".
Navrhovaná novela zákona zároveň stanoví sankce za porušení povinností z nařízení o obchodování s produkty z tuleňů a svěřuje jejich ukládání České inspekci životního prostředí. Podle této novely je uvádění produktů z tuleňů na trh bude povoleno pouze v případě těchto tří možností: Za prvé, jestliže budou získány při tradičních lovech pořádaných inuitskými a jinými původními společenstvy, což tedy v případě České republiky není možné, nicméně bude to muset být prokázáno, nebo jde-li o dovoz pro osobní použití, anebo pocházejí-li produkty z lovu prováděného za účelem udržitelného řízení mořských zdrojů - což je zajímavá formulace. ***