(16.10 hodin)

 

Ministr pro místní rozvoj ČR Kamil Jankovský Děkuji, paní předsedkyně. Já bych na ten závěr jenom reagoval ještě na některé připomínky, které tady zazněly.

To, že se novela nevěnuje velkým zakázkám a věnuje se pouze malým, tak to skutečně není pravda. To snad vyplývá pouze z takového toho medializovaného příběhu o těch limitech pro zakázky malého rozsahu. Tam ten limit se skutečně snižuje. Je potřeba říct, že ten limit máme jeden z nejvyšších v Evropě, a proto se snižuje na ty tři, respektive jeden milion u stavebních prací. Ale velkým zakázkám se věnuje a věnuje se jim velmi právě prostřednictvím omezením technické a ekonomické kvalifikace. Takže jsou tam řešeny.

Užší řízení. Užší řízení - dříve bylo užší řízení, to znamená prekvalifikace a následně řízení, které bylo omezeno, řešeno losovačkou. Losovačku jsme podrobili všichni kritice, a jakékoliv jiné další vymezování, omezování soutěže v tom druhém kole je naprosto nesmyslné. Jestliže někdo splní kvalifikaci, aby se přihlásil do soutěže, pak ho nemohu dalším dodatečným kritériem znevýhodnit, pokud prošel prekvalifikací. Tahle debata už probíhala, pokud jsem se doslechl, už i v té minulé úpravě, a proto jsme tu losovačku zrušili. A já se nedomnívám, že by to přineslo nějaké potíže do budoucnosti.

Co se týče Úřadu pro hospodářskou soutěž, ano, jsme si tam vědomi toho, že tam ten nárůstadministrativy bude. A samozřejmě se to pokusíme společně - vláda i s úřadem - vyřešit tak, aby ta administrace veřejných zakázek od 1. 12., nebo jakmile bude ten zákon schválen, probíhala bez problémů.

Takže já tady děkuji za tu diskusi, která tady byla, a chtěl bych vás požádat o podporu tohoto zákona. Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji panu ministrovi. Pan zpravodaj má nyní možnost vystoupit se závěrečným slovem. Prosím tedy o slovo pana poslance Jiřího Petrů.

 

Poslanec Jiří Petrů: Vážená paní předsedkyně, abych splnil svou zpravodajskou povinnost, budu konstatovat, že nikdo z vystupujících nenavrhl zamítnutí této předlohy, a můžeme tedy přistoupit k hlasování o přikázání k projednání výborům. Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji panu zpravodaji.

Budeme se zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Organizační výbor navrhl přikázat tento návrh k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj. Má někdo jiný návrh na přikázání? Prosím. Pan kolega Urban, prosím.

 

Poslanec Milan Urban: Vážená paní předsedkyně, dovolte, abych navrhl, aby tento tisk, tuto novelu o veřejných zakázkách, přikázala Poslanecká sněmovna k projednání ještě hospodářskému výboru. Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Ano, děkuji. Jiný návrh na přikázání? Není.

 

Budeme tedy hlasovat nejprve o návrhu organizačního výboru přikázat tento zákon k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj.

Zahajuji hlasování číslo 23. Táži se, kdo je pro tento návrh. Kdo je proti?

Hlasování pořadové číslo 23. Přítomno 186, pro 156, proti 2. Tento návrh byl přijat.

 

Pan kolega Urban navrhuje přikázat tento návrh zákona výboru hospodářskému.

Zahajuji hlasování pořadové číslo 24. Táži se, kdo souhlasí s tímto přikázáním. Kdo je proti?

Hlasování pořadové číslo 24. Přítomno 184, pro 100, proti 42. Tento návrh byl přijat.

 

Konstatuji tedy, že návrh zákona byl přikázán k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj a také výboru hospodářskému. Tím končí projednávání tohoto vládního návrhu zákona. Děkuji panu ministrovi, děkuji též panu zpravodaji.

 

Dalším bodem, kterému se budeme věnovat, je

 

29.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 96/1993 Sb., o stavebním spoření
a státní podpoře stavebního spoření a o doplnění zákona České národní rady
č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění zákona České národní rady
č. 35/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 586/1992 Sb.,
o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 378/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2

Upozorňuji, že bylo navrženo, abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvém čtení, ale obdržela jsem proti tomuto postupu veto poslaneckého klubu ČSSD.

Nyní prosím, aby z pověření vlády tento návrh uvedl ministr financí Miroslav Kalousek. Prosím, pane ministře.

 

Ministr financí ČR Miroslav Kalousek Děkuji za slovo, paní předsedkyně. Dámy a pánové, Poslanecká sněmovna na sklonku minulého roku v legislativní nouzi přijala novelu zákona o stavebním spoření, kde snížila státní příspěvek za stavební spoření na dva tisíce korun ročně za zákonem ustanovených podmínek a současně souhlasila s uvalením 50% srážkové daně za stavební příspěvek příslušející za rok 2010. Tuto schválenou novelu přezkoumal Ústavní soud na základě žádosti příslušného počtu poslanců a konstatoval, že projednání v legislativní nouzi neodpovídá ústavnímu pořádku, že ústavnímu pořádku neodpovídá ani ona srážková daň. S laskavým dodatkem paní místopředsedkyně Ústavního soudu, že to má precedens pouze v legislativní praxi nacistů.

Proto vázána nálezem Ústavního soudu vláda předkládá tuto novelu znovu, kde samozřejmě vypouští onu dle devíti ústavních soudců ústavně nekonformní srážkovou 50% daň a znovu opakuje návrh na snížení příspěvku na dva tisíce korun, neboť i onen nález Ústavního soudu konstatuje, že není protiústavní snižovat státní příspěvek. Z tohoto důvodu vláda předkládá tento návrh znovu již v řádném legislativním projednání. Text je zcela totožný s tím, co už Poslanecká sněmovna schválila ve stavu legislativní nouze. Samozřejmě nejsou tam ona ustanovení týkající se 50% srážkové daně.

Prosím tedy o propuštění do druhého čtení a avizuji, že budu prosit o zkrácení lhůty.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji za toto úvodní slovo panu ministrovi financí Miroslavu Kalouskovi. Prosím nyní dalšího řečníka. Bude jím zpravodaj pro prvé čtení a tím je pan poslanec Alfréd Michalík. Prosím, pane kolego.

 

Poslanec Alfréd Michalík: Vážená paní předsedkyně, vážená vládo, kolegyně, kolegové, jak už tady bylo řečeno, tato novela je reakcí na nález Ústavního soudu z letošního roku, kterým byla k 31. 2. 2011 zrušena obdobná vládní novela schválená vloni ve stavu legislativní nouze. Novela opětovně ve vztahu k zákonu o stavebním spoření snižuje výši státní podpory z 15 na 10 % uspořené částky při zachování maximálního limitu základu ve výši 20 000 korun. Opětovně je doplněna i technická změna, která se týká nastavení limitu pro další činnost stavebních spořitelen, kdy dochází k úpravě konstrukce těchto limitů.

Ve vztahu k zákonu o daních z příjmů novela opětovně ruší osvobození příjmů z úroků z vkladů ze stavebního spoření, a to včetně úroků ze státní podpory. Novela již naopak neobsahuje návrh na zavedení zvláštní srážkové daně ve výši 50 % na státní podporu stavebního spoření, neboť toto opatření bylo napadeno Ústavním soudem.

Jinak jak už tady řekl pan ministr, zdůvodněný text je prakticky totožný, kromě dvou změn, a to vypadla ta srážková daň a změnil se termín platnosti k 1. lednu 2012. Takže tento stav, který byl vloni v legislativní nouzi, tehdy prošel, nyní je projednáván znovu v řádném průběhu projednávání.

Já se zároveň hlásím potom v rozpravě k vystoupení, které bude už jako moje osobní. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP