(15.20 hodin)
(pokračuje Němcová)

Budeme se zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Organizační výbor navrhuje přikázat tento návrh k projednání ústavněprávnímu výboru.

Byla jsem upozorněna, že pan poslanec Tejc vznesl návrh na zamítnutí, ale jsem přesvědčena, že nikoliv, že vy jste se opíral jenom o stanoviska pana... už je mi to jasné, rozuměla jsem tedy tomu dobře.

 

Poslanec Jeroným Tejc: Já se omlouvám, jestli jsem to neřekl zcela přesně, nicméně pokud zaznělo v mém projevu, že podávám návrh na zamítnutí, tak jsem citoval pana ministra Pospíšila, který takto hovořil o návrhu v roce 2004, takže rozhodně jsem nepodával návrh na zamítnutí a podporuji to, aby tento návrh postoupil do druhého čtení.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Ano, proto budeme nyní hlasovat o návrhu na projednání výboru ústavněprávnímu. Ptala jsem se, zda má ještě někdo jiný návrh na přikázání, ale není tomu tak.

 

Zahajuji hlasování číslo 212. Ptám se, kdo souhlasí s návrhem na přikázání výboru ústavněprávnímu? Kdo je pro? Kdo je proti.

Hlasování pořadové číslo 212, přítomno 163, pro 148, proti nikdo. Tento návrh byl přijat.

 

Konstatuji, že návrh jsme přikázali k projednání ústavněprávnímu výboru, a tím končím projednávání sněmovního tisku 285 v prvém čtení. Končí tím projednávání bodu číslo 30. Děkuji panu ministrovi, děkuji též panu zpravodaji.

 

Zahajuji projednávání bodu

 

31.
Vládní návrh zákona o změně některých zákonů v souvislosti s přijetím
zákona o trestní odpovědnosti právnických osob a řízení proti nim
/sněmovní tisk 286/ - prvé čtení

Pana ministra spravedlnosti Jiřího Pospíšila požádám i tentokrát, aby z pověření vlády tento návrh uvedl. Prosím, pane ministře.

 

Ministr spravedlnosti ČR Jiří Pospíšil Děkuji paní předsedkyně. Budu velmi stručný. Jedná se o doprovodný zákon k samostatnému návrhu zákona o trestní odpovědnosti právnických osob. V zásadě jde o novelizaci asi 50 zvláštních předpisů, které mají implementovat tuto právní úpravu do českého právního řádu.

Reaguji ještě na předchozí debatu tím, že kdybychom materii trestní odpovědnosti právnických osob nyní implementovali do platného a účinného trestního zákoníku, tak by ten zásah byl ještě výraznější a právníci to nedoporučili. Proto jdeme nyní v dalším volebním období do samostatného zákona. Přesto musíme do některých zákonů implementovat určité změny.

Zmíním zde aspoň jednu změnu, ta se týká rejstříku trestů. Počítáme s tím, že bude v rejstříku trestů uvedena i informace o tom, že právnická osoba byla pravomocně odsouzena k určitému trestu, a tato část rejstříku trestů by měla být podřízena principu publicity, to znamená, tato informace by měla být veřejně elektronicky přístupná, a to z toho důvodu, aby bylo zjevné např. při výběrových řízení, že dotyčná právnická osoba byla odsouzena pro trestné činy, které třeba souvisí s korupcí nebo s jinou podobnou trestnou činností. To si myslím, že je důležitý prvek, který může mít i do určité míry preventivní charakter a může přispět k potírání korupce jako takové.

Prosím o propuštění tohoto návrhu do druhého čtení. Pokud Sněmovna propustila samotný tisk, který upravuje trestní odpovědnost právnických osob, tak je velmi důležité, aby i tento návrh prošel. Děkuji vám.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji panu ministrovi. Tak jako v předchozím případě byla určena zpravodajkou, a to organizačním výborem paní poslankyně Jana Suchá. Oznamovala jsem před chvílí, že je omluvena ze zdravotních důvodů.

 

Stejně jako v předchozím bodě navrhuji Sněmovně změnu zpravodaje, a to tak, aby se jím stal v prvém čtení pan poslanec Marek Benda.

Zahajuji hlasování číslo 213. Táži se, kdo souhlasí se změnou zpravodaje v prvém čtení. Kdo je proti?

Hlasování číslo 213, přítomno 162, pro 130, proti 1. Změnu zpravodaje jsme schválili. Požádám tedy pana poslance Marka Bendu, aby předstoupil před Sněmovnu v roli zpravodaje.

 

Poslanec Marek Benda: Vážená paní předsedkyně, vážený pane ministře, vážené dámy, vážení pánové, budu v tomto případě opravdu stručný. Jedná se o novelu, která se snaží, pokud by byl přijat ten tisk, který jsme v předchozím hlasování přikázali k projednání ústavněprávnímu výboru, promítnout jeho znění do ostatních právních předpisů, promítnout to, co z něj vyplývá, do ostatních právních předpisů. A myslím, že to ukazuje i ten případ, který zde zmiňoval pan ministr Pospíšil - novela zákona o rejstříku trestů, kde dva body předtím jsme projednávali zvláštní návrh zákona o rejstříku trestů a tady projednáváme novelu, která právě bezprostředně souvisí jenom se změnou trestní odpovědnosti právnických osob.

Takže doporučuji, abychom tento návrh také přikázali ústavněprávnímu výboru, a má smysl ho projednávat a přijímat pouze za situace, kdy bude přijat ten první návrh, jinak samozřejmě nemá tento návrh žádný význam. Je to tak zvaný typický promítací návrh zákona.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji panu poslanci Bendovi. Zeptám se, zda se někdo chce přihlásit do obecné rozpravy v prvém čtení. Písemnou přihlášku žádnou nemám. Nehlásí se ani nikdo z místa, končím tedy obecnou rozpravu.

Nezazněl zde návrh ani na vrácení ani na zamítnutí a budeme se zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Organizační výbor navrhuje přikázat tento návrh k projednání výboru ústavněprávnímu a já se vás táži, zda chce někdo navrhnout jiný výbor. Není tomu tak.

 

Zahajuji hlasování číslo 214. Táži se, kdo souhlasí s přikázáním výboru ústavněprávnímu. Kdo je proti tomuto návrhu?

Hlasování číslo 214, přítomno 162, pro 134, proti 1. Návrh byl přijat a konstatuji tedy, že jsme návrh zákona přikázali k projednání výboru ústavněprávnímu.

 

Tím končí projednávání sněmovního tisku 286 v prvém čtení. Končím projednávání bodu číslo 31 s poděkováním panu ministrovi i panu zpravodaji.

 

Zahajuji projednávání bodu číslo

 

33.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 40/2009 Sb., trestní zákoník,
ve znění zákona č. 306/2009 Sb., a zákon č. 141/1961 Sb., o trestním řízení
soudním (trestní řád), ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 297/ - prvé čtení

Ministr spravedlnosti Jiří Pospíšil tento návrh z pověření vlády uvede. Prosím, pane ministře.

 

Ministr spravedlnosti ČR Jiří Pospíšil Děkuji, paní předsedkyně. Jedná se o návrh, který komplexně reaguje na aktuální situaci v oblasti trestního práva hmotného a trestního práva procesního. Cílem bylo realizovat implementační novelu v oblasti trestního práva hmotného, kde se upravují některé skutkové podstaty na úseku životního prostředí, boje proti rasismu, boje proti xenofobii a terorismu a boje proti pohlavnímu vykořisťování dětí a dětské pornografii.

K tomuto, když je takto zpracovaný návrh, jsme přidali další věci, které se dotýkají trestního práva a které praxe ukazuje, že je třeba určitým způsobem vylepšit. Navíc se doplnily věci, které se týkají programového prohlášení vlády, která jasně říká, že má být zpřísněn postih korupce jako trestného jednání, a to korupce, která je realizována úřední osobou. Jsou tady zvyšovány sankce u trestných činů korupčního charakteru, kdy pachatelem je úřední osoba.

Další důležitou věcí, kterou zde chci zmínit, je úprava v otázce sankcí, kdy umožňujeme do budoucna více využít po zkušenostech ze zahraničí trest domácího vězení. Umožňujeme, aby v případě, kdy je někdo podmíněně propuštěn z výkonu trestu odnětí svobody, tak aby mu byl případně uložen trest domácího vězení, resp. mu byl stanoven režim, který je obdobný trestu domácího vězení. Tím chceme docílit toho, aby soudy více propouštěly osoby, u kterých se projeví náprava pod výkonem části trestu odnětí svobody, aby je propouštěli na svobodu, ale aby tyto osoby dále byly v nějakém režimu kontroly. To znamená, aby je stát dále kontroloval, co dělají, a to v rámci právě onoho domácího vězení. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP