(15.30 hodin)
(pokračuje Pospíšil)
Tento systém funguje v mnoha vyspělých státech, jistou inspirací nám zde byla Kanada. A mimo jiné je naší snahou opravdu trošku uvolnit české věznice a obzvláště u bagatelních trestních činů umožnit, aby po vykonání více než poloviny trestu mohl být trest překlopen do této alternativní právní úpravy.
Co je důležité - a opět je to reakce na praxi - je to, že výrazně rozšiřujeme uplatňování ochranného opatření, tzv. zadržovací detence. Jak víte, zadržovací detenci jsme prosadili v minulém volebním období, a jasně se ukazuje, že mnoho zemí Evropské unie využívá tento instrument více než Česká republika, a v tomto návrhu mimo jiné reagujeme na zkušenosti psychiatrické odborné veřejnosti, kdy psychiatrická odborná veřejnost po Ministerstvu spravedlnosti opakovaně žádá, aby osoby, které jsou umístěny v ústavním ochranném léčení, to znamená v ústavech, přičemž ústavně ochranné léčení nerealizují, chovají se agresivně, napadají lékařský personál, jsou i případy, kdy dokonce došlo k fyzickému ublížení, ba dokonce k vraždě zdravotnického personálu, tak aby takovéto osoby bylo možno umístit do zadržovací detence, kde zkrátka jsou příslušníci vězeňské služby a umějí si s takovýmto agresivním jedincem poradit lépe než zdravotnický personál. Připadá mi to jako drobná, leč mimořádně důležitá novela, která odstraní z léčebných zařízení agresivní jedince, kteří nejsou ochotni podrobit se léčbě jako takové a páchají násilí na personálu nebo ostatních pacientech. Rozšiřuje se také možnost užití zabezpečovací detence o další kategorie zločinů, pokud je tam sazba od pěti let trestu odnětí svobody.
Dámy a pánové, tolik představení některých klíčových věcí z této novely, která, pokud bude prosazena, přispěje k lepšímu uplatňování sankcí, k lepšímu uplatňování zabezpečovací detence a k lepší aplikaci evropského práva, směrnic, které jsme povinni implementovat do našeho práva. Tedy tato novela by stejně vznikla, protože to je jasný evropský závazek. Děkuji.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji panu ministru spravedlnosti Jiřímu Pospíšilovi. Požádám nyní o slovo zpravodaje pro prvé čtení, kterým je pan poslanec Stanislav Křeček.
Poslanec Stanislav Křeček: Dobré odpoledne, dámy a pánové. Není tomu tak dávno, co jsme tady projednávali nový text trestního zákoníku, velkého kodexu, o kterém se někteří domnívali, že to bude velký kodex, který bude platit nezměněně dlouhou dobu, ne-li léta, a než se rok s rokem sešel, tak tady máme obsáhlou změnu tohoto trestního zákona. Naplňují se všechny obavy nebo všechny skutečnosti, na které jsme někteří upozorňovali, totiž že doba velkých kodexů je asi už za námi, že prostě to právo je dynamické, mění se pod vlivem řady okolností a například i evropských norem a podobně. Tak je tomu i v tomto případě.
Pan ministr tady, jak se stalo v této Sněmovně zvykem, obsáhle představil tuto novelu trestního zákona, a nepovažuji proto za potřebné ji znovu opakovat. Již také proto, že to je novela, která shrnuje všechny možné nejrůznější oblasti od chráněných živočichů přes dětskou pornografii po domácí vězení a trestné činy všelijakých osob, takže vše, co je možné upravit na základě evropských norem, které musíme respektovat, na základě směrnic Evropského parlamentu, řady rámcových rozhodnutí Rady Evropy atd., je v tomto obsaženo.
Domnívám se, že tento zákon je způsobilý, aby postoupil do druhého čtení, a prosím, abyste toto podpořili.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji panu zpravodaji. Otvírám obecnou rozpravu, požádám, aby se přihlásil kdokoli, kdo chce vystoupit. Pan kolega Václav Votava dostává slovo jako první.
Poslanec Václav Votava: Děkuji za slovo, vážená paní předsedkyně. Kolegyně, kolegové, chtěl bych zde zmínit jednu věc a možná i okolo ní potom bude samozřejmě příslušná diskuse.
Předchozí trestní zákoník obsahoval mezi trestnými činy obecně nebezpečnými rovněž skutkovou podstatu trestného činu řízení motorového vozidla bez řidičského oprávnění. Byl to § 180d v trestním zákoníku a byl zaveden od 1. července 2006. Tohoto úmyslného trestného činu se dopustil ten, kdo řídil motorové vozidlo, ačkoliv nebyl držitelem příslušného řidičského oprávnění podle zvláštního zákona, to byl zákon číslo 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, a byl sankcionován trestem odnětí svobody až na jeden rok nebo peněžitým trestem nebo zákazem činnosti. Nový trestní zákoník, který byl přijímán Poslaneckou sněmovnou v roce 2009 a vstoupil v účinnost k 1. lednu 2010, tuto skutkovou podstatu trestného činu bohužel nepřevzal. Řízení bez řidičského oprávnění je tak tedy posuzováno a postihováno pouze jako přestupek podle zákona o přestupcích. Ty argumenty tehdy byly různé, mimo jiné i to, že jsou soudy například nadměrně zatěžovány množstvím těchto trestných činů. Jak ukazují policejní statistiky, tak páchání trestného činu řízení bez řidičského oprávnění je častou příčinou závažných dopravních nehod, mnohdy se smrtelnými následky či následky na zdraví, a to pachatelů, spolucestujících nebo i ostatních účastníků silničního provozu.
Já se tedy domnívám, že je na místě znovu zavést trestněprávní postih osob, které nikdy neabsolvovaly výuku a výcvik v autoškole v dikci zákona číslo 247/2000 Sb., o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel, zkrátka a jednoduše, kteří se nikdy nestali držiteli řidičského oprávnění, jehož vnějším projevem je nám obecně známý řidičský průkaz, a řídí tedy vědomě i přes tuto skutečnost po pozemních komunikacích nějaké motorové vozidlo. Vzhledem k nepochybné společenské nebezpečnosti řízení motorového vozidla právě osobou bez požadované odborné způsobilosti jsem na to již dříve upozorňoval, a nyní mohu tedy zopakovat to, co jsem již říkal i dříve na plénu Poslanecké sněmovny - platný právní řád výše uvedené nezodpovědné jednání, které může vést ve svém důsledku k ohrožení života a zdraví osob a jejich majetku, bohužel trestněprávně není nijak postihováno. Dnes těmto osobám, jak již jsem řekl, hrozí pouze postih podle platného zákona o přestupcích, a uložení pokuty, byť tedy v maximálně možné výši, si myslím, že postrádá preventivní, výchovný, ale i sankční efekt. Myslím si tedy, že novelizace nebo zpětuvedení tohoto trestného činu do trestního zákoníka je, bych řekl, na místě.
Je třeba si také uvědomit, že během výuky a výcviku v autoškole je každý budoucí držitel řidičského oprávnění školen v pravidlech silničního provozu, v jízdě s motorovým vozidlem, v jeho údržbě, v základech zdravovědy, resp. v minimu poskytování první pomoci při dopravní nehodě, atd., atd. Všechny tyto znalosti samozřejmě a dovednosti proto osobě bez uvedeného výcviku také logicky scházejí. Taková osoba tedy není informována o dopravních předpisech, není připravena na vznik nenadálých nestandardních situací v silničním provozu, kterých se dnes a denně vyskytuje mnoho na našich silnicích, a není třeba schopna adekvátně reagovat na pokyny dopravního policisty, pokud vůbec je schopna pochopit význam jeho pokynů, a nemusí být ani schopna tedy poskytovat účastníkům dopravní nehody první pomoc. A tak bych mohl pokračovat dále.
Já bych zde chtěl ocitovat některá vyjádření lidí, kteří se touto problematikou zabývají a nebo se s ní setkávají dnes a denně. Jsou to samozřejmě policisté, já jsem zaregistroval výroky pana Leoše Tržila, což je tedy šéf dopravní policie, v Otázkách Václava Moravce, kdy tedy řekl zcela jasně, že lidé, kteří neprošli výcvikem v autoškole, jsou za volantem nebezpeční. I proto si on myslí, že odstranění této skutkové podstaty z trestného činu prostě byla chyba. Zaregistroval jsem i vyjádření Ministerstva dopravy - cituji: "Tvrdíme, že člověk, který neprošel výukou a výcvikem v autoškole, není řidičem, nezvládá ovládání vozidla tak, jak by měl, nezná pravidla silničního provozu a je pro silniční provoz velmi nebezpečný." To bylo vyjádření v České televizi mluvčího úřadu Karla Hanzelky.***