(15.40 hodin)
(pokračuje Klasnová)

Každé výběrové řízení bude zveřejněno na internetu. Novela také zdůrazňuje povinnost poskytovat informace v režimu 106/1999 Sb. Občanům by tak neměly být žádné informace odepřeny, jak tomu dnes bývá běžnou praxí.

Mezi nově povinně zveřejňované dokumenty patří konečná cena veřejné zakázky, smlouvy i se změnami a dodatky, obsah smluv s hodnotou od 500 tisíc korun, seznam členů hodnotících komisí a také předběžné oznámení veřejné zakázky měsíc před samotným zahájením.

Novela zavádí informační povinnost o vlastnické struktuře firem ucházejících se o veřejnou zakázku. Akciová společnost musí uvést aktuální seznam vlastníků akcií k datu podání nabídky, jejichž souhrnná jmenovitá hodnota přesahuje 10 % základního kapitálu. S tím jde ruku v ruce další požadavek Věcí veřejných, o kterém se zde hovořilo ráno při hlasování, resp. ve dvě hodiny při hlasování o pořadu schůze, aby byly pozměňovacím návrhem v občanském zákoníku a v souvisejícím zákonu o obchodních korporacích zrušeny anonymní akcie. Připomínám, že to je forma vlastnictví, kterou kromě České republiky povolují na celém světě už jen dva ostrovní státy.

Veškerou dokumentaci uvedenou v § 155 o veřejných zakázkách bude nutné uchovávat nově po dobu deseti let. V případě, kdy dodavatel v nabídce uvede jakékoli nepravdivé informace, bude podle novely možnost odstoupení od smlouvy daná zákonem.

Jak už uvedl Kamil Jankovský, z výběrového řízení by měly zmizet také nesmyslné kvalifikační požadavky, kvůli kterým jsou potom výběrová řízení diskriminační a lze je šít na míru vybraným uchazečům. Při nedostatečné soutěži novela povinně přikazuje zrušit zadávací řízení, pokud na trhu není dostatečná konkurence a pokud po posouzení nabídek zbudou méně než tři. Novela také ruší losování, které, jak víme, je nejen notoricky známé z případu z Karlových Varů a je ho velmi snadné manipulovat.

Transparentnost, kterou na český trh vnese tato novela, provázela také celý její vznik. Nejprve na textu pracovala expertní skupina, výsledek její práce Ministerstvo pro místní rozvoj dalo k dispozici široké veřejnosti. Zapracovány byly podněty od organizací jako Transparency International, Americká obchodní komora, Oživení, Otevřete.cz. Oldřicha Kužílka nebo Platforma pro transparentní veřejné zakázky.

Jistě i na této novele přes všechnu přípravu se dají najít nějaké chyby. Velkou roli při jejím zavádění v praxi bude mít navíc také lidský faktor. Přínos novely je však nesrovnatelně vyšší. Věci veřejné nechtějí bojovat proti korupci jen slovy, nechtějí dotovat státní rozpočet jen zvyšováním poplatků, na něž doplatí občané. Tato novela omezí korupční prostředí v Česku a státnímu rozpočtu pomůže desítkami miliard korun ročně. Prosím vás proto, kolegyně a kolegové, abyste tuto novelu podpořili. Děkuji vám.

 

Místopředsedkyně PSP Vlasta Parkanová: Také děkuji. Dále se s právem přednostního vystoupení přihlásil místopředseda pan poslanec Zaorálek, kterému také dávám slovo.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Dobré odpoledne, dámy a pánové. Já bych chtěl ujistit paní místopředsedkyni, že jsem poslouchal její vystoupení, pokud si stěžovala, že tady tak vážné věci a tak zásadní novele nevěnujeme patřičnou pozornost. Ještě jednou opakuji, já jsem tomu věnoval značnou pozornost, dokonce jsem se i seznámil s návrhem pana ministra Jankovského. A dovolte mi, abych tedy trochu mírnil nadšení, se kterým tady vystoupila paní místopředsedkyně.

Tak, jak jsem to vyslechl, to vypadá, že pokud přijmeme tuto novelu, tak máme vystaráno, ušetříme miliardy a korupci pořádně zařízneme krk. Chtěl bych ujistit, že já to vůbec tak jednoduše nevidím. Sice principiálně vítám to, abychom ve Sněmovně se zabývali zákonem o veřejných zakázkách, ale je to teď v prvním čtení a já bych chtěl upozornit na tři okolnosti, které můj optimismus velice brzdí. Za prvé, novela dle mého názoru neřeší úplně základní problém - problém předražených zakázek. To, že nám vstoupí do systému více veřejných řízení, ještě neznamená, že nebudeme mít pouze větší množství pochybných zakázek. Druhý problém je, že neřeší otázku anonymních akcií a anonymních společností. A představa, že to bude řešit někdo jiný - já už jsem tady dneska o tom mluvil, jakým způsobem to řeší ten zákon o obchodních korporacích. Ten naopak anonymitu posiluje. A pokud nevyřešíme problém anonymity, tak bude pokračovat to, co máme v médiích skoro každý den, v Hospodářských novinách a dalších, kde každý den máme společnosti, u kterých neznáme vlastníka. Nedobereme se fyzického vlastníka. A zákon o obchodních korporacích mohl přece být právě tím směrem, který mně by se zamlouval, aby v této zemi platilo, že kdo chce podnikat, tak se musíme dostat u té společnosti nakonec k fyzickému vlastníkovi. Tím by se stala situace skutečně transparentní. A to se neděje, a když toto se neděje, tak žádný tento typ návrhu zákona situaci nespasí.

Opakuji tedy paní místopředsedkyni: Neřeší se problém předražených zakázek, který je základem problémů s korupcí. To znamená, my tady budeme mít dále předražené zakázky, protože tam podle mě nejsou způsoby, které by tomuhle bránily. Prostě tady od začátku ta zakázka je předražená. A způsob, jak tohle řešit, to si myslím, že si pan ministr ve skutečnosti vážně nepoložil. Neřeší problém anonymity a neřeší ani otázku sankcí. K čemu je mi tady ujišťování, že bude všechno transparentní a všechno se to bude muset vyvěšovat? To už máme často dneska a jak to v realitě vypadá? Copak my nemáme dneska zákon o přístupu k informacím? A mohu vám tady vyjmenovat, já sám jsem tady žádal řadu informací, dokonce i po panu ministru Jankovském jsem chtěl, aby sdělil informace o tendrech, kterých se účastnila jeho rodinná firma Phar Service. Žádal jsem o to ministra zdravotnictví pana Hegera, protože to je v jeho resortu, takže tady bylo možné předvést transparentnost, pokud vám o ni opravdu jde. A jaký byl výsledek? No samozřejmě nula, i když jsou tady veřejná řízení, ve kterých rodinná firma pana ministra, což by z principu mělo být úplně vyloučeno, aby rodinná firma dostala více než za 200 mil. veřejných zakázek, tak tady máme pana ministra, který říká, že to chce změnit. Mně by se líbilo, kdyby to předvedl na sobě, kdyby nám ukázal, jak ty tendry skutečně vypadaly. Z médií se dovídám, že byly vyřazeny zakázky s nižší cenou, je kolem toho plno pochybností, ale ani tuto záležitost pan ministr nebyl ochoten objasnit. Tak jak mám věřit tomu, že teď přijmeme návrh zákona, po kterém bude všechno jinak? Já bych dneska také mohl tvrdit, že na to máme právo, na to, aby ty informace byly zveřejněny. Máme právo dostat informace, jak to vypadá v IKEM, to jsme slyšeli a četli v posledních dnech. Prostě pan ministr od příslušného ředitele nedostane informace o tom, jak ty tendry vypadaly. A pan ministr řekne - co mám dělat, nemůžu odvolat pana ředitele jenom pro nějaké pomluvy.

Takže my dneska před očima máme netransparentnost, na které by bylo možné ukázat názorně, že to myslíme jinak. A tady se nám tvrdí, že od tohoto návrhu zákona bude všechno jinak. Teď už budou všichni dodržovat to, že budou všechno sdělovat, všechno informovat, bude to vyřešeno. Já vám říkám, vím, jak to v praxi vypadá. Nic takového v praxi dnes nefunguje a mohl bych tvrdit, že jsou na to zákony, a nefunguje to!

Takže já se domnívám, že samotný tento návrh zákona, jak je předkládán, tak vůbec není drtičem korupce, jak tady naznačovala paní místopředsedkyně Klasnová. Vůbec to není tak, že tento návrh zákona otevírá cestu k ušetřeným miliardám. Já ve skutečnosti v této fázi příliš poctivosti předkládaného návrhu ani nevěřím právě proto, že mi pan ministr osobně předvádí na svém příkladu své rodinné firmy, jak to s transparentností myslí vážně.

Takže já jsem pro to, abychom se tímto návrhem zabývali, ale přál bych si, abychom si tady teď neslibovali modré z nebe, protože jsme také před českou veřejností, a pokud my tady budeme dneska tvrdit, že tímto zákonem se nám vyjasní v boji s korupcí, ta vláda bude ještě víc zdisgustována, než je dnes, když se po čase zjistí, že je všechno jak bývalo.

 

Místopředsedkyně PSP Vlasta Parkanová: Jsou zde další dvě přihlášky s právem přednosti - paní předsedkyně Karolína Peake a pan ministr. Prosím, paní předsedkyně.

 

Poslankyně Karolína Peake: Dámy a pánové, dobrý den. To byla tedy ve vší úctě zase jednou pěkná bramboračka. Já nevím, jestli jsme v bodě interpelace, nebo v bodě projednávání zákona o veřejných zakázkách. To, co tady pan místopředseda Zaorálek před chvilkou říkal, zde několikrát padlo v bodě interpelace, několikrát na to bylo odpovězeno. Jsme zde v projednávání návrhu zákona o veřejných zakázkách, k jehož přípravě byla přizvána i sociální demokracie. Společně s panem ministrem jsme sestavovali pracovní skupinu již na podzim minulého roku, ve které měla sociální demokracie své zástupce. Bylo by asi docela zajímavé se podívat do prezenční listiny této pracovní skupiny, jak moc se zástupci sociální demokracie zúčastňovali. Není to něco, co by tady spadlo z čistého nebe do Sněmovny. Sám pan ministr tady říkal, že bylo i veřejné připomínkové řízení, takže bylo možné o tomto zákoně diskutovat dopředu. Takže opravdu nechápu to překvapení a nechuť k tomu zákonu, který je zde předkládán. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP