(12.10 hodin)
(pokračuje Němcová)

Dámy a pánové, já bych vás ještě ráda informovala - prosím o klid - o dopisu, který jsem dostala od předsedy Sněmovny reprezentantů z Japonska.

Děkuji tímto Poslanecké sněmovně, tedy vám všem, kteří jste vyjádřili soustrast s událostmi, které potkaly Japonsko. Vzpomínáte si, že jsme tady o tom vedli diskusi a také jsme tento vzkaz směrem do Japonska vysílali. Pan předseda píše, že nám je vděčný za laskavá slova, a má toto sdělení:

"Nedávné zemětřesení a cunami, které zasáhly region Tóhoku, napáchaly obrovské škody v rozsáhlé oblasti s více než deseti tisíci vzácných ztracených životů. Téměř dvacet tisíc lidí se stále pohřešuje. Snažíme se vyvíjet maximální úsilí pro obnovu země. Lidé v Japonsku jsou velmi povzbuzeni laskavým poselstvím vyjádřeným vaší zemí.

Únik radioaktivních látek z elektrárny Fukušima Dai-iči způsobil velké obavy i v zahraničí. Naše země se snaží ze všech sil co nejrychleji obnovit normální podmínky. Japonsko je odhodláno přijmout veškerá možná opatření k zajištění bezpečnosti jaderné energie. Zároveň poskytuje diplomatickému sboru v Japonsku a zahraničním médiím rychle a s maximální transparentností přesné informace.

Jménem Sněmovny reprezentantů Japonska vyjadřuji členům vašeho Parlamentu hlubokou vděčnost za vaši laskavou zprávu. Přijměte prosím všichni srdečné pozdravy."

Tolik dopis, s kterým jsem vás chtěla seznámit.

Nyní budeme moci projednávat ty body, které jsme si určili.

 

Zahajuji projednávání bodu číslo

 

73.
Senátní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 416/2009 Sb.,
o urychlení výstavby dopravní infrastruktury
/sněmovní tisk 24/ - třetí čtení

Prosím, aby u stolku zpravodajů zaujal za navrhovatele místo senátor Pavel Eybert. Vítám vás, pane senátore. Také prosím pana poslance-zpravodaje hospodářského výboru Františka Severu, aby usedl ke stolku zpravodajů.

Obdrželi jste sněmovní tisk č. 24/5. Ten obsahuje návrh na zamítnutí a komplexní pozměňovací návrhy.

Nejprve otvírám rozpravu ve třetím čtení. Ptám se, kdo se hlásí do této rozpravy? Do rozpravy ve třetím čtení pan senátor Pavel Eybert, prosím.

 

Senátor Pavel Eybert: Vážená paní předsedkyně, vážená vládo, paní poslankyně, páni poslanci, mám zde dnes před vámi obhajovat ve třetím čtení novelu senátního návrhu zákona o urychlení výstavby dopravní infrastruktury, která tento zákon rozšiřuje o možnost urychlení výstavby vodohospodářské a energetické infrastruktury.

Musím se přiznat, že jsem dnes ani tak nepřišel tolik hájit novelu vzniklou v Senátu jako podpořit komplexní pozměňovací návrh vzniklý na půdě Poslanecké sněmovny podaný panem poslancem Petrem Skokanem. Má to svoje důvody.

Jednak když v Senátu Parlamentu České republiky novela vznikala dostaly se do ní v průběhu projednávání některé pozměňovací návrhy, které nebyly v tom původním textu, který připravovali předkladatelé, a které nebyly v souladu se záměrem předkladatelů. A to jistě znáte ze své praxe.

Druhý důvod, proč podpořit komplexní pozměňovací návrh zde dnes podávaný, je to, že vlastně ještě v lepší podobě a kvalitě textu vrací novelu zákona do toho úmyslu, který jsme jako původní předkladatelé měli. Konzultace provedené s Ministerstvem životního prostředí, Ministerstvem průmyslu a obchodu a Ministerstvem pro místní rozvoj kvalitě textu jistě prospěly.

Pokud dnes tuto novelu zákona podpoříte, budou mít investoři protipovodňových opatření, hrází, stěn, poldrů, snazší přípravu těchto staveb, právě tak jako energetici, kteří potřebují vyvést výkony z nově budovaných energetických děl. Týká se to však pouze staveb, které jsou zakotveny v zásadách územního rozvoje krajů, jsou v souladu s platnou politikou územního rozvoje a jsou stavbami ve veřejném zájmu.

I když zákon o urychlení výstavby dopravní infrastruktury jistě není dokonalý, nemá problémy ve svém užívání a tak se dá předpokládat, že ani jeho případné dnešní rozšíření pro vodohospodářskou a energetickou infrastrukturu nebude mít problém.

Vím, že na Ministerstvu pro místní rozvoj se v novele stavebního zákona připravuje obdobný text. Nikdo však v dnešní době nedokážeme odhadnout, zda a nebo kdy bude nový stavební zákon přijat do právního řádu České republiky. Proto je přijetí této novely určitě alespoň časově přínosem.

Navrhovaný zákon nezatíží výdaje státního rozpočtu a spíše se dá říci, že zkrácení doby projednávání příprav staveb může přinést úspory.

Senát Parlamentu České republiky svým návrhem novely zákona tuto problematiku otevřel, Sněmovna případným dnešním schválením komplexního pozměňovacího návrhu zvýší kvalitu novely a budeme se pak v Senátu snažit, aby nedošlo k jeho znehodnocení jinými pozměňovacími návrhy.

Chtěl bych ještě dodat, že žádný stát nemůže, chce-li vykonávat své základní funkce, rezignovat na své pravomoci nezbytné k jejich naplňování a věřte, že to občané České republiky od našeho státu a zákonodárného sboru právem očekávají.

Vážené poslankyně, páni poslanci, děkuji za pozornost a doufám, že novelu zákona ve znění předkládaného komplexního pozměňovacího návrhu podpoříte. Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji panu senátorovi Pavlu Eybertovi. Mám zde některé přihlášky do rozpravy ve třetím čtení.

Dovolte mi, ještě dámy a pánové, abych na galerii pro hosty přivítala parlamentní skupinu spolupráce česko-indonéské. Tuto skupinu vede předseda pan poslanec Idris Sugeng. (Silný potlesk.) Vítejte, prosím, v Poslanecké sněmovně. Dobrý den.

Nyní dostane slovo ministr průmyslu a obchodu Martin Kocourek. Prosím, pane ministře.

 

Ministr průmyslu a obchodu ČR Martin Kocourek Děkuji. Vážená paní předsedkyně, vážené poslankyně, vážení poslanci, dovolte, abych i já zrekapituloval, že původní senátní návrh, tedy sněmovní tisk 24, byl ve Sněmovně projednán třemi výbory. Výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj doporučuje návrh zamítnout. Důvodem zamítnutí byly určité nedostatky, na které též ve svém stanovisku poukazovala vláda. Nicméně hlavní nedostatky se ale podařilo napravit pomocí komplexního pozměňovacího návrhu, který byl přijat hospodářským výborem a též výborem pro životní prostředí. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP