(12.10 hodin)
(pokračuje Chalupa)
Součástí toho je dohoda spočívající v tom, že tyto prostředky a tento akt by byl aktem jednorázovým, směřovaným pouze a jedině na tento jeden účel, tedy Zelenou úsporám v problému, ve kterém se teď nachází, a zároveň jsme se dohodli na tom, že součástí řešení je hledání nového systému, protože jak jsem popisoval na začátku, 38 mil. Kč, 89 tisíc automobilů, přičemž zvýšení této podpory na vyšší částku na likvidaci jednoho vraku z druhé strany sice je možné, my teď připravujeme určité zvýšení, ale nelze nijak zásadně násobkem, protože na druhé straně pak narážíme na princip de minimis.
Vážená paní předsedkyně, paní a páni poslanci, dovoluji si vás požádat o to, aby tento návrh byl projednán v režimu co nejkratším. Akceptuji veto, rozumím tomu, byť jsme doufali, že bude možné použít ustanovení jednacího řádu, § 90, nicméně prosím, aby byla zkrácena lhůta k projednání ve výborech na pět dnů, abychom mohli tuto věc projednat, protože to je jeden z významných zdrojů.
Jenom v tuto chvíli je situace taková, že ze žádostí, které dosud nebyly vyřízeny, 24 tisíc žadatelů, je dnes těch, které nemají vady, jsou projednány radou fondu a jejich žádosti v těchto dnech odcházejí se smlouvami předpodepsanými a nabídnutými k podpisu. Na ně prostředky jsou. A 24. června, to je zhruba za deset dnů, končí lhůta pro podání dodatečně opravených žádostí, v průměru kolem 24. 6., podle toho, jak běží individuálně šedesátidenní termín. My předpokládáme, že drtivá většina žadatelů své žádosti opravdu podá, a musíme být připraveni je akceptovat.
Jsem si vědom toho, že i dnes NKÚ zveřejnil výhrady k provádění a administraci systému Zelená úsporám, nicméně musím říci, že jedna věc je, jaké nepřesnosti, chyby a nesystémová opatření se v programu Zelená úsporám prováděly - vy víte, že jsem to nikdy neskrýval a vždycky jsem říkal, že je potřeba to řešit, i všem členům příslušných komisí - na druhou stranu je třeba připomenout, že to je program, do kterého opravdu svým různým způsobem, ať už individuální žádostí nebo jako členové družstva či společenství vlastníků, vstoupilo zhruba čtvrt milionu českých domácností, což je číslo obrovské a unikátní. Proto si vás ještě jednou dovoluji požádat o podporu tohoto návrhu. Děkuji pěkně.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji panu ministrovi životního prostředí Tomáši Chalupovi. Prosím nyní, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Jan Látka. Pana zpravodaje Jana Látku prosím o slovo.
Poslanec Jan Látka: Děkuji za slovo, paní předsedkyně. Já bych za náš klub chtěl jenom potvrdit to veto. (Hluk a smích v sále.)
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Tak, to bylo slovo zpravodaje. Prosím, abyste zaujal místo u stolku zpravodajů, pane poslanče.
Otevírám obecnou rozpravu, do které je přihlášena paní poslankyně Kateřina Konečná. Hlásí se také pan poslanec Tomáš Úlehla.
Poslankyně Kateřina Konečná: Děkuji, paní předsedající. Vážené kolegyně, kolegové, páni ministři, dovolte mi velmi krátce okomentovat návrh, který se zdá být jednoduchým, jednoodstavcovým a vlastně děsně pohodovým. Ona to ale taková pohoda není ve chvíli, kdy si uvědomíme, že převádíme více než jednu miliardu korun z jednoho podle mého názoru -
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Dámy a pánové, žádám vás o klid!
Poslankyně Kateřina Konečná: Já chápu, že jsme prohlasovali některé věci, které byly zajímavější a rozumělo jim více lidí, nicméně bych opravdu byla ráda, abychom se u tohoto nepříliš obsáhlého, ale přesto velmi důležitého návrhu zákona zastavili. A je to také důvod, proč klub KSČM společně se sociální demokracií zablokoval projednávání tohoto tisku v paragrafu 90, ve zrychleném čtení, protože je tam spousta nevyjasněných věcí, které, myslím, stojí za to předložit výboru pro životní prostředí, aby o tom měl čas diskutovat. Protože se opravdu nejedná o malé peníze, které převádíme, dovolili jsme si udělat tento krok, přestože slibuji panu ministrovi, že budeme také dělat všechno pro to, abychom to stihli projednat ve zkrácené lhůtě, abychom se všichni podíleli na tom, aby výbor - protože shodou okolností zítra zasedá - to měl na svém projednání, aby mohlo proběhnout druhé čtení příští týden a ve třetím čtení jsme to mohli v červenci schválit. To znamená, že to zdržení, převedení těchto prostředků, pokud nám budou vysvětleny všechny dotazy, bude nejdéle o tři týdny. Jak sám pan ministr řekl, a je to i v důvodové zprávě, peníze, které takto převádíme údajně do programu Zelená úsporám, by měly být potřebné zhruba v září nebo v říjnu, takže se žádná velká tragédie nestane, pouze si myslím, že každý z nás poslanců má právo na to, hlasovat až ve chvíli, kdy ví všechny skutečnosti a jsou mu vysvětleny všechny nedostatky tohoto návrhu.
Já bych některé otázky tady ráda předložila i vám, kteří mě posloucháte, k uvážení, protože ono to opravdu není jenom tak, že převádíme tyto prostředky, ale v důvodové zprávě nikde není napsáno, zda lze opravdu tyto prostředky takto převést, zda nejsou účelově vázány pouze pro zpracování a sběr autovraků, protože i tyto názory se mezi odbornou veřejností a koneckonců i lidmi z Ministerstva životního prostředí vyskytují.
Bylo tady řečeno, že došlo k dohodě - a já bych chtěla poděkovat panu ministrovi, že došlo k dohodě se SAPem. Na druhou stranu je evidentní, že zástupci sdružení autovraků mají velký problém s tím, že jim tyto peníze budou převedeny. Bylo tady řečeno, že je to jednorázové opatření. Toto opatření rozhodně není jednorázově napsáno v tomto zákoně. My budeme moci kdykoli posléze - resp. Ministerstvo životního prostředí bude moci kdykoliv posléze tyto prostředky vyvést. Já v tuto chvíli musím říci, že věřím panu ministrovi, že tohoto opatření nezneužije. Na druhou stranu při rychlosti střídání ministrů životního prostředí - nepřeji vám to, pane ministře - se může stát, že přijde nějaký jiný pan ministr, který bude mít sice krásné plamenné zelené řeči, ale tyto peníze prostě vyvede na jiné účely a udělá to vlastně s posvěcením nás všech, protože my mu to v tomto zákoně umožňujeme.
Ne málo se musíme zamyslet také nad tím, že máme evropskou směrnici o vozidlech s ukončenou životností, kterou budeme muset v roce 2015 naplňovat a na kterou v tuto chvíli, ve chvíli, kdy peníze z tohoto fondu převedeme, nebudeme mít podle mého názoru úplně dostatečné prostředky.
Otázek, které tento jeden paragraf způsobuje, je mnoho. Jedná se samozřejmě také o to, jak už jsem řekla na začátku, že to není malá suma. Ne vždy se v zákoně vyvádí miliarda korun.
Já pevně věřím, že všechny tyto dotazy budou věcně zodpovězeny ve výboru pro životní prostředí. Dostávám informaci, že je třeba tento návrh zákona, tak abychom to stihli a tak jak jsme se domluvili, aby to bylo uděláno v co nejkratší době, proto dávám návrh zkrátit projednávání mezi prvním a druhým čtením na tři dny. Je to se souhlasem předkladatelů, tedy ministra životního prostředí.
Věřte tomu, že výbor pro životní prostředí je připraven o tom jednat. Já pevně věřím, že ve druhém a třetím čtení, resp. už na výboru, bude řada těchto dotazů vysvětlena tak, abychom poté našli kompromisní řešení, které nejenom že pomůže programu Zelená úsporám, ale z druhé strany nám dá garance toho, že nebude moci docházet ke zneužití těchto peněz, že nebude moci docházet k tomu, že budou nadále vyváděny, a hlavně, že nám tam vůbec nějaké peníze na podporu a sběr autovraků zůstanou, protože k tomuto byl ten fond účelově vlastně připraven a já opravdu, a to je pro mne dost vážný argument, zatím nejsem přesvědčena o tom, že my jako zákonodárný orgán si můžeme usnesením a změnou zákona udělat to, že tyto účelově vázané prostředky vyvedeme z tohoto fondu na něco jiného.
Já vám děkuji za pozornost a věřím ve vaši vstřícnost i pochopení za krok, který jsme učinili. Jistě pochopíte, že po velmi vážných argumentech, které jsem vám přednesla, nebylo možné tento zákon projednat ve zrychleném čtení. ***