(12.40 hodin)
(pokračuje Opálka)
Zákon o pojistném na sociální zabezpečení a o příspěvku na státní politiku zaměstnanosti upravuje maximální výši, snižuje proti předchozí předloze vyměřovací základ pro výpočet dávek a sazby pro odvody. Ruší 50procentní refundaci Českou správou sociálního zabezpečení zaměstnavatelům z vyplácené náhrady mzdy - zaměstnavatelům v roce 2009 zůstalo navíc 8,5 miliardy, odhaduji, že v roce 2010 to znovu bude kolem 8 miliard - avšak mimo ty, kteří budou dobrovolně platit vyšší pojistné, čili zvolí si jiný režim.
Zákoník práce zejména zavádí povinnosti uzavírat dohody o provedení práce písemně. To je klad. Avšak bez stanovení povinné písemné evidence pracovní doby, jde tedy o nedostatečné opatření. Dále upravuje konfliktně platové tarify. K tomu jsme už zažili řadu protestů.
Zákon o státní sociální podpoře v podstatě ruší sociální příspěvek, omezuje výplatu porodného z obecného nároku na nárok jen při prvním živě narozeném dítěti či dětech, avšak omezeně, v závislosti na výši příjmu domácnosti. Snižuje rodičovský příspěvek už po devátém měsíci. Dříve docházelo ke snížení až po 21. měsíci.
Zákon o zaměstnanosti zejména nově upravuje některé povinnosti pro součinnost Ministerstva práce a sociálních věcí a Ministerstva vnitra při povoleních a sankcích u agentur práce, jakož i ruší některá zpřísnění, vybrané nutné podmínky pro jejich činnost, tedy těch agentur, které stanoví předchozí předloha. Upravuje povinnosti uchazeče o zaměstnání k úřadu práce, omezuje výplatu podpory v nezaměstnanosti a zápočet podpůrčí doby, např. při neplnění oznamovací povinnosti či nekolidujících zaměstnání atd. Odkládá plnění podpory v nezaměstnanosti až po vyčerpání případného odstupného, odbytného, odchodného, a to, upozorňuji, i v případě, že není reálně vypláceno. Snižuje procentní sazbu podpory v nezaměstnanosti po celou dobu na minimum 45 %. Jinak bylo plnění dva měsíce 65 % a dva další měsíce 50 %. A to v případě, že uchazeč bez vážného důvodu inicioval ukončení pracovního poměru osobně. Ten vážný důvod je sice řešen vnitřním předpisem, ale je to složité dokazování. Stanoví podmínku pojištění pro agentury práce v případě úpadku svého či jejich uživatele k výplatě mezd a jejich povinnost vést odděleně zaměstnance podle občanství. Zavádí pro nové osoby samostatně výdělečné činné, které přestanou být uchazečem o zaměstnání, nový nástroj - jednorázovou dávku. Ta má být překlenovacím příspěvkem na provozní náklady při živnosti.
Zákon o sociálních službách snižuje příspěvek na péči pro osoby starší 18 let v prvním stupni z 2000 na 800 Kč. Tím se zatím ruší kombinace výplaty příspěvku v hotovosti s poukázkou a kontrola tohoto režimu, jak byl příspěvek použit, i povinnost zprostředkovat kontakt klienta s poskytovatelem.
Občanský soudní řád a zákon o organizaci a provádění sociálního zabezpečení zohledňuje prodloužení výplaty náhrady mzdy v případě nemoci.
Zákon o důchodovém pojištění upřesňuje definici samostatné a hlavní výdělečné činnosti, zpřesňuje stanovení vyměřovacího základu, zpřísňuje podmínky pro výplatu invalidních důchodů v případě nemoci, a to i u osob samostatně výdělečně činných.
Zákon o platu a dalších náležitostech - zkráceně - představitelů státní moci, soudců, zákon o obcích, o krajích, o hlavním městě Praze. Zůstává zachována karenční lhůta v případě nemoci a prodlužuje se náhrada mzdy, stejně jako pro zaměstnance, na 21 dnů, a to tak, že představitelé, jejichž výkon funkce se řídí i zákoníkem práce, obdrží 60 % průměrného výdělku. Ostatní představitelé, poslanci, senátoři, poslanci Evropského parlamentu, uvolnění členové obecních a krajských zastupitelstev i hlavního města Prahy, obdrží 60 % denně z jedné třetiny platu. Dále se upřesňuje situace, kdy se bere v úvahu pro výpočet jen 50 % platu.
Konstatuji, stejně jako nedávno, u prezidenta republiky dále náleží plat i po dobu, po kterou funkci dočasně nevykonává. Na rozdíl od zákonodárců a dalších funkcionářů. Nad tímto se předkladatelé znovu asi úmyslně zapomněli zamyslet.
Služební zákon řeší rovněž náhradu mzdy ve výši 60 % platu mimo první tři dny, ale v jiných termínech než ostatní zákony. Bere v úvahu legislativní rozdíly.
Zákon o životním minimu a existenčním minimu promítá do textu zrušení sociálního příplatku.
Zákon o pomoci v hmotné nouzi promítá do textu prodloužení náhrady mzdy v případě nemoci a zrušení sociálního příplatku. Rozpočtové dopady vláda uvádí nulové, upozorňuje však, že pokud by návrh nebyl přijat, ztratil by rozpočet v úsporách na škrtech 11,22 miliardy Kč a v menším výběru pojistného 9,12 miliardy Kč.
Návrh zákona nevychází dle mého přesvědčení ze zájmu většiny občanů, kteří nemají na špatné hospodaření státu žádný vliv, a i když Ústava České republiky konstatuje, že zdrojem veškeré státní moci je lid, návrh vychází z programového prohlášení koaliční pravicové vlády a ta nepředpokládá řešení ozdravení státních rozpočtů cestou zvyšování daňových příjmů, cestou lepší kontroly a výběru daní či návrhem a návratem k progresi a také zrušení či zvýšení hranice stropu na pojistné odvody. Vláda tedy zvolila cestu jen dočasného zrušení některých výhod, které byly schváleny v minulém volebním období zaměstnavatelům, ale zejména přistoupila k redukcím dávek pro pracující, které už nejsou dočasné, ale jsou navrženy jako změny trvalé. Znovu chci upozornit a zdůraznit onen rozdíl. Pro zaměstnavatele převážně dočasná změna, pro zaměstnance je navrhována změna jako trvalá. A tyto změny postihují zejména rodiny s malými dětmi a nemocné.
Tolik k mé zpravodajské zprávě. Jinak se hlásím do obecné rozpravy s využitím přednostního práva vystoupit jako zpravodaj. Děkuji. (Potlesk poslanců KSČM a části poslanců ČSSD.)
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji panu zpravodaji. Máte tedy opět slovo, pane kolego, v obecné rozpravě, kterou právě zahajuji. Jste prvním, kdo v ní vystoupí. Oznamuji, že mám celkem sedm písemných přihlášek. V jednu hodinu bude přerušeno projednávání tohoto bodu do půl třetí, kdy v něm budeme pokračovat.
Prosím, slovo má pan poslanec Miroslav Opálka.
Poslanec Miroslav Opálka: Děkuji, paní předsedkyně. Nyní tedy k mému diskusnímu vystoupení.
Návrh zákona se sice předkládá z důvodu nálezu Ústavního soudu České republiky, jeho cílem je na jedné straně ve své většině pouze zatížit odvody, které ve prospěch zaměstnavatelů prosadila předchozí pravicová vláda, a na druhé straně, a to je hlavní cíl, trvale omezit plnění z pojistného na nemocenské pojištění či ze státní politiky zaměstnanosti a dále snížit některé sociální dávky či omezit okruh osob, který měl na sociální dávky před rokem 2011 nárok. Přesto nehodnotím jednotlivé návrhy paušálně. Ty negativní ale, žel, převládají. ***