(15.50 hodin)
(pokračuje Peake)

A já myslím, že se zde nikdo netváří, že od zítřka nebo od doby, kdy bude přijat tento zákon, veřejné zakázky budou krystalicky čisté a nikdy nebude nic moct být zmanipulováno. Každý takovýto zákon může být pouze zpomalením korupce, pouze vhozením písku do soukolí korupce, vhozením písku do lidské nátury, jejíž součástí je chamtivost. Tady se nikdo netváří, že od září, kdy - doufám - bude tento zákon definitivně přijat, v žádné veřejné zakázce žádná korupce nebude. Bylo zde ale vyvinuto maximální úsilí, aby korupce ve veřejných zakázkách byla omezena, a já bych byla ráda, kdyby to bylo alespoň trošku oceněno.

 

Místopředsedkyně PSP Vlasta Parkanová: Děkuji. Nyní má slovo pan ministr Jankovský.

 

Ministr pro místní rozvoj ČR Kamil Jankovský Já bych se jenom velice krátce pokusil reagovat na ty tři nejasné body.

Předražení zakázek. Skutečně najít zákon, který by definoval, že je něco předražené nebo že je něco drahé, to si myslím, že neumí nikdo z nás. My umíme tu předraženou zakázku omezit, nebo možnost předražení zakázky omezit tím, že zvýšíme možnost konkurence, a já jsem přesvědčen, že touto novelou se princip zvýšení konkurence a zvýšení transparentnosti výrazně posiluje.

Další věc, evergreen, akcie na majitele. Já už několikrát jsem říkal, už to bylo v souvislosti s malou novelou, kdy jsme upravovali zákaz účasti firem s akciemi na majitele, že to je věc, která ale nepatří do zákona o veřejných zakázkách. Zákon o veřejných zakázkách nemůže řešit, jestli v České republice se budou, nebo nebudou vydávat akcie na majitele.

A bod číslo 3. Já jsem na interpelacích panu místopředsedovi Zaorálkovi odpověděl v rozsahu těch vědomostí, které jsem znal a které jsem mohl mít. A to je vše, co bych k tomu dodal.

Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Vlasta Parkanová: Děkuji panu ministrovi Jankovskému. Slovo dostává pan poslanec Krupka, který je přihlášen. Pan místopředseda Zaorálek si přeje ještě reagovat v rámci faktické poznámky?

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Já jenom se obávám, že ještě zareaguji. Já bych chtěl říct panu ministrovi, že není pravda, že odpověděl na moje otázky během interpelace. Já mohu říct, že neodpověděl na žádnou z mých otázek a odpovídal především na věci, na které jsem se neptal, a na to, co jsem se ptal, jsem odpověď nedostal. A především nereagoval na moji výzvu, aby se ve spolupráci s Ministerstvem zdravotnictví zveřejnily ty informace o tendrech, které se týkaly jeho rodinné firmy, abychom mohli posoudit, jestli ty spekulace v tisku se zakládají na pravdě, nebo ne. A na to pan ministr v interpelacích nereagoval vůbec.

A co se týče otázky anonymních akcií, já jsem tady řekl, že toto opatření samo o sobě, pokud není tento návrh provázen také nějakým řešením otázky anonymního vlastnictví, nebude efektivní. A zároveň dnes jsme na pořad schůze schválili obchodní zákoník, nebo návrh zákona o obchodních společnostech a občanský zákoník, o kterém už jsem tady mluvil a řekl jsem, že je to cesta k větší anonymitě obchodních společností. Takže když si vezmeme - samotná snaha dát dohromady zákon o veřejných zakázkách a zároveň neřešit, tak jak to ukazují kodexy, otázku anonymity, tak tvrdím, že ty kauzy, které máme dneska v novinách, budou pokračovat, ať bude zákon vypadat jakkoliv. Není možné tvrdit: tohle my si tady děláme a to další nás nezajímá. Ono to prostě souvisí. Nelze se tvářit, že nám je jedno, jak dopadne otázka anonymních společností. Já prostě mám pocit, že když někdo nedává najevo, že to ví, tak je mi to prostě podezřelé. Takhle skutečné řešení té věci nejde.

A nesouhlasím s vámi, že otázka předražených zakázek nemá žádné řešení. To byste se musel, pane ministře, víc zabývat otázkami kontroly celé věci. Třeba rolí NKÚ a vybavení této instituce také třeba nějakými sankcemi, protože dneska je to všechno naprosto bezzubé. Prostě dneska státní zástupce není schopen řešit to, že je něco předražené, protože vám řekne, že to není trestný čin a nemáme orgán, který by za to někoho potrestal, že je nějaká zakázka předražená. Takže ten systém vůbec není ani vymyšlen. A vy tvrdíte, že tímto zákonem o veřejných zakázkách bojujete s korupcí. A já říkám, že bez těchto komplementů je to pouze honění vody a výsledek bude nulový. To je to, čeho se obávám.

Práce na návrhu zákona se rád zúčastním, protože mě to nesmírně zajímá. Nechci to omezovat pouze na jednání ve Sněmovně, ale dneska tady máme první čtení a já pokládám za svou odpovědnost upozornit na to, že v této podobě, jsem přesvědčen, je to nedostatečné.

 

Místopředsedkyně PSP Vlasta Parkanová: Slovo má pan poslanec Krupka, který je řádně přihlášen.

 

Poslanec Jaroslav Krupka: Vážená paní předsedající, vážená vládo, vážené kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych se jenom stručně vyjádřil k předloženému materiálu z titulu toho, že jsem byl v podstatě posledním zpravodajem předchozího zákona, který na začátku tohoto volebního období právě řešil zmiňovanou věc, kterou tady před chvílí nějakým způsobem okomentoval pan místopředseda Poslanecké sněmovny. Já jenom chci říct, že je to v programovém prohlášení vlády, že je nutné připravit novelu tohoto zákona. Myslím si, všichni, kteří nějakým způsobem se pohybovali v komunální politice, nebo se pohybují i na sféře podnikatelské, vědí, že tento zákon je poměrně už sám o sobě složitý, a proto se dalo předpokládat, že v rámci přípravy novely tohoto zákona, navíc, když bude umožněno, a beru to jako kladné hodnocení, přistoupení dalších iniciativ vedle odborných kruhů, vedle zástupce jednotlivých resortů i občanských iniciativ, že se otevírá Pandořina skřínka s velkým množstvím připomínek. Koneckonců dokladem toho je i vystoupení pana ministra včetně pana zpravodaje, že připustili a komentovali, že počet připomínek byl v počtu tisíc nevypořádaných, nebo vypořádaných z pohledu nepřijatých zhruba 500.

Z tohoto pohledu se domnívám, že je zcela v souladu s tím, že tento návrh zákona je zde předložen, doporučuji propuštění do dalšího čtení, nicméně jsem rád, že pan ministr připustil, že v určitých oblastech bude možné nadále diskutovat.

Já bych se jenom zmínil například, a padla tady taky zmínka o roli Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Samozřejmě objem činností, které by měly spadnout na jeho bedra, se výrazně zvětšuje. Je to otázka právě sektorového zadávání zakázek, kdy tato problematika zcela jistě si zaslouží k tomu, abychom se v rámci dalšího projednávání ve výborech anebo případně v nějakých pracovních skupinách k tomuto vrátili, a zcela jistě bych se připojil i k dalším tématům, o kterých se tady zmínil sám pan ministr. Právě proto věřím, že bude dán dostatečný prostor v rámci projednávání jak výboru, tak i případně komunikace přímo s ministerstvem, a to vítám i vůli pana ministra, abychom o těchto věcech mohli dál jednat a abychom případné výhrady, které se tady objevují, mohli přetavit v případné změny, které by se projevily v pozměňovacích návrzích k tomuto zákonu.

Děkuji vám.

 

Místopředsedkyně PSP Vlasta Parkanová: Také děkuji panu poslanci Krupkovi a slovo má pan poslanec Farský.

 

Poslanec Jan Farský: Vážená paní předsedající, vážená vládo, kolegové, kolegyně, do prvého čtení byla předložena dlouho očekávaná novela zákona o veřejných zakázkách. Přináší podstatná zlepšení a určitě jde správným směrem. Jen namátkou, a byla tady už několikrát zmíněna témata, která skutečně stojí za pozornost, a to je úprava limitů, kdy z chvostu evropských zemí, kde se umisťujeme s velikostí veřejných zakázek, které jsou soutěženy, se dostáváme ne snad na čelná místa, ale o mnoho míst výše, kdy je zrušeno losování, kdy je návrh rušit zakázky, kterých přijde méně než tři nabídky. Ruší se možnost krácení lhůt, protože docházelo k absurdním hodnocením, kdy hodně zakázek bylo vypsáno přes vánoční svátky a hodně zakázek bylo vypsáno přes svátky na začátku července, a i ty byly započítány do lhůt. Upravuje se bittery rigging (?), který stojí za to, aby právě nebyly vyváděny finance z veřejných rozpočtů. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP