(15.40 hodin)
(pokračuje Votava)
Víte, často se přirovnává motorové vozidlo ke zbrani. Ke zbrani, která také velice často v rukou nezodpovědného člověka dokáže zabíjet a zabíjí. Já si myslím, že na legálně drženou zbraň je potřeba mít nějaké povolení. Je potřeba mít zbrojní průkaz. A kdo ten zbrojní průkaz nemá, prostě se vystavuje trestnímu stíhání. Takže to si myslím, že je v podstatě i obdoba tohoto.
Domnívám se tedy, že mezi trestné činy obecně nebezpečné by se do trestního zákoníku měla vrátit skutková podstata trestného činu řízení motorového vozidla bez řidičského oprávnění, tak jak byla do konce roku 2009 v trestním zákoníku v § 180d. Chtěl bych avizovat, že i v tomto smyslu budu podávat příslušný pozměňovací návrh ve druhém čtení, pokud samozřejmě tento návrh do druhého čtení půjde. Děkuji za pozornost.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji panu poslanci Votavovi. Ptám se na další přihlášku do obecné rozpravy. Pan kolega Kubata, prosím. Jan Kubata, abych to upřesnila.
Poslanec Jan Kubata: Vážená paní předsedkyně, vážení členové vlády, milé kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych i já vás požádal o propuštění, či prohlasování této novely prvním čtením. Není žádným tajemstvím, že jsem do Sněmovny přišel z pozice prvního náměstka ministra spravedlnosti, který měl pod sebou celé české vězeňství, všech našich 36 věznic. Chápu, že je to pouze dílčí částí této novely, nicméně problematika českého vězeňství je věc, kterou by se Sněmovna měla v brzké době velmi intenzivně zabývat. Nejenom že to je téma apolitické a bude to téma pro každou vládu, ale je potřeba přijmout mnoho zásadních, strukturálních změn v českém vězeňství, a to i změn legislativních, včetně trestů a intenzivního zavádění trestu domácího vězení. Je třeba si uvědomit, že ze současných 23 tisíc odsouzených ve výkonu trestu či vazebně stíhaných je celá jedna třetina těchto lidí v trestu do jednoho roku délky. To znamená, jsou to lidé - přibližně 7 tisíc lidí - kteří ve většině případů při půlce, při přerušení toho trestu mohou být pod dalším dohledem ať už probační nebo mediační služby nebo právě trestu domácího vězení.
Jsem hluboce přesvědčen, že tato novela trestního zákoníku v mnoha segmentech posune i problematiku přetíženosti českých věznic dopředu, a dovolte mi tedy, abych vás i já požádal o kladné hlasování. Děkuji.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji panu poslanci Janu Kubatovi. Zeptám se na další přihlášku. Paní poslankyně Marie Nedvědová. Prosím.
Poslankyně Marie Nedvědová: Dobré odpoledne. Já v podstatě proti novele tohoto zákona nic nemám. Chtěla bych jenom upozornit na jednu skutečnost. Souhlasím s tím, že naše věznice jsou přeplněné a že finance ve věznicích jsou, jak bylo řečeno na ústavněprávním výboru, za hranou zákona, kdy finanční prostředky pro naše vězeňství jsou naprosto nedostatečné. Já bych však chtěla upozornit ještě na jednu skutečnost. Pokud se tady poukazuje na skutečnost, že mnohé tresty by mohly být nahrazeny právě trestem domácího násilí, já s tím samozřejmě souhlasím. (Smích v sále.) Ale na druhé straně bych chtěla upozornit - pardon, domácího vězení, omlouvám se - chtěla bych upozornit na skutečnost, že pokud tuto problematiku má na starosti, nebo byla dána do kompetence probační a mediační služby, tak probační a mediační služba nemá dostatek finančních prostředků, nejsou zatím stanovena nebo vypsána výběrová řízení na tzv. náramky. Probační a mediační služba nemá dostatek finančních prostředků, nemá dostatek hmotného zabezpečení a ani personálního, aby mohla tyto tresty jaksi sledovat. Myslím si, že v tomto směru by bylo nutno přijmout určité opatření.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji paní poslankyni Nedvědové. Ptám se na další přihlášku do obecné rozpravy. Žádnou takovou nevidím, končím obecnou rozpravu. Požádám o závěrečná slova. Pan zpravodaj. Pan navrhovatel, tedy pan ministr bude následovat po panu zpravodaji. Nejprve má tedy slovo pan zpravodaj Stanislav Křeček.
Poslanec Stanislav Křeček: Dámy a pánové, když už tady byla zmíněna problematika českého vězeňství, tak si uvědomme, že v ní je jeden paradox. Máme nejvíce vězňů snad v Evropě na počet obyvatel, na druhé straně každý z nás zná nejméně pět nebo deset lidí, kteří by měli ve vězení být, ačkoliv tam nejsou. (Ohlas v sále.) Což je tedy závažný problém.
Jinak v rozpravě nezazněl žádný návrh, který by bránil propuštění do druhého čtení.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji. Pan ministr Jiří Pospíšil má nyní možnost oslovit Sněmovnu se závěrečným slovem.
Ministr spravedlnosti ČR Jiří Pospíšil Děkuji, paní předsedkyně. Právě přemýšlím, kolik znám takových lidí, jak o nich hovořil pan zpravodaj. (Veselost.) Ale zpět k tématu.
Já nechci hovořit o meritu té novely, protože o tom byla již debata. Pouze chci navázat na paní poslankyni, která upozornila na kapacitu mediační a probační služby. Tady chci upozornit na to, že došlo k nárůstu počtu zaměstnanců mediační a probační služby cca o 90 zaměstnanců právě s ohledem na to, že tito lidé by měli být odpovědní za kontrolu nového alternativního trestu, trestu domácího vězení. Stejně tak počítáme i s určitým ekonomickým posílením v podobě nákupů automobilů, jedno auto pro jeden okres atd. Takže jsou to věci, které se realizují pozvolna. Nicméně má pravdu paní poslankyně v tom, že pokud chceme, aby mediační a probační služba plnila tento nový, těžký úkol, pak to musí činit v jiné podobě, v jiné personální a materiální sestavě, než v jaké byla dosud. Děkuji.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji panu ministrovi za toto závěrečné slovo. Budeme pokračovat v projednávání tohoto návrhu zákona. Pokud se nemýlím, nepadl ani návrh na vrácení k dopracování, ani návrh na zamítnutí. Budeme se tedy moci věnovat návrhům na přikázání. Organizační výbor navrhuje přikázat tento zákon ústavněprávnímu výboru. Já se táži, zda má někdo jiný návrh na přikázání. Nemá.
Zahajuji hlasování pořadové číslo 215. Ptám se, kdo souhlasí s návrhem na přikázání výboru ústavněprávnímu. Kdo je proti?
Hlasování pořadové číslo 215, přítomno 162, pro 131, proti nikdo. Konstatuji tedy, že tento návrh byl přikázán k projednání ústavněprávnímu výboru.
Tím jsme projednali sněmovní tisk 297 v prvém čtení. Končím projednávání tohoto tisku, bodu číslo 33. Děkuji panu ministrovi, děkuji též panu zpravodaji.
Zahajuji projednávání bodu číslo 36. Je to
36.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 513/1991 Sb.,
obchodní zákoník, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 310/ - prvé čtení
Z pověření vlády také tento návrh uvede ministr spravedlnosti Jiří Pospíšil. Prosím, pane ministře.
Ministr spravedlnosti ČR Jiří Pospíšil Děkuji, paní předsedkyně. Já velmi stručně uvedu tuto technickou novelu, která upravuje obchodní zákoník a reaguje na rozhodnutí nejvyšších soudů, na stanoviska Úřadu pro ochranu osobních údajů a v zásadě obecně na vývoj judikatury jako takové. Cílem je v tuto chvíli prosadit v zásadě asi poslední technickou novelu obchodního zákoníku, protože počítáme s tím, že do budoucna by měl platit nový zákon o obchodních korporacích, který by měl být společně s občanským zákoníkem ještě do léta doručen sem do Poslanecké sněmovny.
Tato novela, jak jsem řekl, je technická a řeší některé problémy, které se v praxi ukázaly. A protože nám jde o to, aby podnikatelské prostředí mělo co možná nejkvalitnější obchodní právo, proto takto bezprostředně reagujeme hned novelou. Nově se mění například princip sídla, kdy do budoucna bude třeba, aby obchodní společnost, která má sídlo na konkrétní adrese, měla nějaký právní titul, právní vztah k určité nemovitosti na té adrese. To znamená, novela chce bránit fiktivním sídlům, takzvaným schránkovým firmám, kdy na jedné adrese, na jedné v uvozovkách poštovní schránce je hlášeno několik obchodních firem, obchodních společností, aniž by tyto obchodní společnosti měly nějaký právní titul k nemovitosti, na které schránka visí. A to jak vlastnický titul, tak případně jaký nájemní vztah k dané věci. ***