(11.50 hodin)
(pokračuje Rath)

Těm úředníkům jsme všichni úplně jedno! Čím víc jsme nemocní a čím víc jsme drazí, tím víc si přejí, abychom brzy umřeli a náklady a účty přestali platit! To je jejich motivace! Samozřejmě, pro ně je optimální zdravý mladý, který jen platí a nic po nich nechce. Přece zdravotní pojišťovna nebude šťastná z někoho, kdo je cukrovkář na dialýze, potřebuje vyměnit obě kyčle a je co 14 dní v nemocnici. Probůh, tak ten je jenom stojí peníze. A obrovské peníze!

Čili samozřejmě motivací zdravotních pojišťoven bude ten základ natlačit co možná nejméně. Já jsem schválně použil přehnaný příklad o křenové placce, ale de facto to tak je. Zatímco na druhou stranu máte lékaře, kteří samozřejmě jsou vychováni, vzděláni k tomu, aby chtěli pro pacienta to nejlepší. A ještě k tomu v českých poměrech my bohužel máme výchovu lékařů málo racionální na rozdíl třeba od některých anglosaských zemí, kde odmlada a mala jsou učeni, co je tzv. evidence based medicine, tedy co je skutečně založené na vědeckých důkazech a co je jenom řekněme jakási i lékařská víra.

U nás to máme tak jaksi mezi, to znamená nemáme úplně ten východní styl, kde se přikládají ještě baňky a věří tomu, že baňky pomohou. Tomu se nesmějte, to skutečně v mnoha zemích a částech Ruské federace je běžně uznávaná lékařská metoda a lékaři se diví, že to někdo zpochybňuje, že by přikládání baněk nemělo mít nějaký efekt! A skutečně tomu věří lékaři i pacienti. A ono to svůj efekt má, protože existuje efekt placebo a platí skutečně to "věř a víra tvá tě uzdraví" v mnoha případech, že placebo efekt u některých nemocí funguje až ve 40 % případů. Čili ten rozptyl je někde zhruba mezi 15 až 40 % případů, kdy se pacient cítí lépe, má úlevu, choroba se změní, prostě na placebo efektu. Čili my jsme někde mezi a lékaři, kteří u nás samozřejmě mají vědeckou výchovu, nejsou zase úplně tak striktní a mají spoustu postupů, pro které třeba nejsou stoprocentní důkazy, ale používají je, věří jim a mají s nimi osobní dobré zkušenosti. Že prostě pacientům pomáhají.

A do tohoto systému my přicházíme s tím, že říkáme, kdo tedy určí, co je ekonomicky náročnější varianta? Čili i mnoho lékařů bude mít samozřejmě velký problém se na tom dohodnout, protože ti chtějí pro pacienta to nejlepší, to nejširší spektrum. Logicky. Vždyť od toho jsou lékaři. Chtějí přicházet s těmi novinkami, protože věří tomu, a často i oprávněně, často bohužel neoprávněně, že nové věci a novinky pomohou víc než to, co používali doposud. A my tady přicházíme se dvěma odstavci, kde se řekne, že nějaký někdo řekne, co je ekonomicky náročnější nebo méně náročná varianta.

Navíc tady zavádíme další věc, ze které jsem pochopil, že každá nemocnice bude mít jiné ceny! Protože jinak by byl ceník jednotný, ale tady je napsáno: Ceník ekonomicky náročnějších variant zdravotní péče, zdravotnické zařízení, musí být zveřejněn ve zdravotnickém zařízení. A určuje to podle nějakého cenového předpisu. Ale vzhledem k tomu, že ceník musí všude viset, tak předpokládám, že ty ceny asi budou jiné. Kdyby byly všude stejné, tak to přece nemusí viset. Tak to někdo vydá jednou ročně a nevydá to zdravotnické zařízení. Čili taky to není jasné! Bude jeden ceník, nebo jiný ceník?

Navíc tady není napsáno právě, kdo to vlastně stanoví podle toho cenového předpisu. A uvedou v ceníku zdravotnického zařízení. Tady je napsáno: Mezi cenou ekonomicky náročnější varianty stanovenou v souladu s cenovým předpisem a uvedenou v ceníku zdravotnického zařízení. Pokud je to ceník zdravotnického zařízení, tak je to ceník toho konkrétního zdravotnického zařízení, a z toho logicky dedukuji, že každý to bude mít trošku stanovené jinak. Protože přece každé zdravotnické zařízení k tomu může potřebovat jiný počet sester, jiný počet lékařů, platit jim jinak za práci, mít někoho zkušenějšího. Přece lékař se dvěma atestacemi má úplně jinou cenu práce než lékař bez atestace nebo těsně po atestaci. Tak jak bude ten ceník určen? To není vůbec vyjasněné. Bude nějaký ceník, který bude viset, takže v Nemocnici Na Homolce budu za to doplácet třeba deset tisíc a v nemocnici v Kladně třeba osm tisíc. Zákon vůbec toto nevysvětluje.

Dámy a pánové, poslední věc, se kterou ten zákon přichází. Já jsem tajně doufal, že ministerstvo se vzpamatuje a ten neuvěřitelný Julínkův chaos v lékové politice začne napravovat. No, pane ministře, nepovedlo se vám to. Hodně jste to odbyli. Chaos v podstatě ponecháváte, změny, které tam přinášíte, jsou kosmetické. Je to prostě asi tak, jako byste chtěl vyčerpat Tálínský rybník, že z něj odnesete dvě vědra. Tomu skutečně nepomůžete.

Čili ten neuvěřitelný nepořádek, který u nás v lécích zavedl Julínek, který je světovým unikátem - světovým unikátem, já bych nikdy nevěřil, že někdo takový chaos a takovou hloupost může vymyslet. Přesto, stalo se. My u nás máme systém, kdy za stejný lék se platí různé úhrady. A nikomu to nevadí, protože SÚKL není schopen udělat revize, neplní to, co mu zákon ukládá. Ale totéž vy tady ponecháváte. Čili tady jenom prostě kodifikujete na řadě míst bordel, který tady je. To znamená přijde sice generikum, vy ho uvedete na trh, dáte mu podle zákona nižší úhradu, ale originál zůstane s tou vyšší úhradou? To tady vůbec neřešíte! Jaksi předpokládáte, že SÚKL provede revizi, ale on ty revize prostě neprovádí!

Vždyť, pane ministře, já nevím, jestli vám to řekli, nebo se to před vámi tají a vy to nevíte, nebo prostě to nechcete vědět, jste jako Václav Klaus, tedy říkáte, já jsem to nečetl a neslyšel, a tak to vlastně neexistuje. To prostě nevíte, že vám to nefunguje? Že vám nefunguje SÚKL, že vám nefunguje vaše příspěvková organizace? Jste už na ministerstvu velmi dlouho, abyste s tím bordelem něco udělal! Vy na to koukáte, usmíváte se, krčíte rameny, říkáte no jo, je to nepořádek, je to velký nepořádek, no to tak je. Máme tady stejné léky za různé úhrady, no, jsme v tom poněkud bizarní, to je pravda, ale vy jste jenom ministr, že jo, tak vy přece za nic nezodpovídáte. SÚKL je sice vaše příspěvková organizace, ale co byste jim do toho mluvil. Když to dělají špatně, ať si to dělají tak dál. Co naplat, že pojišťovny za to platí zbytečně stamilióny, to nejsou vaše, že jo... Nebo já nevím, jaký je váš přístup. Mě to skutečně úplně fascinuje, vaše neuvěřitelná pasivita, kdy vy se díváte na neuvěřitelný chaos a nepořádek v roli jakéhosi diváka televizního seriálu, jako kdybyste se díval na Ordinaci v růžové zahradě a říkal: Jakpak to v tom příštím díle dopadne?

To je prostě neuvěřitelné! A to už jste tam mnoho měsíců a jediný výsledek těch mnoha měsíců, že přicházíte s návrhem, že chaotický systém necháváte vlastně dál chaotický, myslím ten lékový, a jenom ho tak lehce jako poopravujete. Možná to trochu ta generika zrychlí na trh, ale já bych tomu moc při liknavosti SÚKLu nevěřil. A při vaší absenci jakékoli razance při nápravě těchto nepořádků bych vůbec nevěřil, že se cokoli v tom nepořádku změní.

Co jste tam ten třičtvrtě rok dělali? Chápu, že tomu vy nerozumíte, ten systém je složitý, ale to tam nemáte a nejste schopni sehnat někoho, kdo tomu rozumí? Tak si někoho najměte. Tady v republice není moc odborníků, kteří tomu rozumějí, jsou asi dva nebo tři, kteří by vám byli schopni ten systém nastavit a navrhnout tak, aby odpovídal evropským normám. A tento neuvěřitelný chaos, neuvěřitelný nepořádek, kde se vyhazují miliardy, tak vám prostě navrhl, jak dát dohromady, když si s tím neumíte poradit. Jestli chcete, já vám ta jména řeknu, ale vy je znáte taky. Jsou asi dva nebo tři, kteří to dokážou. Víc jich tady prostě nemáme.

Takže dámy a pánové, tento návrh není vůbec o ničem. Za prvé to není žádná reforma, jsou to nahodilé výstřely. Současně pacientům přináší jedině zdražení zdravotní péče a přináší mnoho velkých otazníků. V lékové politice ponechává chaos a mrhání veřejnými prostředky. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP