(12.20 hodin)
(pokračuje Kocourek)

Oba výbory doporučují sněmovní tisk ve znění komplexního pozměňovacího návrhu ke schválení. Zmíněný komplexní pozměňovací návrh totiž zohledňuje požadavky jak Ministerstva průmyslu a obchodu, tak Ministerstva životního prostředí, tak Ministerstva zemědělství, stejně jako Ministerstva pro místní rozvoj a byly těmito resorty dohodnuty. Předložené řešení tedy odstraňuje nedostatky uvedené ve stanovisku vlády, týkající se především spojování řízení a procesu EIA, a je pro příslušné resorty přijatelné.

Podle tohoto návrhu zůstává stavební řízení u vodní infrastruktury a u jaderných elektráren, které jsou součástí energetické infrastruktury, v působnosti speciálního či jiného stavebního úřadu. Návrh sice nepřipouští spojování územního a stavebního řízení u těchto staveb, ponechává však všechny ostatní zjednodušující postupy dané tímto zákonem. Jedná se především o dodatečné předkládání některých dokladů a zkrácení lhůty pro podání žalob. Dále eliminuje u vyvlastňovacích procesů možnosti případných obstrukcí, např. zpřesňuje proces jednání s vlastníkem před vyvlastňovacím řízením včetně podmínek doručování, vymezuje způsob stanovení kupní ceny, upravuje nabývání právní moci a odkladný účinek v případě odvolání či žalob proti rozhodnutí o vyvlastnění tak, aby bylo zamezeno záměrným průtahům při získávání práv k pozemkům nebo stavbám potřebným pro výstavbu. Za současné situace je tento návrh optimálním řešením, napravujícím některé závažné problémy v legislativě. Další problémy je možné odstranit v rámci připravované novely stavebního zákona nebo novely zákona o vyvlastnění.

Závěrem bych chtěl tedy říci, že Ministerstvo průmyslu a obchodu je ústředním správním úřadem zodpovědným za oblast energetiky, do jehož kompetence patří rovněž problematika energetické bezpečnosti včetně jejího monitoringu. Proto z hlediska pohledu na naši energetiku považuji přijetí novely zákona č. 416/2009 Sb. za potřebné. Z těchto důvodů doporučuji schválit senátní návrh, sněmovní tisk 24, ve znění komplexního pozměňovacího návrhu, který byl přijat a doporučen ke schválení hospodářským výborem a výborem pro životní prostředí.

Děkuji za pozornost.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji vám, pane ministře. O slovo se nyní hlásí pan poslanec František Sivera, zpravodaj hospodářského výboru.

 

Poslanec František Sivera: Děkuji za slovo. Vážená paní předsedkyně, vážená vládo, kolegyně a kolegové, já bych nejprve chtěl načíst jednu legislativně technickou úpravu, která se týká nadpisu pozměňovacího návrhu hospodářského výboru a výboru pro životní prostředí, kde se slova "zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o posuzování vlivů na životní prostředí), ve znění pozdějších předpisů" zrušují.

Důvodem je situace, že změny, které ten pozměňovací návrh přináší, odsunuly věci týkající se EIA, to znamená zákona o posuzování vlivů na životní prostředí, a potom z tohoto důvodu není potřeba, aby se toto v nadpisu objevovalo.

Chtěl bych jenom krátce zrekapitulovat průběh tohoto tisku zde ve Sněmovně. První čtení bylo 24. 9. a myslím si, že se zde učinila velice dobrá práce. Na základě spolupráce ministerstev a hospodářského výboru a výboru pro životní prostředí se nám podařilo odstranit veškeré nedostatky, které ten návrh zákona měl, a podařilo se připravit takový pozměňovací návrh, který všechny ty nedostatky odstraňuje. Proto bych byl rád, kdyby se podařilo ve znění výboru hospodářského a životního prostředí tento zákon schválit. Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji panu zpravodaji. Zeptám se ještě na další přihlášku do obecné rozpravy. Pan ministr Kamil Jankovský, prosím. Jsme v rozpravě ve třetím čtení, upozorňuji.

 

Ministr pro místní rozvoj ČR Kamil Jankovský Vážená paní předsedkyně, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, tento návrh skutečně řeší některé věci, které dopravní infrastrukturu i energetickou infrastrukturu mohou urychlit. Samozřejmě já musím říci, že z mého pohledu úprava, tak jak je předložena, je v pořádku, nicméně stejnou úpravu my vlastně chystáme v novele stavebního zákona, který v tuto chvíli je v meziresortním připomínkovém řízení, takže z mého pohledu je to právní úprava, která bude platit relativně velmi krátkou dobu, a z toho důvodu je stanovisko Ministerstva pro místní rozvoj k této věci neutrální.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji vám, pane ministře. Další přihláška do rozpravy ve třetím čtení? Není-li žádná, končím tedy rozpravu a budeme nejprve hlasovat o návrhu na zamítnutí, tento návrh byl přednesen ve druhém čtení, a teprve poté, kdy se vypořádáme s tímto návrhem, rozhodneme o dalším postupu.

Přivolávám do jednacího sálu všechny kolegy. Upozorňuji, že je před námi návrh na zamítnutí tohoto senátního návrhu zákona.

 

Zahajuji hlasování číslo 227. Táži se, kdo je pro návrh na zamítnutí. Kdo je proti tomuto návrhu?

V hlasování číslo 227 přítomno 129, pro 8, proti 83. Návrh přijat nebyl.

 

Prosím tedy, přistoupíme k hlasování o pozměňovacích návrzích a já požádám pana zpravodaje, aby oznámil postup při hlasování, poté přednášel jednotlivé pozměňovací návrhy a před hlasováním se k nim také vyjádřil. O totéž požádám pana senátora Eyberta.

Pardon, ještě pan poslanec Doktor má náhradní kartu číslo 22.

Prosím návrh procedury, poslouchejme.

 

Poslanec František Sivera: Děkuji za slovo. Procedura bude velice jednoduchá, budou to v podstatě dvě hlasování o pozměňovacích návrzích a potom hlasování o celku. První by bylo hlasování o komplexním pozměňovacím návrhu hospodářského výboru, který je identický jako výboru pro životní prostředí. Druhé hlasování bude o legislativně technické úpravě, kterou jsem před chvílí načetl, a potom budeme moct hlasovat o celku.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji. Není-li námitka proti této proceduře, myslím, že není třeba, abychom o ní hlasovali. Námitku nevidím, a proto požádám ještě jednou zopakovat první návrh, pane zpravodaji.

 

Poslanec František Sivera: První návrh, který budeme hlasovat, je návrh pod bodem A, komplexní pozměňovací návrh obsažený v usnesení hospodářského výboru. Podotýkám, že je identický s výborem pro životní prostředí pod bodem B.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Stanovisko, prosím. (Stanovisko kladné.) Stanovisko pana senátora, prosím. Kladné.

 

Zahajuji hlasování číslo 228. Táži se, kdo je pro tento návrh. Kdo je proti?

V hlasování pořadové číslo 228 přítomno 132, pro 117, proti 2. Návrh byl přijat. Prosím o další návrh.

 

Poslanec František Sivera: Druhé hlasování bude o legislativně technické úpravě v nadpisu tohoto zákona. Stanovisko kladné.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Také kladné, říká pan senátor.

Zahajuji hlasování číslo 229. Kdo souhlasí s legislativně technickou úpravou? Kdo je proti?

V hlasování číslo 229 přítomno 132, pro 117, proti 1. Návrh byl přijat.

 

A nyní je tedy před námi hlasování o celém návrhu zákona. Návrh usnesení zní takto: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas se senátním návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 416/2009 Sb., o urychlení výstavby dopravní infrastruktury, podle sněmovního tisku 24."

Zahajuji hlasování 230. Kdo je pro tento návrh? Kdo je proti?

V hlasování pořadové číslo 230 přítomno 132, pro 91, proti 6. Konstatuji tedy, že s návrhem zákona byl vysloven souhlas.

 

Projednali jsme tím bod 73, sněmovní tisk 24. Děkuji panu senátorovi, děkuji též panu zpravodaji. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP